Annons

Canon EOS 50D brusiga bilder i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

_V_

Aktiv medlem
Har haft min kamera ett tag nu och inte upplevt detta tidigare.
Nu när jag laddar in mina bilder i datorn blir de brusiga, uppfattar dem inte som brusiga i kameran och har inte haft det här problemet tidigare.

Har kollat ISO värdet och det är inga konstigheter med detta.
Så här ser det ut;
http://i86.photobucket.com/albums/k90/yeahsucker/brus.jpg?t=1288979892.
På bilden; ISO 400 bländare; 2,0 slutartid 1/1600 - har det något med bländaren att göra?

Blir tokig på att mina bilder förstörs på det här sättet.

Bättre upp

Nu när jag laddar in mina bilder i datorn blir de brusiga, uppfattar dem inte som brusiga i kameran och har inte haft det här problemet tidigare.

Så här ser det ut;
På bilden; ISO 400 bländare; 2,0 slutartid 1/1600 - har det något med bländaren att göra?

Ska du få ett vettigt svar får du göra bättre än så här. Det går inte att se någonting utifrån bilden du länkar till. Lägg upp en originalbild istället eller en 100% crop av delar av motivet. Gärna så stor som möjligt så att den täcker in både hög- och lågdagrar.

Bildstil ?

Så här ser det ut;

Jag kan ana vad du menar i den där bilden. Jag kan åstadkomma nåt liknande med min 7D om jag väljer en bildstil med hög kontrast och skärpning. Bilderna blir lika brusiga som med en kompaktkamera och högt ISO. Kolla vilken inställning du har. Ställ skärpa o kontrast på noll o testa.

Ska du få ett vettigt svar får du göra bättre än så här. Det går inte att se någonting utifrån bilden du länkar till. Lägg upp en originalbild istället eller en 100% crop av delar av motivet. Gärna så stor som möjligt så att den täcker in både hög- och lågdagrar.

Det är precis det jag har gjort.
Tagit en vanlig printscreen av bilden. Tycker bruset syns rätt bra i de mörka partierna.
Poängen är ju att det är brusigt utan ngn egentlig anledning.

Jag kan ana vad du menar i den där bilden. Jag kan åstadkomma nåt liknande med min 7D om jag väljer en bildstil med hög kontrast och skärpning. Bilderna blir lika brusiga som med en kompaktkamera och högt ISO. Kolla vilken inställning du har. Ställ skärpa o kontrast på noll o testa.

Ska kolla!
Tack!

Nej

Det är precis det jag har gjort.
Tagit en vanlig printscreen av bilden. Tycker bruset syns rätt bra i de mörka partierna.
Poängen är ju att det är brusigt utan ngn egentlig anledning.

Nej det syns inte bra! Lägg upp en bild så vi slipper "ana" vad du menar. Ingen skärmdump utan ett utsnitt ur bilden där du tycker det syns. Ifall du vill ha bra svar dvs.

Gå till ezpicshare.com och ladda upp en originalbild för att ge oss en bättre chans att se vad du pratar om//W

Så här ser det ut;

Tror inte att bruset kommer att synas förutom på en riktigt stor utskrift. Har du testat med brusreducering? Välj lägre ISO om du störs av bruset. Du skulle säkert ha kunnat använda ISO 200 eller lägre med tanke på den mycket korta slutartiden. Lägre ISO = mindre brus.

Det blir mycket brus när man kombinerar en hög upplösning och en liten sensor, jag har samma problem med min 7D.

Det blir mycket brus när man kombinerar en hög upplösning och en liten sensor, jag har samma problem med min 7D.

Har en 550D och testade att visa en bild tagen med ISO 400 på min 40 tums HDTV (bilden blir ca 75*50 cm på skärmen). Det var en jpg-bild direkt från kameran men trots det blev bildkvaliteten mycket bra. Man kan inte se något brus i den storleken förutom om man är ett par decimeter framför skärmen och tittar noga. Däremot kan man se en hel del brus om man tittar på bilden i "verklig storlek" på datorskärmen.

Visa era bilder på en stor skärm eller gör utskrifter i 75*50 cm - och titta på normalt avstånd - så ska ni få se att bruset blir lågt åtminstone upp till ISO 400. Sen bör man ju, som jag skrev tidigare, inte använda högre ISO än nödvändigt om man vill ha så bra bildkvalitet som möjligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto