Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera i svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Tess_B

Avslutat medlemskap
Jag har funderat lite på det här med svartvitt och det är verkligen något jag skulle vilja lära mig mer om. Antingen kan man ju fotografera med svartvitt direkt i kameran eller göra fotografierna svartvita i photoshop. Finns det något sätt som är med rätt än det andra? Spelar det någon roll hur man gör egentligen? Det är väl bara att köra på antar jag.

Sen så undrar jag om det är någon som vet någon bra sida på nätet där man kan lära sig mer om det eller om det finns någon bok om det?

Alla läroböcker i foto fram till ca 1960 hade nog svartvitt som främsta mål. Jag skulle nog säga att det bara är att köra! Det är väl onödigt att begränsa bilderna redan i kameran? Men det kanske underlättar bildseendet till en början?

Låna en foto(bild)bok på bibblan med svartvita bilder som inspiration!

Per.

Jag har funderat lite på det här med svartvitt och det är verkligen något jag skulle vilja lära mig mer om. Antingen kan man ju fotografera med svartvitt direkt i kameran eller göra fotografierna svartvita i photoshop. Finns det något sätt som är med rätt än det andra? Spelar det någon roll hur man gör egentligen? Det är väl bara att köra på antar jag.

Sen så undrar jag om det är någon som vet någon bra sida på nätet där man kan lära sig mer om det eller om det finns någon bok om det?

Fotar du i RAW-format kan du välja om bilderna ska vara svartvita eller i färg.

"Mer rätt än nåt annat..."

Jag fotar lite svartvitt med film och det ÄR en annan känsla faktiskt. I och med att jag framkallar själv så blir varje bild mer värd jämfört med att bränna loss dussintals med digitalkameran. För mig tar det längre tid, inte bara pga att kameran är pilligare (en Mamiya 645), utan för att jag koncentrerar mig mer på bilden i sig i själva fotoögonblicket.

Film har också en kornighet som ger en annan betraktarupplevelse. Sen måste man tänka att frånvaron av färg som information i bilden gör att man måste lära sig att "tänka" i gråskalor också. Helt klart en rolig upplevelse som kan ge intressanta bilder. Jag vill tro att jag lär mig tänka lite annorlunda även för framtida bilder med digitalkameran (och färg).

Att ta digitalbilder och sedan konvertera till svart/vitt ger inte mig samma känsla.Det kanske går att få motsvarande effekt i photoshop, men jag försöker hålla mig borta från allt för mycket efterpillande i bilderna.

Med min kamera får man 15 bilder som är stora nog (6x4.5 cm) att kolla på direkt på negativet. Men jag skulle nog egentligen vilja ha en kamera för 6x7cm mest för att jag tycker att behöva ta 15 bilder innan jag ser resultatet är lite länge. 15 bilder kan ta både en och två dagar att fota faktiskt:) Man behöver ju inte ta hela filmen förstås, men jag är för snål för att inte exponera hela filmen...

Fotar du i RAW-format kan du välja om bilderna ska vara svartvita eller i färg.

Precis!

Kamerans sensor fångar alltid färgbilder. Om du har valt bildstil "monochrome" i kameran så gör kameran om den råa bilden till svartvit. Om du har valt att lagra bilderna som Jpeg vill säga. Om du lagrar bilderna som RAW sparas information om bildstilen tillsammans med filen, och du kan välja hur du vill i datorn efteråt.

Om din fråga mer handlade om att "tänka svartvitt" så är även mitt tips att leta efter fotoböcker på biblioteket.

Den här boken hade jag som ung, och jag vill minnas att den är lärorik.
Jan Olov Westerlund: Fotoskolan Proffskurs
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=21570

Petter ...

svartvit foto är det som fortfarande är mycket roligare att köra analogt för att det fortfarande är så bra - färgfoto har digitala sensorer för många år sedan brakat om även de bästa filmerna, men sv/v film är lite unik då det går få fram en sådan otrolig detaljreikedom och känsla av oändlig upplösning. Inget aa-filter och tunn "sensor" i bara ett lager ger ju förutsättningar att krama det mesta ur optiken. Dessutom är det enkelt att farmkalla sv/v och tja... det är riktigt kul bara!

kör man digital sv/v så brukar jag mot bättre vetande då och då köra med sv/v i kameran utan RAW bara för känslans skull - det kan ibland vara befriande att INTE ha möjligheten att göra om bilden i datorn utan att bara skapa där och då. Självklart så kan man få det snyggare med raw och noggrann bildbehandling efteråt så det är väl det bästa rådet att köra så. man kan ändå ställa kameran på sv/v och se preview i sv/v men ha kvar raw filerna med allt data i.

Om du fotograferar i jpg och kameran är inställd på svv blir bilden svv enligt den formel som kameratillverkaren skapat.

Om du fotograferar i raw fär du en färgbild, men beroende på hur din raw-konverterare är inställd (och vad det är för raw-konvertare) så blir det antingen en färgbild eller en svv. Rawfilen innehåller information om hur kameran var inställd och det kan ev. läsas av raw-konverteraren.

Om kameran kan producera både en raw-fil och en jpg samtidigt blir raw-filen enligt ovan och jpg-bilen blir svv.

