Annons

Träna din argumentationsteknik: Mac är alltid bättre än PC (eller tvärtom)!

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.apple.com/legal/itunes/us/terms.html#APPS

Dock så säger nästa paragraf:

Men där står det alltså att man FÅR använda det i kommersiellt syfte... jag backar i mitt påstående och ställer mig i skamvrån en stund. Men frågan är om verkligen är lagligt att göra så. Att det skiljer så stort på priset. Eftersom jag inte heller visste priset INNAN jag hade en mac utan köpte programmet för att jag faktiskt sett det på apple.se. Nej fan... nu känner jag mig luras så in i helvete. Det här ska Apple få veta och det med besked.

Ja, på dem bara... Att man får betala lite extra för att få programmet i en fysisk förpackning och ett fysisk medium är helt OK, men mer än 3 ggr så dyrt är lite saftigt.
 
nja. En rolexklocka är, förutom tillverkad av exklusiva material, ett mekaniskt precisioninstrument av hög kvalitet - precis som mer eller mindre alla sjukt dyra armbandsur.

Självklart betalar man enormt mycket för rolexloggan, men det är långt ifrån det enda man betalar för.

Som sagt, dålig jämförelse.

Ehh...vem argumenterar du mot nu? Det är ju precis vad jag skriver att folk är beredda att betala extra för känslan av kvalitet. Precis som för en MacBook. Och att "prestanda" inte är den enda variabeln man mäter när man köper en klocka eller en dator, utan hållbarhet, andrahandsvärde, kvalitet och allmän känsla.
Det är ju Star2 som hävdar att kvalitet och känsla inte spelar någon roll och att skillnaden bara är varumärkeskostnad man får betala. Och jag argumenterar emot henne. Läs inläggen innan du går in i polemik så slipper det bli så förvirrat.
 
http://www.apple.com/legal/itunes/us/terms.html#APPS



Dock så säger nästa paragraf:



Förvirrande värre.

Men där står det alltså att man FÅR använda det i kommersiellt syfte... jag backar i mitt påstående och ställer mig i skamvrån en stund. Men frågan är om verkligen är lagligt att göra så. Att det skiljer så stort på priset. Eftersom jag inte heller visste priset INNAN jag hade en mac utan köpte programmet för att jag faktiskt sett det på apple.se. Nej fan... nu känner jag mig luras så in i helvete. Det här ska Apple få veta och det med besked.

Lagligt är det säkert (är inte allt lagligt i detta kommersiella tidevarv?) men det är bedrövlig affärsmoral och urusel kundpolitik. Konstigt nog verkar det vara flera programtillverkare som helt ändrat prisnivå i AppStore. Ett program som jag köpt för många år sedan och sedan dess betalat för ett par uppdateringar är nu plötsligt billigare att köpa som ny licens i AppStore än att betala för den senaste uppdateringen från programtillverkarens sida. Frågan är varför de tror att jag vill betala (förvisso bara några dollar) mer för en uppdatering när jag kan köpa en ny licens på AppStore och kanske ge bort den gamla licensen till någon som nöjer sig med den gamla versionen? Väldigt underligt sätt att behandla gamla trogna kunder...
Och det verkar vara många som är förvirrade. Ett ftp-program som är gratis att ladda hem från utvecklarens sida kostar 179 kronor i AppStore - exakt samma program. Snurrigt.
 
Ehh...vem argumenterar du mot nu? Det är ju precis vad jag skriver att folk är beredda att betala extra för känslan av kvalitet. Precis som för en MacBook. Och att "prestanda" inte är den enda variabeln man mäter när man köper en klocka eller en dator, utan hållbarhet, andrahandsvärde, kvalitet och allmän känsla.
Det är ju Star2 som hävdar att kvalitet och känsla inte spelar någon roll och att skillnaden bara är varumärkeskostnad man får betala. Och jag argumenterar emot henne. Läs inläggen innan du går in i polemik så slipper det bli så förvirrat.

Jag skyller på att jag forumerar (nytt och fint ord! :p) från min telefon.
 
Då anser du alltså att Apples produkter håller högre kvalitet än andra märken...

Det beror ju på vad man jämför med. Jag anser att kvaliteten är hög, men det finns produkter med samma eller högre kvalitet från andra tillverkare.
En skillnad är dock att apple håller en högre lägstanivå än många andra (läs: smalare utbud).
 
