** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Produkter
(logga in för att koppla)
Ju längre brännvidd desto större risk för skakningsoskärpa, använd gärna tumregeln 1/brännvidden och har du VR kan du korta ner slutartiden ca 2 steg om du skulle vilja.

Har du kameror som brusar kraftigt över visso iso så försök hålla dig under det du själv är gränsen för acceptabelt. Personligen kan jag tycka att lite korn kan vara snyggt i bröllopsbilder, speciellt svart-vita så stirra dig inte blind på att bilderna måste vara tokrena från brus

Det förstår jag men jag tolkade dig som att brännvidden påverkade exponeringen i sig. Jag har generellt goda kunskaper men har i stort sätt aldrig vistats i en kyrka.
 
... vad som behövs i ISO vid bländare 4 och ungefär 1/50 i slutartid ...

Jag har Nikon (D50, D90) och använder auto-ISO, men vet inte om samma finns på Canon. Du ställer in det högsta ISO som du tycker ger acceptabelt brus (1600, 3200?), och slutartid (1/50, 1/60?). Vid vald bländare ställer kameran in lämpligt ISO upp till det inställda max ISO-värdet (därefter ökas bländaren). Har du redan största bländaren så måste du öka exponeringstiden (1/30 utan att skaka!) eller/och höja inställt max-ISO. Annars är det väl rätt lätt att testa ut det här utan automatik. Erfarenheten lär dig vilken kombination som passar olika situationer.
 
Jag fattar ingenting vad ni alla pratar om. Det kan inte vara enklare än så:
ställ bl. för 4 och tiden för 1/50 och skruva med isoratten att du får rätt exponering. Erfarenhet i detta fall hjälper knapast.
/Stefan
 
Det förstår jag men jag tolkade dig som att brännvidden påverkade exponeringen i sig. Jag har generellt goda kunskaper men har i stort sätt aldrig vistats i en kyrka.
Att överhuvudtaget befinna sig inomhus är en ganska stor begränsning för fotografer och ställer ganska stora krav på utrustning. Är det dessutom en miljö som en kyrka så är det ofta än värre. Skall man sedan även leva på sin fotografering så optimerar man oftast efter "worst-case" då man måste leverera oavsett.

Lycka till och vill du veta hur ljus miljön var i den bilden jag beskrev så kan du se en bild här; http://www.flickr.com/photos/jdandanell/4948128666/
 
Du har ju väldigt mycket bättre höga ISO på 5D-huset, så där kan du ju krana upp ISO mer. Kanske byta strategi och sätta det långsammare objektivet på 5Dn om du tycker att det blir för brusigt med f/4 på din 40D. Med f/2.8 kan du ju halvera ISO-talet jämfört med f/4

Jonas idé med svartvitt är användbart, det går att "rädda" många hög-ISO-bilder med en monokromatisk konvertering till svartvitt eller sepiatonat t.ex

Fast jag vill helst inte fota 70-200/2,8 på min 40D pga cropfaktorn och det kommer ju inte heller att funka eftersom jag måste ha slutartider därefter. Den har i och för sig IS men i min värld påverkar IS autofokusen så mycket att den inte är användbar i sådana här situationer.
 
HåGe och Stefan:

Problemet är inte själva inställningen utan att få en indikation på om utrustningen räcker till.
 
Att överhuvudtaget befinna sig inomhus är en ganska stor begränsning för fotografer och ställer ganska stora krav på utrustning. Är det dessutom en miljö som en kyrka så är det ofta än värre. Skall man sedan även leva på sin fotografering så optimerar man oftast efter "worst-case" då man måste leverera oavsett.

Lycka till och vill du veta hur ljus miljön var i den bilden jag beskrev så kan du se en bild här; http://www.flickr.com/photos/jdandanell/4948128666/

Tack! Du har inte någon översiktbild där det syns hur kyrkan ser ut? Hur mycket ljusinsläpp etc.
 
Ett antal gånger under sammanlagt 35 års tid, ja.

Men jag har fotograferat i hus många fler gånger.

Kyrkor är också hus.

