Annons

Vilken blir nästa Nikonzoom som lanseras?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shinzon

Avslutat medlemskap
Funderade lite på det här med Nikons utbud och vad som kan tänkas komma näst eller vad som rent av saknas? Vad tycker ni?

Idagsläget finns följande relativt nya zoomar i utbudet

FX
Vidvinkel:
  • 14-24/2.8;
  • 16-35/4VR
Normal:
  • 24-70/2.8
  • 24-120/4VR
Tele:
  • 70-200/2.8VR;
  • 70-300VR
  • 80-400VR
  • 200-400/4VR
Super:
  • 28-300VR

NIkon har ju verkligen varit duktiga på att komplettera FX programmet den senaste tiden. Uppdatering av 80-400 är kanske nästa steg eller en ny 24-70/2.8 med VR?

DX
Vidvinkel:
  • 10-24
  • 12-24/4
Normal:
  • 16-85VR
  • 17-55/2.8
  • 18-55VR
  • 18-105VR
Tele:
  • 55-200
  • 55-300VR
Super:
  • 18-200VR

Även DX sortimentet är tämligen komplett med med många normalzoomar i varierande prisklasser och även teleobjektiv. Den enda zoomen jag tycker saknas är en billig variant på vidvinkel.

70-200 f 4.0 VR står högt upp på mångas önskelista.

Nikon 70-200/2.8 går på ca 20.000kr och man kan ju betrakta 70-300 som "snikalternativet " för ca 5.000kr.

Du tänkte alltså en telelins som hamnar runt 10-12.000kr men med lite mer proffskänsla? Canon har erbjudit denna variant ett tag nu och Nikon gör visst fler och fler "4" objektiv (tex 16-35/4 och 24-124/4) så helt omöjligt är det inte att en sådan kommer. Idagsläget är det 80-400 eller möjligtvis 28-300 som närmast täcker detta området i sortimentet.

Jag funderade lite mer på vad som egentligen behövs i ett zoom sortiment.

Först och främst behövs väl en zoom i varje segment dvs vidvinkel, normal, tele och super så det blir 4st.

Sedan så behövs ju två olika uppsättningar: DX och FX vilket då resulterar i 8st.

Nästa parameter att sätta in i ekvationen är prisklasser (vilket sin tur påverkar kvalitet och ljuskänslighet). Om Nikon skulle vara väldigt heltäckande så skulle man erbjuda 3 varianter för varje segment dvs billig, mellan och dyr. 8*3=24st.

Tittar man existerande sortiment så har man ännu inte kommit med fulllt så många objektiv och verkar det som att Nikon delat upp detta så att det finns billig+mellan för DX och mellan+dyr för FX.

frågan är väl kanske inte VAD som kommer lanseras utan NÄR det kommer vara möjligt att ens skicka det som idag finns i sortimentet?

Funderade lite på det här med Nikons utbud och vad som kan tänkas komma näst eller vad som rent av saknas? Vad tycker ni?

Idagsläget finns följande relativt nya zoomar i utbudet

FX
Vidvinkel:
  • 14-24/2.8;
  • 16-35/4VR
Normal:
  • 24-70/2.8
  • 24-120/4VR
Tele:
  • 70-200/2.8VR;
  • 70-300VR
  • 80-400VR
  • 200-400/4VR
Super:
  • 28-300VR

NIkon har ju verkligen varit duktiga på att komplettera FX programmet den senaste tiden. Uppdatering av 80-400 är kanske nästa steg eller en ny 24-70/2.8 med VR?

DX
Vidvinkel:
  • 10-24
  • 12-24/4
Normal:
  • 16-85VR
  • 17-55/2.8
  • 18-55VR
  • 18-105VR
Tele:
  • 55-200
  • 55-300VR
Super:
  • 18-200VR

Även DX sortimentet är tämligen komplett med med många normalzoomar i varierande prisklasser och även teleobjektiv. Den enda zoomen jag tycker saknas är en billig variant på vidvinkel.

Möjligen 24-70/2.8 VR men den "gamla" är så bra.

Kanske en ny 14-24 med bättre omfång men det är nog rätt tekniskt svårt och då kommer man rätt nära 16-35 (äger denna).

På telesidan saknar i alla fall inte jag någon 70-200, jag har själv bytt från VR I till II relativt nyligen och då denna är för stor kör jag 28-300.