Det beror ju på vad man jämför med. Jag anser att kvaliteten är hög, men det finns produkter med samma eller högre kvalitet från andra tillverkare.
En skillnad är dock att apple håller en högre lägstanivå än många andra (läs: smalare utbud).

Samtidigt så kostar varorna ungefär samma när man kommer upp i pro-segmenten på de andra märkena.
HP, Sony, Lenovo m.fl har också svindyra datorer i pro segmentet.
Likvärdiga med Mac både i pris och komponenter.
 
Självklart vet DU det, men vi andra som inte är allsmäktiga har av och till köpt fel grejjor.
Det är upp till var och en att ta reda på saker innan man köper nåt. Och det finns ingen ursäkt för att inte göra det nuförtiden. Men vill du ha nån som håller dig i handen och talar om vad du vill ha så finns ju apple där för dig och berättar precis vad du ska tycka om.

Så svårt är det inte att ta reda på om en produkt är bra innan man köper den, det tror jag nog till och med att du skulle klara om du ville.
 
Det är upp till var och en att ta reda på saker innan man köper nåt. Och det finns ingen ursäkt för att inte göra det nuförtiden. Men vill du ha nån som håller dig i handen och talar om vad du vill ha så finns ju apple där för dig och berättar precis vad du ska tycka om.

Så svårt är det inte att ta reda på om en produkt är bra innan man köper den, det tror jag nog till och med att du skulle klara om du ville.

Det kan ju vara så att man inte tycker det är så kul att göra totala marknadsundersökningar utan vill komma enklare undan än så.

Apple talar inte om vad jag ska gilla, de råkar bara göra saker jag gillar.
Stor skillnad.

Gillar även:

  • Adobe PS, LR
  • Omega, Fortis
  • Nikon, Canon, Pentax
  • Audi, BMW

Gillar inte:

  • Rolex, Breitling
  • Microsoft Windows (insert any version here)
  • Android
  • Sony DSLR
 
Det kan ju vara så att man inte tycker det är så kul att göra totala marknadsundersökningar utan vill komma enklare undan än så.
Att ta reda på om en produkt man är intresserad av är bra eller dålig kräver långt ifrån en total marknadsundersökning.

Hur gör du om du till exempel ska köpa en ny TV? Bara B&O som gäller då, gissar jag. Alla andra tillverkare har ju både sämre och exklusivare modeller, då måste man ju kolla upp vilken som är bra...och det går ju inte utan att göra en total marknadsundersökning?
 
Hej!
Jag fotograferar mycket och redigerar de flesta av mina bilder och filmer som jag tar och ska nu köpa en ny laptop. Jag hade tänkt mig en macbook eller en macbook pro. Så jag undrar om de är bra datorer som funkar att redigera bilder och filmer med?
/M

Förlåt om jag stör i sandlådan ;-)

Jag jobbar dagligen på en MacBook Pro 15" med separat bildskärm. De program jag använder är InDesign, Photoshop och Lightroom. Jag har aldrig känt att jag behöver en kraftigare dator för de programmen och för det jag använder datorn till. Förmodligen behövs det mer kraft om man sitter på väldigt stora bildfiler på flera hundra Mb eller om man redigerar mycket film. Underbart att kunna ta med sig samma dator när man ska iväg från kontoret och slippa den stora bjässen man förr hade stående på golvet.

Skärmen har jag kalibrerat med EyeOne + mätapparat och funkar bra som extraskärm. Den visar inte Adobe RGB så finliret får man ta på den stora skärmen. Det enda jag saknar på MacBook Pro är kortläsare för CF-kort. Knöligt att behöva koppla in en extra dosa.

Jag har även en vanlig MacBook 13". Den jobbar lite annorlunda med minneshanteringen och buffrar mer på hårddisken istället vilket drar ner på hastigheten. Men jag kan tycka att de vita plastmodellerna nästan är lite snyggare, dessutom blir det inga bucklor på dem så som det blir på alu-modellerna.

På tal om prestanda så känner jag ett par 3D illustratörer som tycker att de får bäst fart med fetaste Macen bootad med Windows. Har inte provat själv så jag kan inte avgöra.