Bra, eftersom det är svårt på att skilja på ljusa och mörka kyrkor så frågar jag efter dina ISO-tal vid bländare 4 och en slutartid på 1/50 (eller motsvarande inställningar omräknade) när du fotograferat i kyrkor. Jag räknar gärna om dem, det begär jag inte att du skall göra.
 
Fast jag vill helst inte fota 70-200/2,8 på min 40D pga cropfaktorn och det kommer ju inte heller att funka eftersom jag måste ha slutartider därefter. Den har i och för sig IS men i min värld påverkar IS autofokusen så mycket att den inte är användbar i sådana här situationer.


använder flitigt 70-200/4L IS tillsammans med 7d och innan dess 50d i kyrkor i samband med bröllop.

/Stefan
 
Vita väggar och tak, massor av fönster. Fick du använda gråfilter för att få ner slutartiderna? ;-)
Haha, nej.. på den bilden låg jag på 1/250s med bländare 2.8 och iso-1600. Fotar i råformat och minns faktiskt inte om det fanns lite överexponering i bilden men det tror jag inte. Det kan se ljust ut men det är alltid mörkare än vad man tror när man sätter ögat till sökaren.

Jag valde manuell inställning för att få en jämn exponering oavsett varifrån bilden togs. Sedan finns det ju reglage i Camera Raw som kan hjälpa över- och underexponerade bilder men på det stora hela var nog det nog ganska stabilt runt 1/200s. Tiden var för övrigt det enda jag ändrade inne i kapellet men det var små variationer.
 
använder flitigt 70-200/4L IS tillsammans med 7d och innan dess 50d i kyrkor i samband med bröllop.

/Stefan

Använder du blixt/stativ eller förlitar du dig helt på IS? Då borde du få rörelseoskärpa i en del bilder? För 50D är väl inte så mycket vassare än 40D eller det kanske den är?
 
Hoppas på tips från er som har erfarenhet av att fota i kyrkor. Min frågeställning är villka iso-tal som behövs för att få skarpa bilder i "en ljus, normal respektive mörk kyrka" med ett 17-40/4L på bländare fyra.

Tacksam för svar!
Mvh Stefan

Jag fotade ett bröllop för inte så länge sedan och jag ställde kameran på Auto-iso. Det funkade mycket bra. Eftersom du har en 40D som jag så är bruset inte så besvärande upp till 800 iso.
Bättre med lite brus som går att justera till en viss del i redigering än skakningoskärpa.
Så mitt tips är att du ställer kameran i A-mode på F/4 och auto-iso.
 
HåGe och Stefan: Problemet är inte själva inställningen utan att få en indikation på om utrustningen räcker till.
Som någon tidigare sa: ställ in största bländare och en exponeringstid som du kan handhålla och du skall finna att du antagligen behöver ett objektiv med större ljusstyrka för att inte få för mycket brus.
 
Använder du blixt/stativ eller förlitar du dig helt på IS? Då borde du få rörelseoskärpa i en del bilder? För 50D är väl inte så mycket vassare än 40D eller det kanske den är?

förlitar mig på IS o h stadig hand. jag lovar, de flesta står eller sitter relativt stilla. ska du plåta bröllop så använd tele för halvkroppsporträtt samt så slipper du stå för nära dom. jobbigt med en fotograf så nära.
50d är lite vassare, men 40d funkar. började fota bröllop med en 400d och 50/1.8 tillsammans med sigma 18-200/3.5-5.6 utan is
 
HåGe och hlse:

Frågan är ställd baklänges. I en situation hade jag troligen ställt in min 40D på 800 i ISO, bländare 4 och förhoppningsvis rätt slutartid. :) Frågan är om optiken räcker till eller om bilderna blir underexponerade. Högre än 800 i ISO vill jag inte gå och då kanske jag behöver annan optik/kamerahus.
 
HåGe och hlse:

Frågan är ställd baklänges. I en situation hade jag troligen ställt in min 40D på 800 i ISO, bländare 4 och förhoppningsvis rätt slutartid. :) Frågan är om optiken räcker till eller om bilderna blir underexponerade. Högre än 800 i ISO vill jag inte gå och då kanske jag behöver annan optik/kamerahus.

RAW och LR3 tillsammans i ISO 3200 blir som du hade tagit RAW med LR2 eller DPP med ISO 1600 nåt att tänka på.
 
ANNONS