Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Storlek på fotograferade ting beroende på objektiv
- Trådstartare xlxl67
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Om jag fotar en blomma på 2,5 cm i diameter på 50 cm avstånd med Nikon Objektiv AF 105/2,8G IF ED VR AF-S på 105 mm.
Blir den avbildade blomman lika stor som om jag hade fotat den på 50 cm avstånd med Nikon Objektiv AF 18-105/3,5-5,6G ED VR AF-S DX på 105mm?
Ja, utan några undantag.
Per.
Smw
Aktiv medlem
Ja, utan några undantag.
Per.
Haha, lustigkurre, jag tror alldeles helt säkert att han menade på bilden ......
Kul tanke, undrar hur värden hade sett ut annars .... ?
//MW
skogsbaronen
Aktiv medlem
Ja, men......
Ibland/ofta stämmer inte brännvidden på zoomar så där precis. Ett 70-300 kanske egentligen är ett 65-280.
Det är alltså inte säkert att de blir exakt lika stora om du gör en test.
Men i teorin skall det som sagt stämma =)
EDIT:
Sen stämmer nog skalan på objektivet inte så bra heller.
Ibland/ofta stämmer inte brännvidden på zoomar så där precis. Ett 70-300 kanske egentligen är ett 65-280.
Det är alltså inte säkert att de blir exakt lika stora om du gör en test.
Men i teorin skall det som sagt stämma =)
EDIT:
Sen stämmer nog skalan på objektivet inte så bra heller.
perstromgren
Aktiv medlem
Haha, lustigkurre, jag tror alldeles helt säkert att han menade på bilden ......
Kul tanke, undrar hur värden hade sett ut annars .... ?
//MW
Men jag menade faktiskt på bilden! Avstånd och brännvidd bestämmer entydigt avbildningsskala. Möjligen kan man få en avvikelse va den anledning skogsbaronen skriver: att brännvidden inte är exakt på zoomobjektivet.
Men i detta fall, tror jag att originalinlägget gällde om man makroobjektivet ger någon annan förstoring, men så är det alltså inte. Det makroobjektivet har, är en avsevärt kortare närgräns.
Per.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Det måste inte bli så faktiskt. Brännvidden, t ex 105mm gäller vid oändlighet (samma gäller f ö angiven distorsion och MTF) och kan hos innerfokuserande objektiv, i synnerhet zoomar, bli kortare vid närgränsen med mindre förstoring på zoomen som följd. Även om makrot kanske inte uppnår 105mm vid närgränsen är förstoringsskalan anpassad för detta. Står det 1:2 1:1 o s v på utdraget stämmer det vid det avståndet.