Annons

Bästa fotobok av egna bilder? Jämförelse kvalité mm

Produkter
(logga in för att koppla)

azek99

Aktiv medlem
Anders,

rent allmänt... jag rekommenderar dig att inte låser dig till ett företag/program. Om du inte kan/vill designa i Photoshop...

//Volker
Tack för ditt svar! Jag gör gärna jobbet i photoshop, nyligen inköpt men vet inte riktigt vart jag ska börja för att skapa en mall. Det är ett långsiktigt projekt som framför allt kommer genomföras vintertid men jag vill sommaren/hösten på mig att lära/finslipa. Finns det bra guider på de sidor som nämns i forumet här, går det att ta hem en mall eller hur fungerar det. Gjorde ett försök på blurb.com men fattade som det är Adobe InDesign som gäller där, ska dock läsa på mer men tar tacksamt emot tips på tillvägagångssätt.
/Anders

edit: såg senare att http://www.blurb.com/make/pdf_to_book/booksize_calculator kräver registrering, finns det andra ställen som som har mallar utan krångel?
 

volkers

Aktiv medlem
lulu.com är att annat företag... ska ni redan nu satsa på böcker till försäljning :) ?

Anders vad menar du med mallar?

vi gör de enkelt... om du inte ha bra argument mot det så rekommenderar jag dig att jobbar i kvadratiskt format.

bläddra genom en bok i detta format och kollar vad du tycker:

http://www.online-albumproofing.com/br-llopsfotograf/br-llopsfotografernas-bok-ii?login_pass=test&commit=Anmelden

I Photoshop öppnar du bara ett nytt dokument och ställer i 70 x 35 cm, sRGB och 300 DPI - klart. Sen är de bara att dsigna...

Du kan enkelt exporterar PDF från Photohop.
 

volkers

Aktiv medlem
Om ni behöver en bollplank för ett projekt kan ni gärna ringa mig... - var inte rädd, jag kommer inte säljer er en bok, men sitter på rätt mycket kunskap efter många genomförda tokiga projekt.

Ibland är de pris som är viktigt och då finns en online kalkylator hos ett tryckeri i Tyskland som är framförallt intressant för upplaga mellan 100 och 300 exemplar som är oslagbart tror jag:

http://abizeitung.druckstdu.de/kalkulator_sw/

Ibland spelar pris mindre roll - t. ex när man ha skapad något som handlar om rätt målgrupp i kombination med ensamstående jobb: p.s. ni kan bläddra genom Bengts bok... och på bloggen finns lite nyttigt info om digitalt tryckta böcker...

http://fotobok.com/blogg/?p=478
 

volkers

Aktiv medlem
Kan du förtydliga detta ? Han säger sig beställa från fotobok.com och betala 73 € men du säger att han inte beställt därifrån och att han i så fall fått betala betydligt mer och fått sämre leveranstid ...
Hej Kristoffer,

när Kjell Post är tillbaka från Israel om ca. 2 veckor kan du gärna kolla förbi hos honom och klämma på lite olika böcker... han är en god vän till mig, bara att ringa & hälsa från mig:

http://www.irstafoto.se/
 

gatosi

Aktiv medlem
Ja du.. Varför inte? Och varför "redan nu"?
Jag är en sådan gammalmodig som för eget bruk klistrar in sina framkallade foton i album och är nöjd med det. Ska det vara en morot med fotoböcker så är det försäljning för min del. Det känns utmanande.

Men vem vet, att köpa en fotobok kommer kanske inte ha samma värde i framtiden som förr när man hade sånt i sin fin fin bokhylla.
Men det är en annan fråga.
 

volkers

Aktiv medlem
Ja du.. Varför inte? Och varför "redan nu"?
Jag är en sådan gammalmodig som för eget bruk klistrar in sina framkallade foton i album och är nöjd med det. Ska det vara en morot med fotoböcker så är det försäljning för min del. Det känns utmanande.

Men vem vet, att köpa en fotobok kommer kanske inte ha samma värde i framtiden som förr när man hade sånt i sin fin fin bokhylla.
Men det är en annan fråga.
tvärtom... jag ha bilder på iphone, ipad, platt tv och gör fotoböcker för mina barn när dom fyller år, speciellt när min äldste son fyllde 18... och jag ser att jag inte är ensam om det.

