Mankan G
Aktiv medlem
Ni har ju alla snöat in på bildkvalite medans Tore i möjliigen lite väl retsamma ordalag pratar pm bra eller dåliga bilder. I vart fall tolkar jag honom så. Enligt mitt förmenande finns bilden i fotografens huvud, inte i kameran. Kameran är redskapet som man måste lära sig behärska. Har man inte bilden i huvudet så hjälper ingen kamera i världen.
De hänger givetvis ihop. Som en ekvation.
Visst har jag en del "sämre" bilder i mina arkiv som jag behållt då jag gillar dem. Orsaken till att de är sämre kan bero på allt från kamerans bristande egenskaper till att jag missat eller en kombination av bägge.
Fortfarande så finns det mängder av situationer där en specifik nivå på kameran är fundamentalt avgjörande för om kvaliteten skall bli tillräckligt hög. Även den rent estetiska kvaliteten. Fungerar kameran klanderfritt i pressade situationer så kan jag koncenrtrera mig på motivet istället för att pilla på kameran.
Givetvis gäller även det omvända, dvs att jag som fotograf påverkar slutresultatet mer än den av mig valda utrustningen..... Det beror helt på vad du fotograferar. Just därför går det inte att dra några generella sanningar......... för det finns inga