Makten
Aktiv medlem
Precis. Men framför allt är kunskapen och utrustningen inte beroende av varandra, varför det är dumt att förutsätta att man inte kan förbättra båda samtidigt och löpande, istället för att alltid ta kunskapen i första hand.I prinicip håller jag med om att fotografen och en rad andra faktorer är viktigare för slutresultatet än kameran, men å andra sidan så är det väl ganska vettigt att anta att de faktorerna är lika när man diskutetar utrustning.
Varför är det vrickat? I extremfall där man vill ha mer än låt säga 600 mm på DX så har du rätt. Men annars verkar det ju dumt att välja ett 1,5 gånger för kort objektiv på FX bara för att det är 1,5 gånger "längre" på DX. Eller så slänger man på en bra telekonverterare om det nu skulle fattas ett särskilt objektiv i det ganska dyra utbudet.Nu blir jag lite undrande - jävlas du bara, eller inser du verkligen inte hur vrickat det där resonemanget är? Eller tänker du återigen landa i "Ja men jag är inte intresserad av brännvidder över 100mm"?
Tillägg: Men, om man BARA fotograferar med extremt långa teleobjektiv så verkar det dumt att köpa en FX-kamera, ja. Dock endast beroende på att objektivutbudet är bristande på den punkten.