Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket ISO-tal behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

sneffy

Aktiv medlem
förlitar mig på IS o h stadig hand. jag lovar, de flesta står eller sitter relativt stilla. ska du plåta bröllop så använd tele för halvkroppsporträtt samt så slipper du stå för nära dom. jobbigt med en fotograf så nära.
50d är lite vassare, men 40d funkar. började fota bröllop med en 400d och 50/1.8 tillsammans med sigma 18-200/3.5-5.6 utan is
Om vi ser resonemanget ur en annan synvinkel en liten stund. Hur effektiv är IS på 70-200:an? I rimlighetens namn borde väl även du vara beroende av åtminstone 1/50? Är du beredd på att gå upp så högt i ISO på 7D respektive 50D? För vi ligger ju kvar på ca 640-12800 i ISO vid full bländaröppning. Om mitt resonemang nu stämmer då :)
 

sneffy

Aktiv medlem
RAW och LR3 tillsammans i ISO 3200 blir som du hade tagit RAW med LR2 eller DPP med ISO 1600 nåt att tänka på.
Jag har iofs bara prövat ett par minuter men jag tyckte att skärpan påverkades väl mycket i LR3 men själva brusreduceringen var ju väldigt effektiv. Är kinkig med ISO men med lite mer kunskap kanske jag kan upp gå till 1600 då och det vore ju väldigt välkommet.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Om vi ser resonemanget ur en annan synvinkel en liten stund. Hur effektiv är IS på 70-200:an? I rimlighetens namn borde väl även du vara beroende av åtminstone 1/50? Är du beredd på att gå upp så högt i ISO på 7D respektive 50D? För vi ligger ju kvar på ca 640-12800 i ISO vid full bländaröppning. Om mitt resonemang nu stämmer då :)
kan kolla mitt bibliotek ikväll. sitter o skriver på en mobil just nu.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag har iofs bara prövat ett par minuter men jag tyckte att skärpan påverkades väl mycket i LR3 men själva brusreduceringen var ju väldigt effektiv. Är kinkig med ISO men med lite mer kunskap kanske jag kan upp gå till 1600 då och det vore ju väldigt välkommet.
du kan inte använda LR2 inställningar. det är därför man inte bara kan konvertera alla sina bilder till den nya motorn.
 

Frocli

Aktiv medlem
Funkar bra när du fotograferar kyrkor, men knappast när du fotar kyrkbröllop.
Jag håller med, och inte bara på bröllop, utan överallt det finns mycket folk. Däremot brukar enbensstativ fungera, och med lite övning får man nästan lika bra resultat med enbenstativ.
 

apersson850

Aktiv medlem
Körde förbi en kyrka på väg till affären. Fick för mig att testa, så jag stannade till och gick runt och pekade med kameran lite, med inställningar enligt önskemål (17 mm, 1/50, f/4).

ISO varierade mellan 160 och 1250 beroende på var jag pekade.

På väg tillbaka gick jag in och gjorde om det hela (vem fan har bråttom).

ISO varierade mellan 1250 och 12800.

Samma kyrka, och jag pekade på ungefär samma ställen som innan.

Vilket bekräftar det jag har försökt få fram här hela tiden: Det går att ge ett svar, men det är helt meningslöst, för det spänner över praktiskt taget hela skalan, helt beroende på omständigheterna.
 

apersson850

Aktiv medlem
Letade upp senaste bilden jag faktiskt tagit i en kyrka.
Det var just med en 40D, för nästan exakt ett år sedan.
Tid och bländare var, av en ren slump, nästan exakt vad som frågades efter här, fast brännvidden var 13 mm. ISO blev 800. Vilket ju stämmer in precis med vad jag annars sett/mätt idag (förstås, för jag har ju sett snart sagt allting).

Bilden var tagen i Örkelljunga kyrka, som är vit och fin inuti och har hyfsat stora fönster.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Alla bilder ISO 3200, f/4, 7D med Canon 70-200/4L IS USM,
RAW-konverterad i LR3. Det ni ser är leveranskopian till brudparet. Brusred och skärpekontroll normal, ej överdriven då kopian levereras till brudpar så de själva har lite spelrum i bildbehandling om de så önskar göra det själv.

