Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

easpelin

Ny medlem
Hej hopp!
Fotar med en Canon eos 450D, och har nu funderingar på ett macroobjektiv.
Så ge mig gärna tips om prisvärda objektiv.

Hej hopp!
Precis som Rolz säger, sök i forumet så hittar du alla svar!
Finns massor med förslag och synpunkter... Och välj därefter rätt för Dig!
Lycka till!
/Janne

Har själv ett tamron 90/2.8 som jag är mycket nöjd med. Riktigt skarpt men rätt slö autofokus om du vill använda det till annat än macro.
Skulle även kolla på Sigmas 150/2.8 eftersom du får lite längre arbetsavstånd vilket kan vara en fördel då mycket av det man fotar flyger iväg när man kommer för nära :)
Det har dessutom fått bra kritik.

Hej hopp!
När det gäller macro så finns det inga dåliga alternativ.

Tamrons 90 tillhör kanske ordet prisvärd.
Inga macro är billiga.
Alla macro är bra.
Den stora frågan är vilken brännvid just DU är intresserad av.

Lånar tråden lite...
Blir det så stor skillnad på arbetsavstånd med ökad brännvidd?

Sigma 105mm, 0.31m närgräns
Sigma 150mm, 0.38m närgräns
Sigma 180mm, 0.46m närgräns

Ja. Arbetsavståndet räknas ju från fronten på objektivet, närgränsen räknas från sensorplanet i kameran. Dra av kameran (45mm) och objektivets längd.

Avståndet från fronten på objektiven (för 1:1) blir:
Tamron:
90 - 100mm
Sigma:
105 - 120mm
150 - 190mm
180 - 230mm

150 och 180mm-objektiven ger dig alltså DUBBLA arbetsavståndet. Man märker ganska tydlig skillnad.

Som sagts tidigare, alla fasta makroobjektiv som avbilda i skala 1:1 är riktigt bra.

Canon EF-S 60/2.8 USM och Canon EF 100/2.8 USM är två objektiv som är mycket uppskattade av dess ägare. Båda har snabb och tyst USM autofokusmotor, kanske inte livsavgörande när man fotar makro, men i alla andra situationer är det inte så dumt. Ett makroobjektiv går även att använda på längre avstånd som ett vanligt fast objektiv med ruggig skärpa och hyfsad ljusstyrka. Även några av de längre Sigmaobjektiven har snabb AF.

Menar du att tex Tamron 90 inte skulle vara det eller?

Tamron är skarp och tar bra bilder. Personligen tycker jag att den är en plåga att använda jämfört med EF 100/2.8 USM Macro (...ja, jag äger båda). AF på en makro med jättestort avståndsomfång kräver mer av AF-motorn jämfört med andra objektiv. EF:en är snabb för att vara en makro, men upplevs inte lika responsiv som t.ex. EF 85/1.8 eller 135L. Tamron, med sin dubbla AF-begränsning via ett vred och långsamma motor är segare och stökigare att använda, dessutom har den inte IF, den blir längre när man fokuserar nära. Sammantaget kom jag aldrig överens med Tamron annat än som ren makro, medan EF:en funkar utmärkt även som skarpt och allround kort tele. Det går säkert att vänja sig med Tamron, men jag pallade inte att vänta.

Prisskillnaden är inte tillräckligt stor för att göra Tamron 90 till ett bättre val. Enligt mig.

Köp!, om du inte vill komma billigare undan och vara efterklok...
Ett klockrent objektiv till Canon.

Det beror ju i ärlighetens namn på vad man skall ha objektivet till. Tamron SP 90 anses i många sammanhang vara ett bättre rent macroobjektiv än EF100 f/2.8 Macro vilket jag för övrigt har mycket negativa erfarenheter av. Original är inte alltid bättre och framförallt inte alltid bättre på allt.

EF 100 jämfört med SP90 vinjeterar klart mer fullt öppet och har i flertal tester förlorat när det gäller optisk prestanda emot Tamron objektivet.

Sen är af motorn bättre på Canon objketivet, men det fortfarande ett macroobjektiv vilket ändå innebär att den inte har cobra hugget när det gäller af-hastighet. Jag har den senare utgåvan av canonobjketivet (EF 100 f/2.8 L USM IS) och även det lider av långsam af - motorn är tyst, men jämnför man med 70-200 f/4L USM eller EF 85 f/1.8 USM så är de inte alls i samma klass - iofs inte konstruerat för hög af-hastighet, men ändå värt att nämna.

Tamron är skarp och tar bra bilder. Personligen tycker jag att den är en plåga att använda jämfört med EF 100/2.8 USM Macro (...ja, jag äger båda). AF på en makro med jättestort avståndsomfång kräver mer av AF-motorn jämfört med andra objektiv. EF:en är snabb för att vara en makro, men upplevs inte lika responsiv som t.ex. EF 85/1.8 eller 135L. Tamron, med sin dubbla AF-begränsning via ett vred och långsamma motor är segare och stökigare att använda, dessutom har den inte IF, den blir längre när man fokuserar nära. Sammantaget kom jag aldrig överens med Tamron annat än som ren makro, medan EF:en funkar utmärkt även som skarpt och allround kort tele. Det går säkert att vänja sig med Tamron, men jag pallade inte att vänta.

Prisskillnaden är inte tillräckligt stor för att göra Tamron 90 till ett bättre val. Enligt mig.

Jag håller med, Tamron 90 är en plåga att fokusera med, låter som en sågverk.
Dessutom är ju både Tamron 90 och EF 100 ypperliga porträttobjektiv, och då är både snabb och tyst AF och IS är bra att ha. Vid macro kan man oftast vara utan IS, men ibland är det riktigt bra, speciell när man fotar småkryp, som av någon anledning inte vill ta hänsyn till din objektiv, och vänta tills du riggar stativet.

Tyvärr tyvärr kostar versionen med IS 3000 kr extra, så det blir med IS dubbelt så dyr som Tamron.

Sigma 150 mm

Jag köpte detta objektiv i somras från denna handlare i Holland och är inte besviken på vare sig objektivet eller handlaren :)

Det har fått genomgående bra omdömen, både av professionella testare och "vanliga" användare och jag håller med.

På Japan foto ligger det idag på i runda slängar 7000 enl. prisjakt och du får hem det från Kamera-Express för ca 1500 kr mindre. Ingen tull eller moms eftersom det är ett annat EU land och när jag registrerade mitt på Sigmas hemsida för totalt tre års garanti var det inga problem med att jag var bosatt i Sverige.

http://kamera-express.nl/Products.aspx?c1=447&pc=47

Lycka till med vad det än blir.
Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto