Annons

Lagring och hantering av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim_N

Aktiv medlem
Hej!

Jag har hittills haft ett hemmakontor men kommer inom kort att flytta till ett "riktigt" kontor. Jag funderar på hur jag ska sköta bildhanteringen...

I dagsläget har jag en Drobo med 4 diskar som jag förvarar samtliga mina bilder på. Jag har alltså inga bilder i datorn. Det är ett system som jag tycker fungerar klockrent för mina behov.

Men, nu undrar jag hur jag ska göra på nya kontoret? Jag har tänkt att jag kan flytta Drobon dit, men jag kommer ju säkert vilja jobba hemifrån ibland ändå och ska jag då släpa Drobon fram och tillbaka varje dag?

Har ni något tips på bra och säker förvaring som kan funka mellan olika platser. Antar att det finns webbaserade lösningar... Tips nån?

Tack på förhand
Kim

Du måste ju ändå ha en backup på bilderna i din Drobo. Så då är det lika bra att ha din backup hemma. Då kan du arbeta med dem där också.

Du har ju din Drobo med bilderna på kontoret. Och en backup där hemma med alla bilderna från din Drobo.
För du behöver ju ändå en backup. Din Drobo skyddar dig om en disk går sönder. Men den är ju ingen riktig backup

Senast ändrad:
Aha! Jag trodde du menade att Drobon var min backup... Men hur menar du att den inte är en backup? (förlåt dumma frågor)

Så alltså Drobon på kontoret och en annan backuplösning hemma där jag laddar över alla befintliga bilder? Förslag på backup?

Tack för att du tar dig tid att svara, btw. :)

Du har ju din Drobo med bilderna på kontoret. Och en backup där hemma med alla bilderna från din Drobo.
För du behöver ju ändå en backup. Din Drobo skyddar dig om en disk går sönder. Men den är ju ingen riktig backup

Går din Drobo sönder så är du antagligen körd. Läs på Data Robotics website om Drobo och backup. Jag har en Drobo S med mina bilder. Och sen en 4 diskars Drobo som backup.
Du kan också ha ett par vanliga externa hård-diskar om du vill komma lite billigare undan.

Förlåt en novis, men jag hade aldrig hört ordet Drobo tidigare. Googlade och kollade lite på Dustin. Som jag förstod det är Drobon typ samma som en NAS, men ansluten direkt till en dator. Vad skiljer Drobon från t.ex. NetGears NAS eller andra liknande? Den är ju rejält dyrare :(

Ok, tack för svar...jag får läsa på lite.

Har haft vanliga hårddiskar tidigare men tycker ofta de har krånglat eller slutat funka. Sen jag skaffade Drobon har jag undvikit det och jag är jättenöjd. Men behöver som sagt komma på ett fungerande arbetsflöde och förvaring nu när jag delar på mig.

Går din Drobo sönder så är du antagligen körd. Läs på Data Robotics website om Drobo och backup. Jag har en Drobo S med mina bilder. Och sen en 4 diskars Drobo som backup.
Du kan också ha ett par vanliga externa hård-diskar om du vill komma lite billigare undan.

Förlåt en novis, men jag hade aldrig hört ordet Drobo tidigare. Googlade och kollade lite på Dustin. Som jag förstod det är Drobon typ samma som en NAS, men ansluten direkt till en dator. Vad skiljer Drobon från t.ex. NetGears NAS eller andra liknande? Den är ju rejält dyrare :(

Kan tyvärr inte svara på en jämförelse eftersom jag inte vet nåt om NetGears NAS.. :D Däremot har Drobon funkat kanon för mig. Jag har en som rymmer fyra diskar, men jag började med två som speglade varandra. Nu har jag fyra.

ANNONS
Götaplatsens Foto