Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Att byta system är kanske lätt för dig, men för oss andra som har ett gäng objektiv vi är nöjda med ochdessutom är väldigt nöjda med NX2 så är det ett stort steg att köpa nya objektiv och helt plötsligt sitta fast i adobeträsket igen för att bearbeta bilderna.
Varför byta system om du är nöjd? Det där begrep jag verkligen inte:-O

Jag har haft canon eos 500 och 50d, provskjutit mycket med 7d och 5d2, absolut inge fel på bildkvalitén på 5d2, men jag blev aldrig klok på att man inte kunde hålla sökaren mot ögat när man ville justera bländare och slutare samtidigt på canonmodellerna , och för mig har det aldrig funnits något förutom canon och nikon, mycket pga objektivutbudet... Till slut blev det nikon som kändes bäst på alla sätt. Och det ska mycket till för att jag ska byta märke. Men jag är absolut ingen märkestaliban även om det låter som det.
Nu handlar ju tråden om en kamera i fick-format, och då spelar det nog ingen roll vad det är för märke. Det kommer att vara pilligare än en systemkamera hur man än bär sig åt. Som sagt; vitsen med systemet är att det ÄR litet, och då tydligen ingenting för dig. Så jag förstår verkligen inte vad du klagar på.

Eller för att omformulera: – Vad är det du saknar med din befintliga utrustning?

Jag har inte tänkt byta märke, är bara ute efter något nytt och gärna med filmfunktion. D400/D800 är ingen idé att vänta mer på och väntat länge nog redan. Jag lurar på D3s men inte kunnat bestämma mig. Den kostar ganska mycket och är pengar som jag egentligen inte har.
OK, då förstår jag. Jag trodde att du ville byta märke eftersom du skrev att det var "slutväntat med d400/d800" och jag fick intrycket av att det inte fanns någon kamera i Nikons nuvarande utbud som passade.

Olle

Jag har haft canon eos 500 och 50d, provskjutit mycket med 7d och 5d2, absolut inge fel på bildkvalitén på 5d2, men jag blev aldrig klok på att man inte kunde hålla sökaren mot ögat när man ville justera bländare och slutare samtidigt på canonmodellerna , och för mig har det aldrig funnits något förutom canon och nikon, mycket pga objektivutbudet... Till slut blev det nikon som kändes bäst på alla sätt. Och det ska mycket till för att jag ska byta märke. Men jag är absolut ingen märkestaliban även om det låter som det.

??? Vad? Går det inte att ändra slutartid och bländare samtidigt som man har sökaren mot ögat med Canons kameror? på XXXXD och XXXD är det lite besvärligt då de saknar bakre inmatningshjul, men med XXD och XD är det väl inga problem. om man nu inte har svårt skadade händer förståss.

Varför byta system om du är nöjd? Det där begrep jag verkligen inte:-O

Nu handlar ju tråden om en kamera i fick-format, och då spelar det nog ingen roll vad det är för märke. Det kommer att vara pilligare än en systemkamera hur man än bär sig åt. Som sagt; vitsen med systemet är att det ÄR litet, och då tydligen ingenting för dig. Så jag förstår verkligen inte vad du klagar på.

Eller för att omformulera: – Vad är det du saknar med din befintliga utrustning?

Är supernöjd med min d700, saknar bara filmläge i den, men det hör inte hit, och vill jag filma tar jag min d5100, jag vill dock veta varför man väljer j1/v1 före ett annat minisystem. Dom är ju mycket dyrare och presterar sämre, därav min frustation.

jag vill dock veta varför man väljer j1/v1 före ett annat minisystem. Dom är ju mycket dyrare och presterar sämre, därav min frustation.
För min del skulle det vara för att objektiven blir mindre, framför allt teleobjektiven. Vilket skulle göra ett komplett system med de objektiv jag vill ha mycket mindre och lättare. Sen vet jag väl inte om det är så mycket dyrare heller. Vad kostade de andra spegellösa systemen när de introducerades? När det sen gäller vad de presterar så är jag övertygad att de räcker bra för mig. Om endast det bästa var gott nog skulle jag förstås välja något mellanformatsystem. Men såna krav har jag inte.

Olle

Är supernöjd med min d700, saknar bara filmläge i den, men det hör inte hit, och vill jag filma tar jag min d5100, jag vill dock veta varför man väljer j1/v1 före ett annat minisystem. Dom är ju mycket dyrare och presterar sämre, därav min frustation.
Man väljer det naturligtvis av den anledning som du beskrev som ett av systemets problem, nämligen den minimala storleken. Varför du är frustrerad över ett system som du inte har något intresse av, är lite märkligt.

Klassiskt urspårad tråd. Iofs inget konstigt eftersom alla forumtrådar på fotosidan är såna här nuförtiden..

Så urspårad är den väl inte förutom att folk reagerar lika starkt på Nikon 1 som på Terje av någon outgrundlig anledning.

Jag är jäkligt nyfiken på seriösa tester för efter att jag höll i den så blev jag klart imponerad. Den lilla med pannkakan på skulle jag mycket väl kunna tänka mig. Fast den kommer ju inte ersätta en "riktig" kamera utan vara ett komplement.

Jag vill fortfarande se stora tester hur bra det funkar med en adapter och sen en av de lite tele/zoom-objektiven till DX/FX blir. Kanske blir mer än brukligt och ett effektivt light-travel super tele. Eller kanske inte, just det jag skulle vilja se.

REUTERS:
http://www.reuters.com/article/2011/10/05/us-nikon-idUSTRE7941LR20111005

Separately, Kimura said that the company expects to sell several hundred thousand units of its new compact "mirrorless" interchangeable lens cameras by the end of the financial year in March 2012.

Advance orders from dealers for the Nikon 1 models, which go on sale on October 20, are stronger than expected, Kimura said. He expects the model to take off in Asia first, but eventually also to sell well outside the region.

REUTERS:
http://www.reuters.com/article/2011/10/05/us-nikon-idUSTRE7941LR20111005

Separately, Kimura said that the company expects to sell several hundred thousand units of its new compact "mirrorless" interchangeable lens cameras by the end of the financial year in March 2012.

Advance orders from dealers for the Nikon 1 models, which go on sale on October 20, are stronger than expected, Kimura said. He expects the model to take off in Asia first, but eventually also to sell well outside the region.

Frågan är hur översvämningarna i Thailand kommer att påverka Nikon J1/V1 när det gäller leveranser och försäljning:

http://www.nikon.com/news/2011/1011_01_e.htm

ANNONS
Götaplatsens Foto