Saknar en D800 mer än nya objektiv...

Kanske en ny 14-24 med bättre omfång men det är nog rätt tekniskt svårt och då kommer man rätt nära 16-35 (äger denna).

På telesidan saknar i alla fall inte jag någon 70-200, jag har själv bytt från VR I till II relativt nyligen och då denna är för stor kör jag 28-300.

Själv kör jag oxå numera kombon 16-35 och 28-300. Funkar good enuff för mig i alla lägen och inte så mkt att släpa på. Men alltid kul att spekulera om vad som kommer...

Fast skulle det komma en 14-400/2.8VRIII så kanske man måste uppgradera:)

24-70/2,8 är grym. Jag skulle förmodligen inte byta till en eventuell nyare version om den innehöll VR. Det är ingenting jag direkt saknat. Så länge dom inte gör en ny som är optiskt bättre men det känns ganska långt bort. Det enda egentliga "problemet" är väl att det är ganska mycket distorision vid vidvinkel läget. Men det är enkelt fixar.

14-24/2,8 är fantastisk bra. Även om jag hellre hade föredragit 16-35 i omfång med samma kvalite som nuvarande 14-24. Den är ganska stor och otymplig att konka runt på men bildkvaliten är så bra så man får nog leva med det. Hade 16-35 haft samma ljusstyska hade jag förmodligen bytt till mig en sådan. Men i dagsläget är jag jävligt nöjd med 14-24. Kul omfång, om ändå, ganska extremt.

70-200/2,8 VRII är även den grymt bra. Fast precis som allt annat är den ganska stor och tung. Jag hade gärna sett en f/4 version med samma optiska egenskaper och VRII.

Jo detta är väl den ultimata 3 kombon för att täcka in hela skalan vid FX. Men den kostar inte bara i pengar utan även tyngd och utrymme.

När det gäller fasta objektiv så är Nikon rätt heltäckande nu:

FX:
24/1.4
35/1.4
50/1.4
85/1.4
200/2
300/2.8 +300/4
400/2.8
500/4
600/4

DX
35/1.8

Special purpose
Tilt n Shift är rätt komplett med 24mm, 45mm, 85mm
Makro likaså med 60mm, 85mm (dx), 105mm. Kanske en ny 200mm?
Fiskeyeutbudet är mindre med 10.5mm (dx) och 16mm

DX
Vidvinkel:
  • 10-24
  • 12-24/4
Normal:
  • 16-85VR
  • 17-55/2.8
  • 18-55VR
  • 18-105VR
Tele:
  • 55-200
  • 55-300VR
Super:
  • 18-200VR

Tycker det finns en del hål i DX-lineupen, speciellt om man tänker sig att en poäng med DX ska vara att utrustningen kan vara mindre, varför FX-objektiv blir mindre intressanta.

För det första saknas det DX-objektiv med fast bländare. Man tvingas använda 17-55/2.8 och 70-200/2.8 VR, vilket dels lämnar ett hål i mitten och dels är 70-200 enligt mig ofta för lång för vad jag vill använda den till. Vad som behövs är således en 16-50/2.8 VR2 och en 50-150/2.8 VR2 för seriösa DX-användare, båda med blixtsnabb autofokus och seriös byggkvalité. Dessa två finns ju om man går till tredjepartstillverkarna, men de är inte tillräckligt bra i min mening. I övrigt skulle det ju vara trevligt med ett tilt/shift-objektiv och kanske några fasta vidvinklar. Jag skulle gärna byta ut min onödigt stora och klumpiga ultravidvinkel-zoom mot en fast på säg 12 mm eftersom jag i stort sett aldrig använder zoomen ändå.

Tycker det finns en del hål i DX-lineupen, speciellt om man tänker sig att en poäng med DX ska vara att utrustningen kan vara mindre, varför FX-objektiv blir mindre intressanta.

En hake är att DX-objektiv med fasta brännvidder inte blir så märkbart mycket mindre jämfört med motsvarande objektiv för FX - se på gamla AF 35/2 och nya DX 35/1,8 som exempel. Med zoomar finns det mer att vinna storleksmässigt plus att Nikon antagligen utgår från DX-användare generellt är mindre inriktade på fasta objektiv än vad FX-användare är. I sak har de antagligen rätt, men lite blir det en självuppfyllande profetia - en del potentiella DX-entusiaster väljer istället FX just för att det saknas anpassade fasta objektiv.