Det senare är att föredra menar jag eftersom man då får en viss koll på hur det kommer att se ut. Den slutliga bilden gör man då från raw-filen i raw-konverteraren och ev. även i bildbehandlingsprogrammet (PS eller PSE osv) eftersom man då har bättre kontroll över hur konverteringen sker.

Moderskeppet (www.moderskeppet.se) har dels tips på nätet och dels dvd skivor i alla möjliga delar av bildbehandlingens konst, t.e.x. svv konvertering. Rekommenderas.

Med svartvitt har man enormt mycket större möjligheter att efterbehandla bilden till precis det resultat man vill åt, eftersom det inte finns några färger att ta hänsyn till. Man kan lägga en helt absurd kontrastkurva som är assymetrisk, krokig och vågig om man vill, utan att det "syns". Hade man gjort det med en färgbild så hade tonövergångar och färger blivit helknasiga och bilden kunnat se väldigt usel ut.

Av denna anledning tycker jag att man bör hålla sig till råformatet, om man är beredd att lägga ner lite tid på varje bild. Om man verkligen vill "fotografera i svartvitt" så kan man ställa kameran till JPG + RAW (om man har en kamera som tillåter det). Då har man sin svartvita JPG och kan nöja sig med den, men man har också råfilen som tål mycket mer om man skulle vilja mixtra lite extra. Och jag vill lova att det går att få enormt mycket trevligare resultat på det viset än genom att låta kameran sköta saken.

Att köra svartvitt utan att utnyttja färg är att välja bort en massa möjligheter. Det roliga med att använda färg är att "gamla analoga" tekniker som färgfilter kan användas. Tex för att mörka en himmel med rödfilter som i exmplet här. I denna är det iofs mer gjort men får tjäna som exempel. Nr 1 är "convert to grayscale" i ACR (vilket är ungefär lika kul som "desaturate" i PS). Nr 2 är den "behandlade" enligt min smak. ACR/PS ger en massa möjligheter att behandla allt från reflexer i vattnet till områden i skugga. I 400pixlars miniatyrer går inte så mycket att se förutom de stora dragen, men redan här är skillnaderna stoora.

Bilagor

• IMG_1117 copy 400.jpg
    IMG_1117 copy 400.jpg
    48.2 KB · Visningar: 1,639
  • IMG_1117 400.jpg
    IMG_1117 400.jpg
    68.3 KB · Visningar: 1,654
Med svartvitt har man enormt mycket större möjligheter att efterbehandla bilden till precis det resultat man vill åt, eftersom det inte finns några färger att ta hänsyn till. Man kan lägga en helt absurd kontrastkurva som är assymetrisk, krokig och vågig om man vill, utan att det "syns". Hade man gjort det med en färgbild så hade tonövergångar och färger blivit helknasiga och bilden kunnat se väldigt usel ut.

Faktiskt så går det att komma runt. Om man gör sig ett Adjustment Layer (eller Justeringslager på svenska?) där man har sin kurva så kan man välja Luminosity på Blending Mode för lagret (där vet jag inte vad det heter på svenska) för att få kurvan att helt ignorera färgerna. Använder jag jämt och ständigt på mina kurvor för att slippa att den ändrar färgerna utan att jag egentligen bett den göra det. :)

det kan man ju även om man fotar i jpeg.

Inte i efterhand, efter du tagit bilden. Det han menar är att om du väljer en svartvit profil i din kamera, när du tar bilden med RAW så sparas fortfarande all färginfo, så du kan välja i efterhand vad du vill ha. Fotar du .jpg med motsvarande inställning så sparar kameran bilden utan färginformation, således kan du inte välja i efterhand om du hellre vill ha den i färg.

Faktiskt så går det att komma runt. Om man gör sig ett Adjustment Layer (eller Justeringslager på svenska?) där man har sin kurva så kan man välja Luminosity på Blending Mode för lagret (där vet jag inte vad det heter på svenska) för att få kurvan att helt ignorera färgerna. Använder jag jämt och ständigt på mina kurvor för att slippa att den ändrar färgerna utan att jag egentligen bett den göra det. :)

Tack för tipset! Det löste problem för mig!

Men Magnus, det kan man välja oavsett bildformat...

Frågeställaren ställde två frågor:

"Finns det något sätt som är med rätt än det andra? Spelar det någon roll hur man gör egentligen?"

Tar man en JPG-bild i svartvitt kan man inte göra den till färg, vilket innebär att det spelar roll hur man gör och att ett sätt är mer rätt än det andra i det fallet. Därav mitt inlägg.

Inte i efterhand, efter du tagit bilden. Det han menar är att om du väljer en svartvit profil i din kamera, när du tar bilden med RAW så sparas fortfarande all färginfo, så du kan välja i efterhand vad du vill ha. Fotar du .jpg med motsvarande inställning så sparar kameran bilden utan färginformation, således kan du inte välja i efterhand om du hellre vill ha den i färg.

Men jag menade att man kan göra den svartvit om man fotar i färg i jpg, så det blev lite missförstånd;)

ANNONS
Götaplatsens Foto