Anledningen till att jag inte jobbar på en PC är bara gammal vana. När jag började jobba i början på nittiotalet så var inte PC ett seriöst alternativ för den grafiska branschen. De fanns i princip inget som var standardiserat för PC. Nu spelar det ingen större roll längre. Jag väljer det som ser snyggast ut då blir jag lite lyckligare.

/ Kalle
 
Att ta reda på om en produkt man är intresserad av är bra eller dålig kräver långt ifrån en total marknadsundersökning.

Hur gör du om du till exempel ska köpa en ny TV? Bara B&O som gäller då, gissar jag. Alla andra tillverkare har ju både sämre och exklusivare modeller, då måste man ju kolla upp vilken som är bra...och det går ju inte utan att göra en total marknadsundersökning?

B&O är väl ett av de mest överskattade märken som finns inom elektronikvärlden.
 
B&O är väl ett av de mest överskattade märken som finns inom elektronikvärlden.
Nja, vet inte riktigt. Lite både och. Tittar man på de tekniska specifikationerna så är dom väl inte alltid så bra som man skulle önska av så pass dyra produkter.
Men kvalitetsmässigt är det alltid riktigt bra. Sen är det ju inte sällan som deras prylar har massa lyx och lull-lull.
Många minns väl deras väggmonterade cd-spelare som med sina automatiska glasskjutdörrar, som öppnades när man svepte med handen framför dom, var rätt flashig nån gång på 90-talet.
Det var väl säkert inte den bästa cd-spelaren på marknaden, men unik och lyxig var den.
Och säg nån annan tillverkare som har TV-apparater som går att höja och sänka med hjälp av hydralik :p
 
B&O är väl ett av de mest överskattade märken som finns inom elektronikvärlden.

Nja, B&O är inte så dåliga. På TV sidan använde dom Philips (vilket jag gillar) och högtalare och CD är faktiskt riktigt bra.
Sedan så säljer dom kompletta lösningar som fungerar bra tillsammans.
Designen och det där "lilla extra" får man betala en del för, det är klart.
Men om man nu gillar en "enkel" lösning för användaren men en heldel ingenjörs arbete som inte är helt enkelt, så är det helt ok produkter.
Men en riktig Hi-Fi entusiast köper nog inte dessa grejer.

BOSE är däremot väldigt överskattat...enligt mig.

Att B&O är överprisat vill jag inte påstå. B&O kostar det som det kostar.
Att sedan en JVC kan spela samma CD-skivor betyder inte att du har blivit lurad om du köpt B&O.

Själv gillar jag diverse grejer.
Mac som datorer.

Nu ska jag inte säga något om Windows 7. Har inte använt det ännu. Men vad jag hört så är det ljusår bättre än Vista (som var katastrofalt).

XP har jag på jobbet.

Excel körs med fördel i Windows miljö. Men i övrigt så gillar jag Mac miljön.
 
B&O är väl ett av de mest överskattade märken som finns inom elektronikvärlden.

Håller med... Jag sålde B&O under ett par år i början på detta sekel och hade alltid svårt att motivera kunden (och mig själv) varför han/hon skulle köpa B&O när vi sålde andra märken som både hade både bättre bild och ljud. Det enda som man visste ganska säkert var att B&O's produkter hade nästan dubbelt så lång livslängd, men å andra sidan så är ju inte det så mycket till säljargument i dagens elektronikbransch.
 
Nja, B&O är inte så dåliga. På TV sidan använde dom Philips (vilket jag gillar) och högtalare och CD är faktiskt riktigt bra.
Sedan så säljer dom kompletta lösningar som fungerar bra tillsammans.
Designen och det där "lilla extra" får man betala en del för, det är klart.
Men om man nu gillar en "enkel" lösning för användaren men en heldel ingenjörs arbete som inte är helt enkelt, så är det helt ok produkter.
Men en riktig Hi-Fi entusiast köper nog inte dessa grejer.

BOSE är däremot väldigt överskattat...enligt mig.

Att B&O är överprisat vill jag inte påstå. B&O kostar det som det kostar.
Att sedan en JVC kan spela samma CD-skivor betyder inte att du har blivit lurad om du köpt B&O.


Pratar vi ljud kör ju Bose över B&O vilken dag som helst, iaf så länge vi lyssnar på annat än klassiskt och jazz...
 
ANNONS