Tror att många blir less på bildskärmar, och jag var väldig orolig för mitt företag när digitala bildramar dök upp överallt - de visade sig att de var 0 problem.

//Volker
 

azek99

Aktiv medlem
lulu.com är att annat företag... ska ni redan nu satsa på böcker till försäljning :) ?

Anders vad menar du med mallar?

vi gör de enkelt... om du inte ha bra argument mot det så rekommenderar jag dig att jobbar i kvadratiskt format.

bläddra genom en bok i detta format och kollar vad du tycker:

http://www.online-albumproofing.com/br-llopsfotograf/br-llopsfotografernas-bok-ii?login_pass=test&commit=Anmelden

I Photoshop öppnar du bara ett nytt dokument och ställer i 70 x 35 cm, sRGB och 300 DPI - klart. Sen är de bara att dsigna...

Du kan enkelt exporterar PDF från Photohop.
Hade inte begreppen klart för mig, din rekommendation 70X35 är mall nog för mig. Börjar där och kikar vidare. Tack för råden.

edit: väl tungrodd fungerar 50X25 lika bra eller är det andra mått?
 
Senast ändrad:

volkers

Aktiv medlem
Bra :)

3 enkla regel... lägg inget eller väldig litet skärpa på bilder som du vill använda i en framkallad bok, (digitaltryck är mycket mindre känslig för överskärpning).

utfallande bilder = ut till randen, allt annat (små bilder, text, logga osv.) minst 1,5 cm från randen.

inget ansikte exakt i mittuppslag.

de var allt - ha kul när du jobbar med din bokdesign!

http://www.kissweddingbooks.com/helpfiles/layouthelp.pdf
 

volkers

Aktiv medlem
Hade inte begreppen klart för mig, din rekommendation 70X35 är mall nog för mig. Börjar där och kikar vidare. Tack för råden.

edit: väl tungrodd fungerar 50X25 lika bra eller är det andra mått?
jag ogillar att interpolra upp en bild, 50x25 begränsar dig till max storlek på 25 cm. saal t. ex erjuder 28 x 28 cm format.

Bigger is better - de gå ju bra at skala ner sen... jag hjälper dig med detta när de blir dags...

Ha tillgång till mycket bra verktyg, kallad downrez programmerad från min vän Kjell... kolla på den andra filmen: http://pixbookdesign.com/proalbum-designer/instruction-videos/

bra med goda vänner :)
 

andersgalmen

Avslutat medlemskap
Prismässigt så har de amerikanska tjänsterna blivit väldigt billiga med tanke på dollarns utveckling den senaste tiden. Har använt blurb.com och är nöjd med den tjänsten.
 

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Jag letar efter en tjänst där man kan göra en bok utav tjockare grövre papper. Hittade en fotobook av karl lagerfeld (beauty of violence) som hade ett snyggt tungt papper. Väldigt matt som passar väldigt bra för svartvit.
 

anpahl

Aktiv medlem
Jag har totalt gjort tretton fotoböcker och är en glad amatör som har fastnat för att dokumentera mina barns liv i form av fotoböcker.

Eftersom jag även sysslar med digital scrapbooking gör jag alltid kvadratiska böcker för att nästan allt material i form av bakgrundspapper osv är anpassat efter det.

Jag har testat:
Pixopolis(fotoboken) och är väldigt nöjd med kvalite och support.
Ifolor - ett lättanvänt program, men något sämre kvalite speciellt på svartvita kort.
Fuji- Har gjort deras briljantböcker med matt yta. Denna bok är suverän när man som jag har små barn hemma som gärna vill titta. Tjocka sidor och fina färger.

För mig har det kvalitetsmässigt varit mellan Pixopolis och Fuji, men eftersom Fuji väldigt ofta har gratiserbjudanden(få en 24 sidors bok gratis per hushåll) samt tjockare sidor väljer jag fuji för tillfället. Har man som jag snälla släktingar som inte själva vill ha böcker så beställer jag i deras namn så får jag i stort sett alla mina böcker gratis.
 

