** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur snabbt skriver/läser en D300s?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
har ett CF kort på 30Mb/s och ett på 60Mb/s.
men frågan är om de gör någon nytta att ha typ 90Mb/s?
vilka hastigheter kommer en d300s upp i?
har hört från forum här på fs att den ligger strax under 30Mb/s, men kan de verkligen stämma?
jag menar de är ju en proffs kamera och sen finns det CF kort på 90Mb/s. borde den inte kunna nyttja de?
sen en annan sak. när man ställer in kameran på 14-bit okomprimerat raw då blir ju filerna 24mb stora. finns det nåt sätt att få ner storleken men behålla kvaliten?
nu snackar jag raw filer inte jpeg.

mvh Daniel
 
jag menar de är ju en proffs kamera och sen finns det CF kort på 90Mb/s. borde den inte kunna nyttja de?
sen en annan sak. när man ställer in kameran på 14-bit okomprimerat raw då blir ju filerna 24mb stora. finns det nåt sätt att få ner storleken men behålla kvaliten?
1. D300s är i allt väsentligt en ganska gammal kameramodell. Den kan inte utnyttja de allra nyaste, snabbaste korten.
2. Nej.
 
http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9254

Jag tror inte att det finns några kameror som skriver fortare än ca 30MB/s i dagsläget (om inte tex D7000 gör det), men det pratas om uppgraderingar av UDMA på kommande modeller. 30MB/s ger att den skriver 2 (12-bitars) RAW-filer i sekunden till minneskortet.
Ang. 14-bitars RAW så är vinsterna med de extra 2 bitarna otroligt små och, i de flesta fall, obefintliga, precis som skillnaden mellan okomprimerad RAW och komprimerad RAW åxå är väldigt liten (även om den är något större än skillnaden mellan 12 och 14 bitar).
 
har ett CF kort på 30Mb/s och ett på 60Mb/s.
men frågan är om de gör någon nytta att ha typ 90Mb/s?
vilka hastigheter kommer en d300s upp i?
har hört från forum här på fs att den ligger strax under 30Mb/s, men kan de verkligen stämma?
jag menar de är ju en proffs kamera och sen finns det CF kort på 90Mb/s. borde den inte kunna nyttja de?
sen en annan sak. när man ställer in kameran på 14-bit okomprimerat raw då blir ju filerna 24mb stora. finns det nåt sätt att få ner storleken men behålla kvaliten?
nu snackar jag raw filer inte jpeg.

mvh Daniel


Såväl D300/D300s/D700/D3/D3S/D3x ligger på kring 30MB/s, ja.

http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9254

De ruskigt snabba korten får man nytta av när man LÄSER data om man har en tillräckligt snabb kortläsare.

Varför använder du OKOMPRIMERAT råformat? Nikons komprimerade råformat är ickeförstörande.
 
Jag tror inte att det finns några kameror som skriver fortare än ca 30MB/s i dagsläget...

Såväl D300/D300s/D700/D3/D3S/D3x ligger på kring 30MB/s, ja.
Nja, visserligen är D300s som sagt en ganska gammal modell som inte drar full nytta av de modernaste korten, men den är faktiskt lite snabbare än så, enligt Galbraiths tester. Och lite nyare kameror är alltså mycket snabbare än 30 Mb/s.

Tyvärr har Galbraith slutat uppdatera de kameraspecifika sidorna som det länkats till här i tråden. Jag tror Sandisk Ducati är det senaste/snabbaste kortet som finns med där. Därav omkring 30 Mb/s som toppresultat, oberoende av kameramodell.
 
Ducati-korten har/hade väl en skrivhastighet på 45MB/s eller något, så korten lär knappast ha varit flaskhalsen där.

Sen kanske jag ska förtydliga lite att jag med komprimerad RAW menade den typ av komprimering som är förstörande. Det finns ju komprimerad RAW som inte är förstörande åxå.
 
Undrar om TS hört om det nya fenomenet google.
Inte för att va teskig eller nerlåtande så tycker jag dina 113trådar om saker som tar 2sek att hitta info om själv är onödiga.
 
Ducati-korten har/hade väl en skrivhastighet på 45MB/s eller något, så korten lär knappast ha varit flaskhalsen där.
Titta i tabellen jag länkade till. Båda de testade kamerorna (just D300s och Canon 7D) ger åtskilligt högre skrivhastighet med modernare kort än med Ducati, så visst är det kortet som är flaskhalsen.

45 MB/s är en teoretisk maximal skrivhastighet som sällan går att uppnå i praktiskt test. Men 7D skriver över 35 MB/s till Ducati, och det är ju inte heller illa.
 
Men visst, för de som fortfarande tror att Nikons kameror kan skriva mer än cirka 30MB/s

http://sportsphotoguy.com/d300-raw-burst-test/

# SanDisk Extreme Pro. The new king of SanDisk’s line, this card reached 6.7 fps with an effective throughput of 34 MB/sec.

# PhotoFast 533x Plus. This little-known card hit 6.7 effective fps with an impressive 31 MB/sec throughput.
 
Varför hänga på ett forum när man inte gillar att folk frågar saker?

Om Daniel googlar sin "dumma" fråga får bara han svaret och alla andra som inte ens tänkt på att det kunde göra skillnad får inte veta något.
 
Det är bara det att jag är för gammal för att vänja mig av med att söka information på egen hand. Har helt missat att det i dag är att låta andra göra det åt en som gäller.

Är även för gammal för att låta bli att rådfråga bruksanvisningen.

jag tror du är för gammal för att hänga på forum över huvud taget.
om du inte gillar att folk ställer frågor vad gör du då här på forumet där 99.99% av allt som finns är just att ställa frågor och diskutera.
 
jag tror du är för gammal för att hänga på forum över huvud taget.
om du inte gillar att folk ställer frågor vad gör du då här på forumet där 99.99% av allt som finns är just att ställa frågor och diskutera.

Ja,du har så rätt. Varför? Jo, föraktet för de äldre är ju något hedervärt i detta land.
 
Va? Gick Torparfarsan och avslutade sitt medlemsskap eller varför står det att han inte längre är medlem om man klickar på hans namn?
 
ANNONS