ebermark
Avslutat medlemskap
Så man ska gissa sig till vad trådar handlar om, tycker du? Det är givetvis bättre att sidodiskussionen ligger i en egen tråd med passande rubrik, så andra än dom som följt tråden från start kan ta del av den.När den inledande frågan väl är besvarad ser jag inget som helst problem med att man diskuterar ett sidospår som till slut handlar om att de rosa elefanterna inte borde vara bofasta på månen. Trådstartaren har fått svar (som finns på första eller kanske andra sidan) på sin fråga och resterade som delatig har fått ut något av resten och alla är nöjda och glada, utom du som tvingat dig att läsa igenom hela tråden trots att de sista 8 sidorna handlar om något du inte är intresserad av.
På vilket sätt kommer originalfrågan i skymundan? Originalfrågan och dess svar finns i början av tråden och det är där man börjar läsa. Eller läser du sista inlägget först och jobbar dig bakåt? Isf kan jag förstå att det blir jobbigt.
Handlar en tråd om t ex val mellan två objektiv är det helt galet att när frågan väl är besvarad fortsätta diskutera om dom rosa elefanterna tio sidor framåt, istället för att göra det i en egen tråd.
Om jag nu råkar vara intresserad av det och kanske rent av är månelefantsexpert och därmed har mycket att tillföra diskussionen men ser bara en tråd angående ett objektivköp missar jag helt diskussionen i fråga och forumet går miste om min expertis, om jag inte börjar läsa trådar som handlar om saker jag inte alls finner intressanta i hopp om att en givande sidodiskussion kan ha fötts...
På många forum med striktare regler och bättre moderering än FS får man varningar om man kapar trådar istället för att skapa nya.
Bättre forumregler och framför allt bättre moderering leder till ett bättre forum, kort sagt.
Annars kan vi ju lika gärna strunta i trådrubriker helt och hållet, det verkar ju vara okej enligt dig.