Men en DX 16/2,8 och en DX 24/2,8 borde de kunna få till som inte blir så mycket större eller så himla mycket dyrare än DX 35/1,8 och då ger DX-användare motsvarigheter till 24 och 35 mm på FX.

Men en DX 85/1,8 vore antagligen poänglös (för liten skillnad i pris och storlek) jämfört med en som också klarar FX.

För det första saknas det DX-objektiv med fast bländare.

Nu citerar du Nikons numera klassiska pressrelease om just 35/1,8 :-D

Själv föredrar jag helt klart bländare som går att ändra :)

Man tvingas använda 17-55/2.8 och 70-200/2.8 VR, vilket dels lämnar ett hål i mitten och dels är 70-200 enligt mig ofta för lång för vad jag vill använda den till. Vad som behövs är således en 16-50/2.8 VR2

Vore ett kul objektiv, men med tanke på hur dyrt ett sådant objektiv är att ta fram i relation till hur många som skulle köpa det ... Så lär vi nog får nöja oss med den nuvarande DX 17-55/2,8.

I synnerhet när Sigma har en överraskande bra 18-55/2,8 till ett rätt måttligt pris.

och en 50-150/2.8 VR2 för seriösa DX-användare, båda med blixtsnabb autofokus och seriös byggkvalité.

Sigma har ju som du själv är inne på haft ett sådant objektiv ganska länge (som jag tycker är helt ok) men vad jag har förstått har det inte varit någon större säljframgång.

De flesta upplever nog inte glappet mellan 55 mm och 70 mm som något egentligt problem och med utbudet av begagnade Nikon 80-200/2,8, Sigma 70-200/2,8 och rent av den gamla AF-S 70-200/2,8 så är konkurrensen rätt mördande i just det omfånget.

Dessa två finns ju om man går till tredjepartstillverkarna, men de är inte tillräckligt bra i min mening. I övrigt skulle det ju vara trevligt med ett tilt/shift-objektiv och kanske några fasta vidvinklar. Jag skulle gärna byta ut min onödigt stora och klumpiga ultravidvinkel-zoom mot en fast på säg 12 mm eftersom jag i stort sett aldrig använder zoomen ändå.

Nikon har ju begränsad kapacitet både att producera objektiv (tänk på att systemkameramarknaden har växt oavbrutet i snart tio år och alla tillverkare har svårt att hinna med att leverera) och även att konstruera nya. De måste fundera ganska noga var de lägger resurserna.

Det finns nog, tyvärr, andra objektiv de hellre uppdaterar först. En ny 80-400 (eller något liknande) är ju en klassiker på alla önskelistor, eller för den delen en 300/4 VR - bägge dessutom objektiv som ur Nikons synvinkel har den trevliga egenskapen att de tilltalar både DX- och FX-användare. Samma med en AF-S 85/1,8 (VR?) som säkert skulle locka många och behövs för att ge ett porträttele till alla motorlösa kameror.

Jag skulle gärna se några fasta vidvinklar till DX, men tror att det av ganska goda skäl ligger en bit ned på Nikons prioritetslista.

Det jag saknar på både Nikkor 17-55 och Sigmas motsvarighet är bildstabilisering. Tamrons motsvarighet finns väl förvisso med det (vc) men jag har inte haft tillfälle att testa. Jag tycker dock att bara det faktum att både Sigma, Tokina och Tamron har objektiv av denna typen borde tala för att det finns ett kundunderlag. Dessutom tycker jag personligen inte att bildkvalitén på nuvarande Nikon 17-55 motsvarar prislappen, men det är ju inte säkert att det skulle förändras med en ny design.

Sigmas 50-150 är ju jättetrevlig och nu kommer den ju äntligen med bildstabilisering. Den är ju dock (precis som deras 70-200) inte i närheten av Nikons 70-200 i bildkvalité, varför jag gärna skulle se en Nikon-variant av denna. Anledningen är inte bara priset, utan att ett 70-200 många gånger är väldigt obalansesrat på en liten DX-kropp, även på min D7000 med batterigrepp blir det för framtungt för att kännas riktigt bra.

