Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

fnalle37

Aktiv medlem
I ... Förlag och tidningar kommer och går, liksom deras anställda. Människan glömmer snabbt.
hmm ... jag är inte så säker på det. Det finns en mängd naturfotgrafer. Åtskilligt fler än som kan leva på det. Det finns få tidskrifter, de är dyra att producera och säljer inte i några enorma upplagor. Varför skulle de erbjuda Terje nytt utrymme, när det finns så många andra att välja på. Jag tror redan Foto, Kamera&Bild och Camera Natura förlorat i anseende av det som hänt - kanske också läsare. Jag är faktiskt mer förvånad över att dessa inte tydligare tagit avstånd från det Terje gjort - om inte annat av strategiska skäl för att behålla läsare.

Nya förlag och tidskrifter som i framtiden kommer få apropåer från Terje kommer googla hans namn och vips kommer de få de här historierna bland de första sökresultatet i flera år framöver. Nej, jag är inte alls så säker på att Terje har en framtid inom fotografi
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
I gemenemangruppen finns ca nio miljoner potentiella kunder, jag har lyckats hanka mig fram med ett kundunderlag på lite drygt 3000. Det är på sin höjd önsketänkande att tro att TH är rökt som fotograf.
Det är hans affärssinne och fotografiska kunskap som är avgörande för hans framtid; inte fusket han ertappats med.
Förlag och tidningar kommer och går, liksom deras anställda. Människan glömmer snabbt.
Det är sant. Men till slut finns det en gräns. Man kan till slut inte starta upp i en ny kommun hela tiden efter varje misslyckande. (tänker på Malins ursprungliga blogginlägg 23/9) Det är väl därför också som det skär sig hela tiden (en del av det), när man lever på lånad tid (tex pga lögner).
 

Anders Östberg

Guest
Som svar på #3125: Jag är övertygad om att mycket få kommer att låta bli att köpa tidningarna på grund av detta. TH förlorar säkert möjligheten att publicera där, men tidningarna förlorar knappast några läsare.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
I gemenemangruppen finns ca nio miljoner potentiella kunder, jag har lyckats hanka mig fram med ett kundunderlag på lite drygt 3000. Det är på sin höjd önsketänkande att tro att TH är rökt som fotograf.
Det är hans affärssinne och fotografiska kunskap som är avgörande för hans framtid; inte fusket han ertappats med.
Förlag och tidningar kommer och går, liksom deras anställda. Människan glömmer snabbt.
Rätt. Å en smart företagare byter målgrupp om det gagnar affärerna, :)

ThomasR
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Vad känner du själv skulle gagna denna situation? Tystnad?
ok, jag säger det en gång till.
Intressant är de fakta som kommer fram. Fakta som kan användas för att förstå hur de lurade kunde bli lurade. Fakta som sätter saker i ett sammanhang.
Men att gå till personangrepp och kräva svar av en trängd person, samt att spekulera i bakomliggande orsaker tror jag inte leder någonstans.

Petter ...
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Ni förstår inte min poäng. Trots att det finns en kollektiv önskan hos somliga att Terje skall vara slut som fotograf så kommer det inte att bli så.
Det är inte vi som bestämmer. Det är han själv.
Självklart är det så, han får väl börja med modellfoto om han anser det. han får väl fortsätta fota natur om han vill det.

Det är väl naturfoto vi diskuterar här och huruvida han är slut som naturfotograf? Det bör han vara..... Sen om han vill börja fota playboy-brudar är det väl upp till honom. Men någon framtid inom naturfoto, näae.

Eller?
 

vbg_snake

Aktiv medlem
ok, jag säger det en gång till.
Intressant är de fakta som kommer fram. Fakta som kan användas för att förstå hur de lurade kunde bli lurade. Fakta som sätter saker i ett sammanhang.
Men att gå till personangrepp och kräva svar av en trängd person, samt att spekulera i bakomliggande orsaker tror jag inte leder någonstans.

Petter ...
Du kan gå tillbaka ett par år så skall du få se på personangrepp från Terjes sida. Det handlar om att se den stora bilden.