Liax

Aktiv medlem
Jag har bara skummat igenom inläggen på slutet - så jag ber om ursäkt ifall jag tar upp något som redan diskuterats.

För mig är den springande punkten att få försäljning på sina böcker. Att göra böcker för egen del är visserligen kul och aldrig fel, men med tanke på vilket jobb det är vill man ju gärna få lite spridning.

Är det någon som har vettiga tankar kring det?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag har bara skummat igenom inläggen på slutet - så jag ber om ursäkt ifall jag tar upp något som redan diskuterats.

För mig är den springande punkten att få försäljning på sina böcker. Att göra böcker för egen del är visserligen kul och aldrig fel, men med tanke på vilket jobb det är vill man ju gärna få lite spridning.

Är det någon som har vettiga tankar kring det?
Tror knappast det är lämpligt för fösäljning fotoböcker av det slaget. De är avsedda för privat bruk eller mer exklusivt som tex mervärde vid bröllopsuppdrag.
Ska du sälja böcker bör du nog ta kontakt med bokförlag som kan trycka upp dom i mångfald. Annars lär vinsten vli obefintlig-

/Stefan
 

Liax

Aktiv medlem
Tror knappast det är lämpligt för fösäljning fotoböcker av det slaget. De är avsedda för privat bruk eller mer exklusivt som tex mervärde vid bröllopsuppdrag.
Ska du sälja böcker bör du nog ta kontakt med bokförlag som kan trycka upp dom i mångfald. Annars lär vinsten vli obefintlig-

/Stefan
Om jag säger spridning då? Jag tror nämligen att böcker är något av det bästa du kan göra om du vill bli synlig och ihågkommen som fotograf. Om det nu är det du är ute efter.

Jag skulle nog kunna tänka mig att sälja mina böcker helt utan vinst initialt bara för att uppnå det. Men hur sprider man sina böcker bäst...det funderar jag på...
 

ailo-99

Ny medlem
Fotobok

Jag har tagit fram ett antal olika fotoböcker och rekommenderar gärna My Photobook. När det sedan har gällt ett större antal är det offsettryckeri som gäller för att få ned kostnaden. Där kan jag rekommendera
Dot Gain i Malmö som prismässigt ligger mycket bra till.
Jag har låtit trycka upp en bok i liggande A4-format hårda pärmar och 72 sidor När kung Bore tog över.
Bilder från den snörika och kalla vintern 2009-10.
Är du intresserad kan jag skicka över en bok så får du själv bilda dig en uppfattning om tryckkvalite och färger. Boken kostar 200kr inklusive frakt.
Hälsningar Bo Pettersson bilderbo@tele2.se
 

volkers

Aktiv medlem
Om jag säger spridning då? Jag tror nämligen att böcker är något av det bästa du kan göra om du vill bli synlig och ihågkommen som fotograf. Om det nu är det du är ute efter.

Jag skulle nog kunna tänka mig att sälja mina böcker helt utan vinst initialt bara för att uppnå det. Men hur sprider man sina böcker bäst...det funderar jag på...

Hej Joakim,

beskriv gärna ditt projekt lite mer... generellt är de bra att du ha en tydlig målgrupp i sikte.

Exempel från 2 större projekt som gick delvis över mitt skrivbord...

http://www.tanumibild.com/ - såld bland annat via turistbyrå och ICA handlaren i Tanumshede.

Benny beställde i omgångar och satsade egna pengar.

Upplägget på projekt no 2 var så att Bengt producerade en bok, visade upp den till målgruppen och tåg emot bindande beställningar. På så vis var de finansiellt riskfritt för honom.

http://fotobok.com/blogg/?p=478

Kort tid efter att de första 50 exemplar skickades ut rasade beställningar in och resulterade i runt 300 ex - de såldes mycket via mun 2 mun reklam och några ex även på marknaden som den lokala hembygdsföreningen anordnade.

Visst gå det att producera böcker och jag är fullständigt överens med dig att de ett mycket bra sätt att marknadsföra sig som fotograf.

//Volker
 
ANNONS