Annons

Hur späder man till 1:80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dajo

Aktiv medlem
Om något ska spädas med vatten 1:80

innebär det så här?
1 liter koncentrat + 80 liter vatten=81 liter brukslösning
1 dl koncentrat + 8 liter vatten=8,1 liter brukslösning
0.5dl koncentrat + 4 liter vatten=4.05 liter brukslösning

Svar ja. 1:80 är förhållandet som beskriver hur mycket av det ena ämnet du skall späda ut med det andra ämnet.

Nästan!

Det är alltså så man räknar?

en del koncentrat och 80 delar vatten?

I stort sett rätt. Står det 1 + 80 så stämmer det. 1:80 innebär 1/80 av koncentratet till 79/80 vatten. Dvs 1 dl spädes till 8 liter jämnt. Ingen större skillnad men det kan ju vara bra att veta.

I stort sett rätt. Står det 1 + 80 så stämmer det. 1:80 innebär 1/80 av koncentratet till 79/80 vatten. Dvs 1 dl spädes till 8 liter jämnt. Ingen större skillnad men det kan ju vara bra att veta.
Det blir dock en jädra skillnad när spädningen är mindre, såsom att 1:3 är något helt annat än 1+3 (vilket är 1:4), så det är ett utmärkt påpekande!

Vadå ??

Nu måste du förklara hur du tänker !? För mej har uttrycket "1 till åttio" alltid inneburit 1 del av nåt å åttio delar av nåt annat.
Jämför med förhållandet 1:1 Hur blandar du då ??

ThomasR

Inte konsekvent

Nu måste du förklara hur du tänker !? För mej har uttrycket "1 till åttio" alltid inneburit 1 del av nåt å åttio delar av nåt annat.
Jämför med förhållandet 1:1 Hur blandar du då ??

ThomasR

Det där har väl att göra med att bruksinfo kanske inte är helt konsekvent på olika förpackningar. Om brukskoncentrationen ska bli 1:4 så behöver du blanda 1 del + 3 delar vatten. Att det kanske står 1:4 påvissa förpackningar och det menas 1 del konc och 4 delar vatten kan jag tänka mig men detta är ju en feltolkning av det matematiska utryycket 1:4 som är en fjärdedel. På många förpackningar i dag använder man istället uttrycket 1 + 3 (istället för 1:4) för att misstolkningar inte ska ske.

PS Det kan stå 1:1 då det är färdiga brukslösningar. Har svårt att tro att du kan hitta en förpackning där det står att du ska späda 1:1.

Senast ändrad:
Blandat bandat

Det där har väl att göra med att bruksinfo kanske inte är helt konsekvent på olika förpackningar. Om brukskoncentrationen ska bli 1:4 så behöver du blanda 1 del + 3 delar vatten. Att det kanske står 1:4 påvissa förpackningar och det menas 1 del konc och 4 delar vatten kan jag tänka mig men detta är ju en feltolkning av det matematiska utryycket 1:4 som är en fjärdedel. På många förpackningar i dag använder man istället uttrycket 1 + 3 (istället för 1:4) för att misstolkningar inte ska ske.

Blandar du inte ihop saker nu ;-))
Om det på för packningen står 1:80 eller 1+80 så är väl det samma sak. Man anger ju blandningsförhållandet å inte vad den färdiga blandningen ska hålla för koncentration.
1:3 blir ju 25 % 1+3 blir också 25%
MEN anger man att den färdiga blandningen ska hålla 25% (1:4) då blir det ju tokigt.
Jag vidhåller att man på "koncentratet" anger blandningsförhållandet, inte vad brukslösningen ska bli.

Nej

Blandar du inte ihop saker nu ;-))
Om det på för packningen står 1:80 eller 1+80 så är väl det samma sak. Man anger ju blandningsförhållandet å inte vad den färdiga blandningen ska hålla för koncentration.
1:3 blir ju 25 % 1+3 blir också 25%
MEN anger man att den färdiga blandningen ska hålla 25% (1:4) då blir det ju tokigt.
Jag vidhåller att man på "koncentratet" anger blandningsförhållandet, inte vad brukslösningen ska bli.

Nej det är inte samma sak (se förra inlägget). Jag kikade lite på bruksen till alla filmframkallare som fanns i Photax sortiment och kunde faktiskt inte hitta att man ens skriver 1:4. Jag tror att anledningen till att det blandas ihop är att man säger "1 til 4" och då ursprungligen menar 1 del spädes till 4 gånger så mycket men att vissa tror att det betyder "1 del spädes med 4 delar vatten.

Överens ?

Om vi återgår till ursprungsfrågan " hur man blandar nåt till 1:80 " så då är vi överens om att man blandar 1 del koncentrat med 80 delar vatten.
Det står väl inte att den färdiga lösningen ska innehålla en åttiondedel koncentrat.

ThomasR

Arbetar på lab och där betyder en spädning 1:80 1 del koncentrat +79 delar vatten
Ex: 1L + 79 L
1dl +79 dl
0,5 dl + 39.5 dl osv

Förhållanden

Förklara för mej hur man blandar en drink med alkohol å vatten i förhållandet 1:1 DVS 50%
med utgångspunkt hur ni resonerar.
ThomasR

Man gör det inte!

Jag blandar inte sprit och vatten ;)
(Men om man måste göra det späder man 1:2 till förhållandet 1:1. Man får skilja på utspädningen och det slutliga förhållandet.)

Senast ändrad:
Det förutsätter att spriten håller 100% alkohol och det gör ju ingen sprit.
Så det blir ett väldigt konstigt exempel.
Och blanda nu inte in volymprocent också...

Vem har "blandat" in sprit i det här ??
Jag skrev alkohol å menar 100 % alkohol. Ska jag späda det till ett förhållande 1:1 ja, då förstår jag inte hur jag ska räkna med bråk ;-) enligt Tonys modell

Tony: Späda 1:2 till förhållandet 1:1 ??? Skilja på spädning å det slutliga förhållandet , JA det är ju det jag försöker säga !!! Använder man ett koncentrat som ska spädas till ett förhållande med en annan vätska som t ex 1:80 Då måste ju koncentratet förhålla sej till den andra vätskan som en del mot åttio delar.

Det är därför jag vill ha en förklaring hur man blandar/späder alkohol (100%) med vatten (100%) till ett förhållande på 1:1 med ditt tankesätt.
I min värd så blir det 1 Liter alkohol blandat/spätt med 1 L vatten. Det är förhållandet 1:1.

ThomasR

Det var du Thomas som blandade in sprit.

Eftersom att du använder ordet drink. En drink är något man kan dricka. Den enda alkohol som man kan dricka, etanol, går inte att framställa i 100% koncentration, alltså faller ditt exempel redan i förutsättningarna.

Jag sökte lite på internet och garanterar inte textens äkthet:
Vad är 100% alkohol och vilket tillstånd är det i, flytande, fast eller gas?

Etanol med högre koncentration än 96% går inte att framställa genom destillering då vattnet inte kan skiljas mer på det sättet. För att nå högre koncentrationer måste då etanolen koncentreras på kemisk väg. 100 procentig etanol måste då förvaras lufttätt annars drar den till sig de sista 4% vatten igen men etanolen är fortfarande flytande.

Men visst om du kan fixa det lufttätt så kan det tydligen fungera.
Det visste inte jag...

ANNONS
Götaplatsens Foto