Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny huvudrubrik?

Produkter
(logga in för att koppla)
När den inledande frågan väl är besvarad ser jag inget som helst problem med att man diskuterar ett sidospår som till slut handlar om att de rosa elefanterna inte borde vara bofasta på månen. Trådstartaren har fått svar (som finns på första eller kanske andra sidan) på sin fråga och resterade som delatig har fått ut något av resten och alla är nöjda och glada, utom du som tvingat dig att läsa igenom hela tråden trots att de sista 8 sidorna handlar om något du inte är intresserad av.
På vilket sätt kommer originalfrågan i skymundan? Originalfrågan och dess svar finns i början av tråden och det är där man börjar läsa. Eller läser du sista inlägget först och jobbar dig bakåt? Isf kan jag förstå att det blir jobbigt.
Så man ska gissa sig till vad trådar handlar om, tycker du? Det är givetvis bättre att sidodiskussionen ligger i en egen tråd med passande rubrik, så andra än dom som följt tråden från start kan ta del av den.

Handlar en tråd om t ex val mellan två objektiv är det helt galet att när frågan väl är besvarad fortsätta diskutera om dom rosa elefanterna tio sidor framåt, istället för att göra det i en egen tråd.

Om jag nu råkar vara intresserad av det och kanske rent av är månelefantsexpert och därmed har mycket att tillföra diskussionen men ser bara en tråd angående ett objektivköp missar jag helt diskussionen i fråga och forumet går miste om min expertis, om jag inte börjar läsa trådar som handlar om saker jag inte alls finner intressanta i hopp om att en givande sidodiskussion kan ha fötts...

På många forum med striktare regler och bättre moderering än FS får man varningar om man kapar trådar istället för att skapa nya.
Bättre forumregler och framför allt bättre moderering leder till ett bättre forum, kort sagt.

Annars kan vi ju lika gärna strunta i trådrubriker helt och hållet, det verkar ju vara okej enligt dig.

På många forum med striktare regler och bättre moderering än FS får man varningar om man kapar trådar istället för att skapa nya.
Moderering ska hållas till ett absolut minimum, tycker jag.

Bättre forumregler och framför allt bättre moderering leder till ett bättre forum, kort sagt.
Bättre teknik leder till att bättre forum. Om jag har en kommentar till ett inlägg i en tråd, en kommentar som anknyter till trådens ämne, men som leder bort från ämnet, så vill jag att kommentaren ska hamna i en egen ny tråd, men det ska finnas en länk till den nya tråden från den gamla.

Det här går att göra med det system som Fotosidans forum använder, men är väldigt krångligt eftersom det kräver en massa handgrepp i rätt ordning. Om istället forumprogrammet hade stöd för det så skulle vi som skriver i forumet kunna höja kvaliteten på det ganska ordentligt.

Menar du att vi skulle ha ett sånt forum som DPreview har?

Det är ju hopplösheten och oöverskådligheten personifierat...

Det enda som kan funka om man tycker att en tråd går för långt off topic är att klippa ut stycket och skapa en ny tråd manuellt, annars får man ju gå fram och tillbaka för att läsa igenom alla inlägg.

Menar du att vi skulle ha ett sånt forum som DPreview har?

Det är ju hopplösheten och oöverskådligheten personifierat...

Det enda som kan funka om man tycker att en tråd går för långt off topic är att klippa ut stycket och skapa en ny tråd manuellt, annars får man ju gå fram och tillbaka för att läsa igenom alla inlägg.

Jag har bara tittat sporadiskt i dpreviewforumet så jag har ingen åsikt om det.

Varför manuellt? "Computers can easily be programmed to perform that task". (Från Dr. Strangelove har jag för mig.)

Jag har bara tittat sporadiskt i dpreviewforumet så jag har ingen åsikt om det.

Varför manuellt? "Computers can easily be programmed to perform that task". (Från Dr. Stranglove har jag för mig.)

Datorer har än så länge vissa problem med att bedöma vad som är off topic på ett fotoforum :)

Hur tänkte du att det skulle gå till?

Jag tänkte mig att det skulle finnas en knapp (eller nåt) som när man klickar på den fixar fram en sidan ungefär som den jag skriver på nu, men att när jag kilckar på "Skicka svar" så ska en ny tråd skapas. En länk till den nya tråden från det inlägg jag kommenterar ska också skapas automatiskt.

Om jag nu råkar vara intresserad av det och kanske rent av är månelefantsexpert och därmed har mycket att tillföra diskussionen men ser bara en tråd angående ett objektivköp missar jag helt diskussionen i fråga och forumet går miste om min expertis, om jag inte börjar läsa trådar som handlar om saker jag inte alls finner intressanta i hopp om att en givande sidodiskussion kan ha fötts...

Detta har du en viss poäng i, det kan jag hålla med om. Problemet med at att flytta ett sidospår till en annan tråd blir ju att man måste avgöra när ett spår är tillräckligt off topic och man måste även bedöma om det är ett spår som kommer att fortsätta fler än ett par inlägg till. Detta blir ju ganska godtyckligt.
Vidare så kan en tråd ibland vara lite komplex med ämnen som vävs in i varandra och man kanske måste ha upptakten till sidospåret med för att saker ska hamna i sitt sammanhang och man ska kunna se och förstå helheten.
Man måste ju åxå se till att det finns en länk till den nya tråden och gärna en länk till ursprungstråden i den nya.
Det allra bästa vore såklart om enskilda inlägg kunde korspostas så att trådarna hänger ihop. Det som postas efter en viss tidpunkt dyker upp i båda trådarna, tex. Fast något sånt skulle åxå kunna bli komplext och svåröverskådligt.

Man skulle troligen åxå få avsevärt fler trådar, vilket skulle göra att det kanske inte räcker med att slå en bläng på förstasidan för att kolla efter nya trådar vid det dagliga besöket, utan man måste bläddra flera sidor.

Detta har du en viss poäng i, det kan jag hålla med om. Problemet med at att flytta ett sidospår till en annan tråd blir ju att man måste avgöra när ett spår är tillräckligt off topic och man måste även bedöma om det är ett spår som kommer att fortsätta fler än ett par inlägg till.
Det är just därför trådar bör låsas innan det händer.

Man skulle troligen åxå få avsevärt fler trådar, vilket skulle göra att det kanske inte räcker med att slå en bläng på förstasidan för att kolla efter nya trådar vid det dagliga besöket, utan man måste bläddra flera sidor.
Första sidan säger ju ändå inget om trådarnas innehåll när alla trådar drivit iväg in på andra ämnen.

Första sidan säger ju ändå inget om trådarnas innehåll när alla trådar drivit iväg in på andra ämnen.

Jag menar listan över trådar. Om det ska skapas en ny tråd för varje litet sidospår så kommer det att bli väldigt många fler trådar och i listan över trådar i det aktuella delforumet så kan det bli en oöverskådlig massa trådar.

Bara för att trådar har en tendens att spåra ur eller tyckas bilda sidospår från ursprungsämnet så berikar dom ändå oftast tråden i slutändan. Komplexiteten i vissa diskussioner om ett ämne visar sig ofta vara så mångfacetterad på grund av olika infallsvinklar (som av vissa kan tyckas vara ovesäntligheter men icke alls av andra) att de ändå i slutändan pga helheten visade sig riktigt berikande.
Manualen till kameran läser jag om det jag har glädje av och hoppar över resten. På samma sätt vill jag att fotosidan ska forsätta att fungera.

Förbättringar i all ära, men vissa förslag jag läst här har varit rena manualen till hur man ska krångla till saker så mycket som det bara går, vilket får mig att tänka på devisen: " Gör det enkelt".

/K

Bara för att trådar har en tendens att spåra ur eller tyckas bilda sidospår från ursprungsämnet så berikar dom ändå oftast tråden i slutändan. Komplexiteten i vissa diskussioner om ett ämne visar sig ofta vara så mångfacetterad på grund av olika infallsvinklar (som av vissa kan tyckas vara ovesäntligheter men icke alls av andra) att de ändå i slutändan pga helheten visade sig riktigt berikande.
Manualen till kameran läser jag om det jag har glädje av och hoppar över resten. På samma sätt vill jag att fotosidan ska forsätta att fungera.

Förbättringar i all ära, men vissa förslag jag läst här har varit rena manualen till hur man ska krångla till saker så mycket som det bara går, vilket får mig att tänka på devisen: " Gör det enkelt".

/K

Du har ju missat hela poängen i det vi diskuterat. Att trådar med enkla frågor stängs istället för att spåra ur innebär inte att trådar med mer komplicerade ämnen behöver göra det lika snabbt.

ANNONS
Götaplatsens Foto