Jag håller dock med om att de borde fungera noga på var de lägger resurserna. Just därför kändes det ju extra märkligt när de kom med exempelvis just ett fast 85 mm (förvisso macro) för DX, eller för den delen ett ganska kasst 55-300, även om jag förstår att det finns en marknad för just detta.

Jag tror helt enkelt att om det ska finnas en framtid för DX som något annat än bara de allra billigaste instegskamerorna så måste de satsa på mer seriös optik med brännvidder, storlek och priser som är anpassade för DX. Om jag ska vara hänvisad till FX-objektiv så finns det ju faktiskt ytterst liten anledning att köpa en bättre DX-kamera (D7000, framtida D400) istället för en FX vare sig ur ett ekonomiskt, storleksmässigt eller viktmässigt perspektiv, åtminstone så fort man har insett att priset på kamerahuset bara är en liten del av vad en fotoutrustning kostar. Just nu känns utbudet av objektiv både väldigt spretigt och väldigt amatörinriktat.

Personligen tror jag inte att Nikon kommer att satsa på proffsobjektiv i DX format dvs göra fler 17-55/2.8. DX är reserverat för billigt och medel medan FX är medel och dyr prisklass.

Men jag förstår att det ställer ju till det för entusiasterna som vill ha kvalitet men inte är redo att gå över till FX. Om man sitter på en D300s, vågar man investera på DX objektiv då...eller ska man bara köra FX utifall man någon gång uppgraderar kameran?

Personligen tror jag inte att Nikon kommer att satsa på proffsobjektiv i DX format dvs göra fler 17-55/2.8. DX är reserverat för billigt och medel medan FX är medel och dyr prisklass.

Men jag förstår att det ställer ju till det för entusiasterna som vill ha kvalitet men inte är redo att gå över till FX. Om man sitter på en D300s, vågar man investera på DX objektiv då...eller ska man bara köra FX utifall man någon gång uppgraderar kameran?

Men som det är nu är ju inte objektiven ens "medel". Det som finns är en jättebra "medel"-kamera i form av D7000, men inga objektiv som motsvarar.

Men som det är nu är ju inte objektiven ens "medel". Det som finns är en jättebra "medel"-kamera i form av D7000, men inga objektiv som motsvarar.

Tror også at vi ikke kommer til å se flere "proff"-objektiver i DX-format fra Nikon, og at 17-55mm er det eneste vi får se i den klassen. De aller fleste proffer har vel gått over til FX der man har det man trenger av dyre 2.8-zoomer. Unntaket er vel kanskje fugle/villdyr-fotografer - disse vil uansett ha det de trenger i FX-utvalget av optikk - og muligens noen reise- eller gatefotografer som ønsker lett utstyr. Men Nikon burde etter min mening satse noe mer på amatør/entusiast-markedet som har D90/D700/d300(s). I dette markedet er både pris og vekt/størrelse viktige kjøpskriterier skulle jeg anta. Nikon burde derfor komme med eksempelvis oppdatert 16-50 f/2.8 VR samt en 50-135 f/2.8 VR i "middel"-segmentet for å konkurerre med tredjeparts-leverandørenes alternativ. Med "middels"-segmentet tenker jeg da byggekvalitet minst på linje med f.eks 16-85mm og 12-24mm.

-Eirik

Senast ändrad:

Om vi skulle kategorisera objektivt grovt skulle jag påstå att:

Billigt =1000-4000kr
Medel=4000-10.000kr
Dyrt=10.000- 20.000kr
Extrem= +20.000kr

De flesta DX objektiven ligger kring 3-5000 tror jag och det är väl vad kreti och pleti för det mesta kan tänka sig att betala för ett objektiv. Så du har helt rätt att DX användare får nöja sig med en lägre nivå på kvalitet.

Vi som har blivit helt hjärntvättade köper 10.000+

Och den extrema kategorien kanske mest är tillför de som gör pengar på detta och kan få någon annan att pröjsa för sina objektiv.

Grovt kategoriserat som sagt.

Och den extrema kategorien kanske mest är tillför de som gör pengar på detta och kan få någon annan att pröjsa för sina objektiv.
OT: Det handlar egentligen inte om att "någon annan" ska betala, utan om skatteeffekter. Som företagare kan man välja mellan att köpa något som kostar 10000 kr eller ta ut lön och då få 3000-4500 kr (beroende på marginalskatt) i handen.

ANNONS
Götaplatsens Foto