Kyrkan är normalt upplyst mot det ljusare hållet (förhållandevis till de kyrkor jag varit i)

Brusred och skärpekontroll normal, ej överdriven då kopian levereras till brudpar så de själva har lite spelrum i bildbehandling.


Bild 1: 1/20s; 70mm
http://img707.imageshack.us/img707/2558/20100515img0610.jpg

Bild 2: 1/30s; 200mm
http://img831.imageshack.us/img831/6659/20100515img0586.jpg

Bild 3: 1/45s; 100mm (OBS gåendes brudpar)
http://img718.imageshack.us/img718/8642/20100515img0559.jpg

Visar inte 400px bredd eftersom skärpa och brus inte gör sin rätt i så hårt förminskade bilder. Bättre att visa i fullstorlek.


/Stefan
 

sneffy

Aktiv medlem
Körde förbi en kyrka på väg till affären. Fick för mig att testa, så jag stannade till och gick runt och pekade med kameran lite, med inställningar enligt önskemål (17 mm, 1/50, f/4).

ISO varierade mellan 160 och 1250 beroende på var jag pekade.

På väg tillbaka gick jag in och gjorde om det hela (vem fan har bråttom).

ISO varierade mellan 1250 och 12800.

Samma kyrka, och jag pekade på ungefär samma ställen som innan.

Vilket bekräftar det jag har försökt få fram här hela tiden: Det går att ge ett svar, men det är helt meningslöst, för det spänner över praktiskt taget hela skalan, helt beroende på omständigheterna.
Märkligt. Tack skall du ha i alla fall! Så fort jag blir friskförklarad skall jag göra lite egen research..
 

sneffy

Aktiv medlem
Alla bilder ISO 3200, f/4, 7D med Canon 70-200/4L IS USM,
RAW-konverterad i LR3. Det ni ser är leveranskopian till brudparet. Brusred och skärpekontroll normal, ej överdriven då kopian levereras till brudpar så de själva har lite spelrum i bildbehandling om de så önskar göra det själv.
.....
Bild 1: 1/20s; 70mm
Bild 2: 1/30s; 200mm
Bild 3: 1/45s; 100mm (OBS gåendes brudpar)
Mycket effektiv bildstabilisering. Får kanske tänka om och använda EF-S 17-55/2,8 IS USM istället och då borde det ju funka ganska bra. Tråkigt med EF-S dock eftersom jag fotar mest med 5D MK II.

Tack för att du tagit dig tid Stefan!
 

Light Head

Aktiv medlem
Intressant tråd.

Det är många med väldigt mycket kunnande och erfarenhet här!


TS verkar vara erfaren han också, så jag förstår inte riktigt hur frågan uppkom.

Men det bästa borde väl vara att testa i kyrkor innan, så får du ett hum om åt vilket håll det lutar.

Om du plåtat med 5DmkII och med 40D så vet du nog lite hur bilderna blir med höga ISO? Du har kanske en egen referens på vad som är för högt? Sätt ISO på det högsta du "vågar". Testa och se om tiden blir bra.

Personligen tyckte jag tipset om att skifta optik mellan kamrorna var bra, kändes väldigt logiskt.

Jag är själ ägare till en 40D men jag måste erkänna att jag inte riktigt fått kläm på vilket ISO som fungerar bäst. Ibland går det utmärkt med högt ISO, ibland blir det katastrof.

Men är det inte så att även om det inte blir så brusigt, så är risken stor att du tappar i "knivskärpa" med högre ISO?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Mycket effektiv bildstabilisering. Får kanske tänka om och använda EF-S 17-55/2,8 IS USM istället och då borde det ju funka ganska bra. Tråkigt med EF-S dock eftersom jag fotar mest med 5D MK II.

Tack för att du tagit dig tid Stefan!
EF-S 17-55/2.8 IS USM är mitt andra objektiv jag använder flitigt vid bröllop. Innan dess Tamron 17-50/2.8 utan IS på en 50D. Funkade riktigt bra den med. Fast då var jag tvungen att verkligen hålla kameran still.

/Stefan
 
ANNONS