Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag har glömt hur många pixlar jag har!! Dom är så många!

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Idag kom jag på mig själv med att inte veta hur många pixlar min kamera har, och att jag faktiskt inte bryr mig, för dom räcker alltid till och blir över.
Jag har en A500, med min gamla 6Mpixel-kamera tänkte jag ofta på att det liksom borde varit fler pixlar men nu när jag har, ja hur många dom nu är, så tänker jag inte så längre. Dom räcker alltid till.

Känns faktiskt väldigt skönt.

Oj 12,2 Mp, gissade på att det bara var 10Mp.
Då förstår jag att dom alltid räcker till (hittils) jämfört med min gamla KM D5D på 6Mp.

Det känns i alla fall väldigt befriande att tekniken (Mp) inte längre känns begränsande för vad jag vill göra. Jag kan beskära lite hur jag vill och skapa flera bilder ur samma exponering. Och man kan ändå förminska dom lite så att man inte behöver hitta fel i 100%crop av orginalfilen.

Tur att jag en gång valde A500 före A550 för dom extra pixlarna att inte varit värt merkostanden för mig.
A580 verkar ju va en ännu trevligare kamera men man kan ju undra om man inte då också behöver bättre optik för att ha nån nytta av alla pixlar.

...
A580 verkar ju va en ännu trevligare kamera men man kan ju undra om man inte då också behöver bättre optik för att ha nån nytta av alla pixlar.

Så är det absolut.
Jag har en A580 och för att kunna dra nytta av alla pixlarna när tätheten ökar så mycket så ökar också kraven på optiken. På den kamera gör objektiven stor skillnad.

Har också en A850 (24,6 Mpx) och där räcker verkligen pixlarna till :), men tack vare den större sensorn så är ändå densiteten mindre så att kraven på objektiven minskar, vilket är en av de stora fördelarna med den kameran.

Men, vi har nog inte sett slutet på megapixelkriget än. Canon har 17,6 mpx i sina APS-C (som dessutom är lite mindre i storlek än Sonys) och nästa sony-modell lär ska få 24 megapixel på APS-C. Kamerorna utvecklas, men optiken hänger inte riktigt med, så frågan är om det är en önskvärd utveckling om det itne går att utnyttja den högre upplösningen.

/Mats

MP-raseriet är inte drivet av några tekniska fördelar, utan endast av marknadsföringsnissarnas förkärlek för "more is better". Det är synd, men samtidigt finns det en fördel - den äldre Minolta-optiken kommer till sin rätt på hus med högre densitet.

Min KMD7D behövde "bättre optik" än min a700 som i sin tur är mindre förlåtande än min a900. Det finns några godbitar i min väska som inte fungerade alls med KMD7D, men som är klockrena med a900 - ex.vis xi 35-200/4,5-5,6 och 35-10573,5-4,5 (o). De fordrar dock ordentligt med ljus.

Jag misstänker att det hus som en gång ska ersätta a900 kan komma att vända denna utveckling till min nackdel och att jag då tvingas "förnya" innehållet i väskan, eller avstå från att följa "utvecklingen".

ANNONS
Götaplatsens Foto