Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elbe

Avslutat medlemskap
Haha :D

Jag tänkte faktiskt skriva det i förra inlägget, att snart skriver någon att man ska byta forum för att man ger kritik. Det är en klassiker.. Precis som att blanda in de svältande barnen i afrika...

Det räcker nog med att Chefredaktören himself dyker in efter 5 röda för att försvara lite kritik och berätta hur det egentligen är. . Inget illa mot Magnus, men det tar jag som en delbekräftelse.
Än så länge man på "FB" kan vräka ut sej vilken dynga som helst i anonymitetens namn så ser jag dom som härjar där som “Flaskpackade snorungar a la Napp" och ett typexempel på en “City-Terrier som står kopplad vid nåt gathörn och bjäbbarom och om och som vid första steget ut Hagaparken e.d. skiter i selen”.

“City-Terriade” bilder är väl exakt vad det handlar om nu i sökandet på mer fejk ända långt bort i bergen...

Majoriteten där är föga trovärdiga och kan på inga villkors vis nå högre i anssende än den dom ensidigt bjäbbar ner...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det räcker nog med att Chefredaktören himself dyker in efter 5 röda för att försvara lite kritik och berätta hur det egentligen är. . Inget illa mot Magnus, men det tar jag som en delbekräftelse.
Du får naturligtvis tolka allt som du vill, till exempel att jag svarar någon timme efter att du kritiserat mig vid namn.
 

BigStream

Aktiv medlem
Än så länge man på "FB" kan vräka ut sej vilken dynga som helst i anonymitetens namn så ser jag dom som härjar där som “Flaskpackade snorungar a la Napp" och ett typexempel på en “City-Terrier som står kopplad vid nåt gathörn och bjäbbarom och om och som vid första steget ut Hagaparken e.d. skiter i selen”.

“City-Terriade” bilder är väl exakt vad det handlar om nu i sökandet på mer fejk ända långt bort i bergen...

Majoriteten där är föga trovärdiga och kan på inga villkors vis nå högre i anssende än den dom ensidigt bjäbbar ner...
Öhh?!? Jag tycker att FB har skött detta exemplariskt. Räkna med att det är nästan 600.000-tusen användare som har tillåtelse att skriva i tråden. Tråden har handlat om att skaffa bevis under tiden som du hyllade Terje till skyarna och du inte gjorde ett skit
 

krukvaext

Aktiv medlem
Än så länge man på "FB" kan vräka ut sej vilken dynga som helst i anonymitetens namn så ser jag dom som härjar där som “Flaskpackade snorungar a la Napp" och ett typexempel på en “City-Terrier som står kopplad vid nåt gathörn och bjäbbarom och om och som vid första steget ut Hagaparken e.d. skiter i selen”.

“City-Terriade” bilder är väl exakt vad det handlar om nu i sökandet på mer fejk ända långt bort i bergen...

Majoriteten där är föga trovärdiga och kan på inga villkors vis nå högre i anssende än den dom ensidigt bjäbbar ner...
Fina generaliseringar. Tycker du borde tagga ner lite. Var lite tacksam. Eller är du besviken på FB för att detta uppdagades?

Inget som talar för att det finns mer trovärdighet på denna sida. 95% av de som skriver i tråden är dedikerade fallet. 5% droppar in, mitt i allt, och fäller nån idiotisk kommentar. Lite ungefär som din roll här alltså.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Att jag hoppas på att ni tar med er det i framtiden, betyder inte att du behövde gå in och försvara "dagsläget" och berätta hur det egentligen är. (så som du uppfattar det)
Förstår du? :)
(nu var det till dig)
Jag noterar naturligtvis din synpunkt. Var gränserna går är uppe för diskussion på redaktionen då och då, och särskilt när en sådan här sak händer. Vi har diskuterat hur långt från ämnet det är okej att hamna och vad som är otillåtna personangrepp.

Man kan ha olika infallsvinklar på hur ett forum ska fungera. Nyttoaspekten (att man håller sig till ämnet för ordningens skull) ställs mot behovet att yttra sig. Det går ju inte heller att starta forumtrådar för allt.

David Elmfeldt och Christer Lindh är ansvariga för forumet om du vill diskutera frågan närmare.
 

Mesch

Aktiv medlem
räcker det inte nu? Fusk är äckligt men allt är väl redan sagt? Släpp det och gå vidare?
Det är väl så att de flesta går lite på tomgång nu i väntan på något nytt. Om du tycker tråden är hemskt tråkig så strunta i den.

(Fattar inte varför folk ska bry sig i trådar de inte gillar, det är ju bara att strunta i dem)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är sällan vi beskylls för att moderera för hårt, oftast hör man faktiskt att vi borde styra upp forumet mycket mycket mer, slänga ut alla besserwissers, folk som upprepar sig, de som har fel information, pratar för mycket teknik, är stöddiga mot nybörjare, särskriver etc etc. Nåja, man kan som bekant inte göra alla nöjda.

I den här tråden har vi ju inte behövt moderera mycket alls - kan bara påminna mig jag tagit bort två saker:

Ett inlägg från Henrik M själv där vi uppmanades checka av symptom från "psykopatens lista" över vilka psykiska problem Terje kunde tänkas ha. Om Henrik upplever det som att det då blir en "skyddad verkstad" här när vi tar bort något så kränkande och irrelevant, ja då får det väl vara så då.

Jag plockade också bort ett annat där man lade ut information om deras privata inkomstuppgifter. Det var väl lite väl privat (även om det är offentliga uppgifter), men också helt irrelevant för det tråden handlar om - bildfusket Terje hållt på med. Om man vill göra någon slags utredning över deras affärsverksamhet är det väl relevant, men det tycker jag inte är ämnet här i ett "Övrigt om foto"-forum.

Att man plockar bort grova personliga påhopp mot en person betyder faktiskt inte heller att man "håller någon om ryggen". Det är inte åsikten som modereras, utan hur man framför den.

Nå det här blir off topic det också, den här debattem om forumet kan lämpligen startas i fotosidan.se-forumet.
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Det är sällan vi beskylls för att moderera för hårt, oftast hör man faktiskt att vi borde styra upp forumet mycket mycket mer, slänga ut alla besserwissers, folk som upprepar sig, de som har fel information, pratar för mycket teknik, är stöddiga mot nybörjare, särskriver etc etc. Nåja, man kan som bekant inte göra alla nöjda.

I den här tråden har vi ju inte behövt moderera mycket alls - kan bara påminna mig jag tagit bort två saker:

Ett inlägg från Henrik M själv där vi uppmanades checka av symptom från "psykopatens lista" över vilka psykiska problem Terje kunde tänkas ha. Om Henrik upplever det som att det då blir en "skyddad verkstad" här när vi tar bort något så kränkande och irrelevant, ja då får det väl vara så då.

Jag plockade också bort ett annat där man lade ut information om deras privata inkomstuppgifter. Det var väl lite väl privat (även om det är offentliga uppgifter), men också helt irrelevant för det tråden handlar om - bildfusket Terje hållt på med. Om man vill göra någon slags utredning över deras affärsverksamhet är det väl relevant, men det tycker jag inte är ämnet här i ett "Övrigt om foto"-forum.

Att man plockar bort grova personliga påhopp mot en person betyder faktiskt inte heller att man "håller någon om ryggen". Det är inte åsikten som modereras, utan hur man framför den.

Nå det här blir off topic det också, den här debattem om forumet kan lämpligen startas i fotosidan.se-forumet.
Även om mytomani inte är en diagnos så har det varit uppe i tråden. Det har också dragit liknelser till prästen som var pedofil och liknande. För att klura på förklaringen varför en mytoman kan göra massa bra saker utåt för att dölja sin mörka sida.
Allt i frågan "varför någon gör så som Terje gjort".

När en offentlig person gör bort sig så här Christer, blir många frågor. Om nu amatörer, proffs, snillen eller osnillen spekulerar... Så tycker jag att man just har rätt att spekulera. Oavsett... För det är bara spekulationer. Beviset kommer fram senare. En spekulation är ingen dom.

Hade det varit högre i taket här, hade inte FB behövt ersätta FS.

Och ang " oftast hör man faktiskt att vi borde styra upp forumet mycket mer,slänga ut alla besserwissers, folk som upprepar sig, de som har fel information, pratar för mycket teknik, är stöddiga mot nybörjare, särskriver" då hör du ju att (de jag kallar dem) Gringubbarna är för en ännu mer skyddad verkstad.
Allt behöver inte vara något svart eller vitt. Höger eller vänster. Jag skulle se ett forum som har kvar sin FS-struktur, men lättar lite mer på knapparna. En strimma av FB. Så att folk vågar ta upp och stå för heta ämnen. Och inte bara går och knyter händerna i fickan som någon nämnde. Frihet under ansvar. Mittemellan! =)
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Jag noterar naturligtvis din synpunkt. Var gränserna går är uppe för diskussion på redaktionen då och då, och särskilt när en sådan här sak händer. Vi har diskuterat hur långt från ämnet det är okej att hamna och vad som är otillåtna personangrepp.

Man kan ha olika infallsvinklar på hur ett forum ska fungera. Nyttoaspekten (att man håller sig till ämnet för ordningens skull) ställs mot behovet att yttra sig. Det går ju inte heller att starta forumtrådar för allt.

David Elmfeldt och Christer Lindh är ansvariga för forumet om du vill diskutera frågan närmare.
Kanske skulle man kunna starta en del i forumet med "Hete ämnen" när det kan vara i ett gränsland. Lite hårdare kritik. Visst är det lätt att det kan leda till lite tuffare ord. Se bara på de som styr vårat land. De har ingen respekt för varandra i en politisk debatt. Där handlar det mer om att trycka ner den andre, än att stå upp för sin egen sak. Och det är ju här det är viktigt att hålla sig till ämnet. Att diskutera Terje och varför han gjort som han gjort är helt plötsligt en sakfråga. Det är inte på det personliga planet. Tex vad som är anledningen till att en människa gör som den gör. Spekulationer.