Går man in i debatten nu och bara ser till det som skrivs här så självklart ser det väl helt sjukt ut.
Med bakgrundsinfo om vad Terje förespråkat, hur han satt andra konstnärer i skiten och rent av haft ett förakt mot människor som använder sig av PS till sina bilder så blir inte detta så konstigt.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
hmm ... Nya förlag och tidskrifter som i framtiden kommer få apropåer från Terje kommer googla hans namn och vips kommer de få de här historierna bland de första sökresultatet i flera år framöver. Nej, jag är inte alls så säker på att Terje har en framtid inom fotografi
Tror du inte det blir tvärtom - sensationsförslagen kommer att stå i kö för att få Terjes biografi.
I den biografin kommer denna tråd att vara ett särskilt kapitel.
Vi skapar just nu material till Terjes nya fördkrok.

Petter ...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Du kan gå tillbaka ett par år så skall du få se på personangrepp från Terjes sida. Det handlar om att se den stora bilden.

Går man in i debatten nu och bara ser till det som skrivs här så självklart ser det väl helt sjukt ut.
Med bakgrundsinfo om vad Terje förespråkat, hur han satt andra konstnärer i skiten och rent av haft ett förakt mot människor som använder sig av PS till sina bilder så blir inte detta så konstigt.
öga för öga, tand för tand?


Petter ...
 

hornavan

Aktiv medlem
Det är sant. Men till slut finns det en gräns. Man kan till slut inte starta upp i en ny kommun hela tiden efter varje misslyckande. (tänker på Malins ursprungliga blogginlägg 23/9) Det är väl därför också som det skär sig hela tiden (en del av det), när man lever på lånad tid (tex pga lögner).
Det finns en man i min, perifera, bekantskapskrets, som livnär sig på diverse osunda och ibland olagliga sätt.
Han berättade att det går hur bra som helst att blåsa kommuner och myndigheter bara man flyttar till en ny kommun inom tre år.
Principen, enligt honom, är att byråkratin är så trög att det tar mer än tre år att hinna ifatt någon som vet hur systemet fungerar.

Utan andra jämförelser så finns det fortfarande mer än tvåhundra kommuner vår vän inte har bott i.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Ni förstår inte min poäng. Trots att det finns en kollektiv önskan hos somliga att Terje skall vara slut som fotograf så kommer det inte att bli så.
Det är inte vi som bestämmer. Det är han själv.
Ja, han kan fota hur mycket han vill i framtiden. Däremot så kommer han få oerhört svårt att leva på det.
 

Star2

Avslutat medlemskap
ok, jag säger det en gång till.
Intressant är de fakta som kommer fram. Fakta som kan användas för att förstå hur de lurade kunde bli lurade. Fakta som sätter saker i ett sammanhang.
Men att gå till personangrepp och kräva svar av en trängd person, samt att spekulera i bakomliggande orsaker tror jag inte leder någonstans.
Petter ...
Men du tycks inte vara särskilt intresserad av de FAKTA som presenteras, tex detta inlägg om fotonatura har du inte kommenterat:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1729378&postcount=3070
Däremot gör du själv en massa FAKTA-TOMMA inlägg där du istället diskuterar diskussionen.
 

hornavan

Aktiv medlem
Ja, han kan fota hur mycket han vill i framtiden. Däremot så kommer han få oerhört svårt att leva på det.
Min bedömning är att han numer är en kändis och därmed attraktiv, kanske inte på dagens naturfotomarknad, men det finns som sagt andra saker man kan försöka leva på.
Jag kommer att tänka på en höjdhoppare som trots div övertramp nu sitter i rampljuset igen.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Ni förstår inte min poäng. Trots att det finns en kollektiv önskan hos somliga att Terje skall vara slut som fotograf så kommer det inte att bli så.
Det är inte vi som bestämmer. Det är han själv.
Det är nog ingen kollektiv önskan att han ska sluta fotografera. Men antagligen en kollektiv önskan att de foto jobben eller utmärkelserna som ger pengar går till lite bättre och ärligare fotografer
 

vbg_snake

Aktiv medlem
öga för öga, tand för tand?


Petter ...
Kan du istället inte försöka diskutera mitt inlägg eller tog orden slut där? Du nämner fakta, men vägrar se fakta. Du ser bara på några få diskussionsinlägg och tar ton där efter.

Det har gång på gång påpekats att du kanske behöver se över din fakta då du till 99% av gångerna felar på denna punkten och det blir lite halvjobbigt att pissa i motvind konstant..

Bara lite konstruktivt sådär.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS