Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det att återställa en kamera med fel firmware?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseGurra

Aktiv medlem
Jag har nog tagit årets dyraste bild på kärringen i natt
Köpte mig en Nikon D3000 och klåfingrig som man är så ska det ju alltid uppdateras vare sig det behövs eller inte.
och jag lyckas med konststycket att ladda in firmware från en D300 och nu fungerar inte kameran, den har tokspel tjuter och har sig+att fokuslampan lyser konstant inga menyer fungerar heller.

Går det på något vis att ordna det utan att behöva lämna in för felsökning a`600kr.
Kameran är köpt på blocket utan originalkvitto

Har 1 till Nikon D3000 i fall man skulle kunna ta firmware från den på något vis..

Får väll använda kameran som ficklampa i fall det inte går att lösa på annat vis.

Hade det fungerat hade det varit ännu bättre om du gått på firmware för D3x direkt...

Problemet nu är väl att du inte kommer åt någon funktion där du kan ladda in någon firmware alls, förmodar jag?

Har varit i kontakt med Nikon och det som återstår är att lämna in kameran vilket jag inte tänker göra. Köpte en ny D3000 i går från blocket.se med 0 exponeringar till samma pris som det skulle kosta att laga den trasiga, så det får bli bokstöd av den

Min spontana kommentar till det hela är att de som ansvarar för FW-hanteringen har misslyckats rejält. Det är inte acceptabelt att det går att trycka in fel FW i kameran (dvs att boot/load/analys-hanteraren borde upptäcka att det är fel FW lååångt innan man skriver över nuvarande FW).

Jag har nog tagit årets dyraste bild på kärringen i natt
Köpte mig en Nikon D3000 och klåfingrig som man är så ska det ju alltid uppdateras vare sig det behövs eller inte.
och jag lyckas med konststycket att ladda in firmware från en D300 och nu fungerar inte kameran, den har tokspel tjuter och har sig+att fokuslampan lyser konstant inga menyer fungerar heller.

Går det på något vis att ordna det utan att behöva lämna in för felsökning a`600kr.
Kameran är köpt på blocket utan originalkvitto

Har 1 till Nikon D3000 i fall man skulle kunna ta firmware från den på något vis..

Får väll använda kameran som ficklampa i fall det inte går att lösa på annat vis.

Prata med Lasses...de brukar fixa sånt här snabbt och billigt.

Det är skillnad. Det inlägg du länkar till refererar till D60 från Canon (en tidig modell, föregångaren till 10D). Den kameran hade, till skillnad från de som produceras idag, egenheten att den alltid uppdaterade firmware om det fanns någon på kortet som sattes in i kameran. Man valde alltså inte detta från någon meny eller så, utan något speciellt uppdateringsprogram startade automatiskt när det fanns något att ladda in. Därför kunde man ladda in ny firmware i en kamera som hade en felaktig, eller rent av ingen alls.

Men idag är det normalt så att man måste aktivera firmwareuppdateringen manuellt, och det är ju inte lätt när man har laddat in en firmware som inte låter en manövrera kameran.

Min spontana kommentar till det hela är att de som ansvarar för FW-hanteringen har misslyckats rejält. Det är inte acceptabelt att det går att trycka in fel FW i kameran (dvs att boot/load/analys-hanteraren borde upptäcka att det är fel FW lååångt innan man skriver över nuvarande FW).

Håller med, vilket stolpskott på Nikon har släppt en så uppenbart feldesignad programvara tro?

Håller med, vilket stolpskott på Nikon har släppt en så uppenbart feldesignad programvara tro?

Vilket geni på Nikon kom på att de först kunde sälja kameror som inte var färdiga, efter det släppa uppgraderingar som de antingen kan ta betat för att installera eller ta betalt för att fixa när folk försökt installera själva? :)

Vilket geni på Nikon kom på att de först kunde sälja kameror som inte var färdiga, efter det släppa uppgraderingar som de antingen kan ta betat för att installera eller ta betalt för att fixa när folk försökt installera själva? :)

Men nya mjukvaruuppdateringar släpps ju i princip till allt. Hur bra produkten än är från början. Man hittar alltid förbättringar i efterhand.

Men går den inte att koppla till datorn via tex USB? Borde väl gå att köra den vägen?

ANNONS
Götaplatsens Foto