Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad kan vara "spöket" i min D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
ibland, inte alltid så när jag knäpper kort när jag har min sb600 monterad på kameran då helt plötsligt så tar den flera bilder en efter en. typ som om jag hade aktiverat seriebildstagning. varför blir de så ibland?
de har hänt så 4 gånger nu..

ibland, inte alltid så när jag knäpper kort när jag har min sb600 monterad på kameran då helt plötsligt så tar den flera bilder en efter en. typ som om jag hade aktiverat seriebildstagning. varför blir de så ibland?
de har hänt så 4 gånger nu..

Jag har samma problem/feature på min D700. Jag har märkt det i studio då jag haft en blixtsändare monterad i blixtskon.

nu har de hänt utan att jag haft blixten på kameran. varför blir de så för?
vet nån hur man "återställer" kameran, eller hur man ska bära sej åt för att de problemet ska försvinna?
är de nån som vet fall de har kommit nån uppdatering för D90:s mjukvara?
jag har 1.0....borde ju gå att fixa på nåt sätt, de är fett störande.

När det gäller bilder som tas utan att du rör avtryckaren så kan det ju faktiskt vara något som är trasigt. Att lämna in den för en koll på t.ex. Lasses är inte oöverkomligt (kolla Nikons webbsida för lista över verkstäder).

När kameran känns seg vid avtryck är det oftast min erfarenhet att det beror på inställningar man själv valt. Om du t.ex. har autofokusfunktionen i läge AF-S ska ska den ju inte exponera innan kameran tycker att fokus är bra. Mer än så går inte att säga om du inte berättar mycket mer om både hur kameran är inställd och vad du gör när den känns seg.

När det gäller bilder som tas utan att du rör avtryckaren så kan det ju faktiskt vara något som är trasigt. Att lämna in den för en koll på t.ex. Lasses är inte oöverkomligt (kolla Nikons webbsida för lista över verkstäder).

När kameran känns seg vid avtryck är det oftast min erfarenhet att det beror på inställningar man själv valt. Om du t.ex. har autofokusfunktionen i läge AF-S ska ska den ju inte exponera innan kameran tycker att fokus är bra. Mer än så går inte att säga om du inte berättar mycket mer om både hur kameran är inställd och vad du gör när den känns seg.

ne den tar inga bilder själv så att seja, jag måste ju röra knappen.
men ibland när jag ska trycka ner avtryckaren då kommer liksom skottet senare än när jag truck. typ en halv halv sekund eller så.

Jag repeterar:

Mer än så går inte att säga om du inte berättar mycket mer om både hur kameran är inställd och vad du gör när den känns seg.

:)

Jag repeterar:

Mer än så går inte att säga om du inte berättar mycket mer om både hur kameran är inställd och vad du gör när den känns seg.

:)

vadå de spelar ju ingen roll vilka inställningar jag har. ja fattar inte vad du menar riktigt.
om vi sejer att jag kör på läget M och har ställt bländare och slutartiden iso och allt. sen tar jag en bild, allt gick fint. tar en till å en till men sen när jag ska ta en till då tar den 4st på raken...oj..sen tar jag en till då går de bra, en till går också bra. sen en till men då reagerar den efter jag tryckt av. fattar du?

Fördröjningen kan bero på vad du har för inställningar som jag nyss förklarade.

Däremot att den tar fyra på raken vid ett avtryck låter som ett fel tycker jag. Om jag vore du skulle jag lämna in kameran på service / felsökning.

Fördröjningen kan bero på vad du har för inställningar som jag nyss förklarade.

Däremot att den tar fyra på raken vid ett avtryck låter som ett fel tycker jag. Om jag vore du skulle jag lämna in kameran på service / felsökning.

jo så nåt fel är de ju helt klart.
köpte den på media markt i västerås. ska man åka dit med den eller kan man ta vilket media markt som helst?
eller kan inte dom göra nåt?
får jag ingen ny kamera av dom?
hur skulle ni ha gjort ?

Ring Mediamarkt och hör, de kommer nästan garanterat inte att göra något där utan skicka den till ett servicecenter, då kan det ju vara enklare och snabbare att skicka till det servicecentret själv om de tycker det är OK.

Ring Mediamarkt och hör, de kommer nästan garanterat inte att göra något där utan skicka den till ett servicecenter, då kan det ju vara enklare och snabbare att skicka till det servicecentret själv om de tycker det är OK.

men kvittot och garantin jag har från media markt ska jag skicka med den i paketet till service?

Jag har inte provat just MediaMarkt men grunden i all garantihantering (om kameran fortfarande har garanti) är att först kontakt butiken där du köpt den. De kommer sen säga vilka papper du ska göra vad med.

Förmodligen går det bra med vilken MediaMarkt som helst, men det märker du när du går in där eller ringer dem.

Du säger inte hur lång fördröjingen är. Om kameran gått ner i standy, dvs ljusmätning osv stängts av så tar det ju "en liten stund" att väcka kameran igen. Därtill så är kameran som standard inställd på fokusprioritet om man har AF-S valt då måste kameran även försäkra sig om att den har fokus på vald fokuspunkt innan det går att trycka av. Att det kan bli en halv sekunds fördröjning för "väckning" och fokusering är nog inte så otroligt.

Har du provat att göra en två-punkts återställning av kameran. Det finns två knappar som har en grön tilläggsmarkering, tryck ned bägge samtidigt så gör kameran återställning.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto