Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop och upplösningsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

T.A

Aktiv medlem
Om jag har en Laptop med högsta upplösning 1600-700 ungefär (inte så bokstavligt). Om jag då kopplar till en extern skärm med en upplösning på 1900-1060 ungefär. Kan jag använda den högre upplösningen då? Eller är jag begränsad av Laptopens högsta upplösning?

Det är olika beroende på din dator. Vissa modeller klarar högre upplösning på extern skärm, andra inte.

Det borde gå, men det beror på ditt grafikkort.
Ok, så om min dator har högsta upplösning på ett visst angivet tal så kan ändå grafikkortet ha en högre upplösning och då skulle jag kunna köra en extern skärm med högre upplösning, Förstod jag dig rätt?

Kör du windows så går du in i kontrollpanelen-bildskärm-ändra upplösning. Lite olika beroende på windowsversion.
Vänta nu, jag förstår hur man ändrar upplösningen. Jag har 1280x800 som högsta.
Men frågan va om jag är begränsad till vad min laptop säger som högsta upplöpsning då jag kopplar in en extern skärm och kör den som bildskärm?

Du kan inte se grafikkortets högsta upplösning så länge du inte kopplar in en extern skärm. Leta upp (som Erland påpekade) din manual eller specifikationer på datorn så borde det stå där. Har du bara modellbeteckningen är det gjort på några sekunder att leta upp på nätet.

/FW

Missförstod

Vänta nu, jag förstår hur man ändrar upplösningen. Jag har 1280x800 som högsta.
Men frågan va om jag är begränsad till vad min laptop säger som högsta upplöpsning då jag kopplar in en extern skärm och kör den som bildskärm?

Då missförstod jag dig. Sorry!

Det jag kan hitta är att kortet ska ha en högsta upplösning på 1400x1050 vilket borde innebära att jag kan köra en extern skärm på högre upplösning, förutsatt att skärmen fixar det alltså.

Kortet är Intel GMA 3150

Kortet är Intel GMA 3150
Jag är inte nån expert, men det där är väl ett ganska enkelt kort som brukar sitta i små netbooks? Och då är kanske problemet främst att ansluta till en skärm, för nån annan utgång än möjligen gammaldags vga brukar det väl inte finnas.

Jag är inte nån expert, men det där är väl ett ganska enkelt kort som brukar sitta i små netbooks? Och då är kanske problemet främst att ansluta till en skärm, för nån annan utgång än möjligen gammaldags vga brukar det väl inte finnas.
I princip alla skärmar har ju vga-ingång.

Det handlar om en HP Mini 210 och en Samsung syncmaster 930 (gammal men funkar)
Jag har den som tv i husvagnen och nu kan jag även titta på bilder och även fixa lite i lightroom 3

ANNONS
Götaplatsens Foto