Att bli kränkt, är en överenskommelse mellan två personer. En person kan bara bli kränkt om den väljer att bli kränkt. Man väljer om man vill ta åt sig eller inte. Och det skulle kunna vara lite mer öppet där sakfrågorna för Heta-Tråden.

Klura på det! =)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Men i det här fallet är ju Terje inte närvarande och kan tala om ifall han blir kränkt eller inte. Det är iallafall för mig ett skäl till moderering.
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Men i det här fallet är ju Terje inte närvarande och kan tala om ifall han blir kränkt eller inte. Det är iallafall för mig ett skäl till moderering.
Det är inte ofta offentliga personer är med och personligen godkänner allt som skrivs i forum. DET är nog väldigt sällan. Efter skandaler har de oftast inte heller mandat att välja detta.

:)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Nej, det är därför folk runtomkring har ett ansvar att hålla oss sakliga och inte gå över diverse gränser. Vet inte heller om man kan kalla Terje en offentlig person, han är en fotograf som hade ett högt anseende, vilket inte kan jämföras med att folkvald eller så.

Självklart finns det all anledning att granska och diskutera själva sakfrågan dock.
 

BigStream

Aktiv medlem
Nej, det är därför folk runtomkring har ett ansvar att hålla oss sakliga och inte gå över diverse gränser. Vet inte heller om man kan kalla Terje en offentlig person, han är en fotograf som hade ett högt anseende, vilket inte kan jämföras med att folkvald eller så.

Självklart finns det all anledning att granska och diskutera själva sakfrågan dock.
Om man får NVV's pris för bästa fotograf.. är man inte folkvald då?
 

Casimir

Aktiv medlem
Än så länge man på "FB" kan vräka ut sej vilken dynga som helst i anonymitetens namn så ser jag dom som härjar där som “Flaskpackade snorungar a la Napp" och ett typexempel på en “City-Terrier som står kopplad vid nåt gathörn och bjäbbarom och om och som vid första steget ut Hagaparken e.d. skiter i selen”.

“City-Terriade” bilder är väl exakt vad det handlar om nu i sökandet på mer fejk ända långt bort i bergen...

Majoriteten där är föga trovärdiga och kan på inga villkors vis nå högre i anssende än den dom ensidigt bjäbbar ner...
Leif. just nu känner jag för ett citera en känd politiker med kommentaren Vet Hut.

Enligt min förståelse havDu har från ett tidigt skede ifrågasatt all kritik av Terje av en anledning som jag inte känner tiil eller förstår. Samma betende har jag upplevt när vi ifrågasatte ordföranden i en ideell förening.

Min erfarenhet ät om det inte får ifrågasättas finns det en hund begraven.

/casi
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad är det då för samarbete som Mullsjö kommun bryter med Hellesö?
Att skapa en fotofestival är inget man bara gör på en dag eller som en enmansshow.
Det krävs ett driv, sponsorer och en egen övertygelse hos projektledaren.
Och som sådan har faktiskt Terje lyckats med festivalen.

Att ro iland den båten gör man inte i egenskap av att vara en fotograf.

JAG tror att kommunstyrelsen ser en smidig chans att dra sig ur ytterligare en fotofestival och som grädde på kommunmoset låta ngn annan få bära hundhuvudet (läs Terje), både för den gamla och den icke nya.
 

Canyon

Aktiv medlem
I senaste numret av Camera Natura finns denna bild publicerad i stort format över nästan ett helt uppslag:
http://www.google.se/imgres?q=snusen+terje&hl=en&sa=X&biw=1366&bih=643&tbm=isch&prmd=ivns&tbnid=BNv8DcJTiaSyIM:&imgrefurl=http://www.bloglovin.com/pt/blog/52769/terje-helleso&docid=eMZR_huxDII_CM&w=600&h=399&ei=RQxqTqPWN4_XsgbSiMHPBA&zoom=1

Bildtexten är i princip samma som under länken nedan:
http://terjadefoton.wordpress.com/uttalanden-2/terjes-tankar/

Här ses montaget:
http://a.yey.nu/V0qPW4.jpg

Ja, han har lyckats lura många. Man kan dock fråga sig varför Camera Natura inte stoppade distributionen av tidskriften, fusket har ju varit känt i nästan en vecka. Jag fick den med posten igår.
...och den sannolika förlagan: http://www.socuteanimals.com/photo-gallery-of-cute-lynx-young-lynx-00121382/
 

PMD

Aktiv medlem
Än så länge man på "FB" kan vräka ut sej vilken dynga som helst i anonymitetens namn så ser jag dom som härjar där som “Flaskpackade snorungar a la Napp" och ett typexempel på en “City-Terrier som står kopplad vid nåt gathörn och bjäbbarom och om och som vid första steget ut Hagaparken e.d. skiter i selen”.

“City-Terriade” bilder är väl exakt vad det handlar om nu i sökandet på mer fejk ända långt bort i bergen...

Majoriteten där är föga trovärdiga och kan på inga villkors vis nå högre i anssende än den dom ensidigt bjäbbar ner...
Och ändå var det folk där som avslöjade Hellesø som en fuskare, och inte någon i detta forum ...

Vem/vilka är trovärdigast då?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS