Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)

jorgene

Aktiv medlem
Men jag frågar mig igen och igen och igen.. varför varför varför varför bara 10 megapixel Nikon?!?! Varför inte 12????

Jag kan ju inte använda en kamera med under 12 megapixel.. :( Bildbyrån godkänner inga filer under 12.. :((((
Det enda jag frågar mig, är varför du köper en kamera med 10MP, om du nu är så otroligt beroende av 12MP som du får det att låta?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Men jag frågar mig igen och igen och igen.. varför varför varför varför bara 10 megapixel Nikon?!?! Varför inte 12????

Jag kan ju inte använda en kamera med under 12 megapixel.. :( Bildbyrån godkänner inga filer under 12.. :(((( Känns lite tråkigt att lägga över 5000 på en kamera vars bilder aldrig kommer gå att tjäna några pengar på..
---
Jag för min del kan inte alls förstå detta utbrott. ???

För säkerhets skull, ifall ditt inlägg nu inte bara är ironi - så alltså, det bör inte vara så svårt att se varför Nikon valde att inte gå upp så mycket som till 12 Mp för denna lilla sensor. Utgår ifrån att du vet att den har mycket mindre area än APS-C. Och ifall du vet detta, så inser du ju också lätt att dessa 12 Mp skulle motsvara 38 Mp på en APS-C sensor! Långt ifrån optimalt med dagens teknik. Det har ju hörts en hel del högljutt jämmer från vissa håll bara för att Sony precis har dristat sig till att släppa ut A65, A77 och NEX-7 med 24 Mp i APS-C format. Anser att det fanns goda skäl för att Nikon att stanna vid 10 Mp. Redan detta är förmodligen i överkant t.o.m. mot vad som skulle ha varit optimalt.

Men jag förstår inte vad ditt problem skulle vara egentligen. Om man bortser från att bildbyrån du använder dig av tycks ha mera gott om inkompetens än om bildsinne, så är det väl inga som helst problem med att välja en spegellös kamera som har minst 12 Mp men ändå går ner i byxfickan (åtminstone med pannkaksobjektiv). De flesta (alla?) MFT-kamerorna har ju 12 Mp, och första generationens NEX:ar hade 14 Mp och den andra 16 alternativt 24 Mp.

När vi ska välja kamera så går vi så väldigt ofta efter våra känslor, istället för att använda huvudet. Trots att detta inte är särskilt svårt...

Du säger att du har behov av ett arbetsredskap som duger åt din bildbyrå. Det är ju enkelt fixat. Bara att koppla bort känslo-störningarna och välja ett verktyg som passar till uppgiften och uppfyller kraven. Sådana finns ju. MFT ligger måhända på gränsen, men en NEX kommer att uppfylla deras krav med råge, även en från den första generationen (dessa går ju att köpa kolossalt billigt just nu, när de tömmer ut restlagret av dessa).

Sedan, ifall du har pengar över att bränna, så köp gärna en V1:a om du vill - för att du tycker att den känns bra, för att du älskar allting som kommer från Nikon, or whatever.

Men du, ifall din bildbyrå är så kräsen som det verkar, så skulle de säkert ändå inte ha accepterat bilder från någon Nikon spegellös även om den skulle ha haft 12 Mp upplösning - pga dess lilla sensor. I VISSA fall HAR storleken faktiskt betydelse! Vilka dessa är finns det också olika uppfattningar om... :)
.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En irriterad tirad som inte vänder sig till dig och som dessutom är off-topic, men ändå :)

Man kan också vända på steken och fråga sig varför så många bildbyrårer envisas med att sätta den där typen av absoluta och tämligen godtyckliga gränser. Jag kan förstå om de prioriterar mer högupplösta bilder. Typ betalar högre pris för dem. Eller lyfter fram dem mer vid försäljningar.

Men att sätta en hård gräns och inte acceptera bilder under en viss megapixelnivå - obegripligt. Det innebär ju med andra ord att bilder tagna med 12 megapixel och ett dåligt objektiv är ok, medan bilder tagna med fin optik och 10 megapixel inte är det ... Sånt visar bara att de antingen är lata, okunniga eller en kombination av bägge.
Någonstans kanske man behöver ha någon gräns ändå. Bildbyrån sätter väl denna gräns för att de enklare ska kunna ha en uppfattning om en teknisk minimikvalitet i åtminstone detta avseende. En bild med 12 Mpixel går väl antagligen att sälja till fler än en med 4, 6 eller för den delen 10. Inte för att den inte skulle hålla för en fin utskrift. Det kan ju t.o.m. 6 göra är i alla fall min erfarenhet. ...men å andra sidan så skiter ju t.o.m. tidningarna idag i upplösning och teknisk bildkvalitet helt om man kan få tillräckligt intressanta bilder snabbt. Det har väl mobilbilderna från Syrien visat. Jag tror att det är helt ett utslag av rationellt tänkande. Att det sedan drabbar just de som vill köpa en V-1 och använda den professionellt är ju tråkigt för de användarna men det finns kanske alternativ till V1 trots allt om man nu inte är helt fast i det det valet mentalt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Någonstans kanske man behöver ha någon gräns ändå. Bildbyrån sätter väl denna gräns för att de enklare ska kunna ha en uppfattning om en teknisk minimikvalitet i åtminstone detta avseende. En bild med 12 Mpixel går väl antagligen att sälja till fler än en med 4, 6 eller för den delen 10. Inte för att den inte skulle hålla för en fin utskrift. Det kan ju t.o.m. 6 göra är i alla fall min erfarenhet. ...men å andra sidan så skiter ju t.o.m. tidningarna idag i upplösning och teknisk bildkvalitet helt om man kan få tillräckligt intressanta bilder snabbt. Det har väl mobilbilderna från Syrien visat. Jag tror att det är helt ett utslag av rationellt tänkande. Att det sedan drabbar just de som vill köpa en V-1 och använda den professionellt är ju tråkigt för de användarna men det finns kanske alternativ till V1 trots allt om man nu inte är helt fast i det det valet mentalt.
Det handlar inte om V1, snarare om det fyrkantiga tankesättet som jag blir frustrerad över. En gräns på 12 megapixel diskvalificerar till exempel också bilder tagna med en Eos 1D Mk2 (8 megapixel), en inte helt ovanlig kamera än idag

Som jag skrev, jag förstår helt om bilbyråer prioriterar - och ger bättre betalt för - mer högupplösta bilder. Precis som de prioriterar och betalat bättre för bilder med bättre komposition, där efterbearbetningen är bättre utförd eller där innehållet rent allmänt är bättre. Vad de behöver är bilder som är så lättsålda som möjligt. Är två bilder innehållsmässigt ungefär lika bra är antagligen den mer högupplösta av dem mer lättsåld. Inga problem så långt.

Men varför sätta en hård gräns vid ett visst antal megapixel? Det är som att säga att man inte godtar sportbilder om de innehåller färre än fem idrottare. Eller att en naturfoto måste innehålla ett visst antal träd. Antal megapixel är i sig självt inget giltigt övergripande kvalitetsmått.

Jag hade inte haft några problem om de skrivit något av typen "Vi ser helst att dina bilder är så högupplösta som möjligt. Högre upplösning innebär att vi kan ta ut högre priser och både du och vi kan få bättre betalt. Levererar du bilder med mindre än 12 megapixel hamnar de automatiskt i en lägre priskategori."

Jag har haft kontakt med bildköpare av alla sorter och de flesta är både proffsiga och vet vad de är ute efter. Men det finns undantag, och jag upplever att frågor kring just antal megapixlar i kameran i huvudsak dyker upp när kunskapsnivån är låg.

Skall någon ha en stor dragarbild över ett uppslag vill de givetvis ha en högupplöst bildfil. Men jag upplever inte att erfarna bildbeställare sätter godtyckliga och generella megapixelgränser - de begär så hög upplösning de behöver för det aktuella behovet. Ofta behövs inte så mycket upplösning.

Att sätta en gräns vid ett visst antal megapixlar framstår i mina ögon som godtyckligt och innebär att de diskvalificerar en massa väldigt bra bilder utan något egentligt sakskäl.

(Edit: råkade själv sänka gränsen till 10 MP. 12 MP var det ju :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sanningen är väl den att de sätter den gränsen för att de kan. Det kryllar av folk som vill sälja bilder och det är byråernas marknad. De skulle säkert kunna speca att bilder tas med en viss kamera och att bara rosa bilder blir godkända o s v. Ren kapitalism.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det handlar inte om V1, snarare om det fyrkantiga tankesättet som jag blir frustrerad över. En gräns på 12 megapixel diskvalificerar till exempel också bilder tagna med en Eos 1D Mk2 (8 megapixel), en inte helt ovanlig kamera än idag

Som jag skrev, jag förstår helt om bilbyråer prioriterar - och ger bättre betalt för - mer högupplösta bilder. Precis som de prioriterar och betalat bättre för bilder med bättre komposition, där efterbearbetningen är bättre utförd eller där innehållet rent allmänt är bättre. Vad de behöver är bilder som är så lättsålda som möjligt. Är två bilder innehållsmässigt ungefär lika bra är antagligen den mer högupplösta av dem mer lättsåld. Inga problem så långt.

Men varför sätta en hård gräns vid ett visst antal megapixel? Det är som att säga att man inte godtar sportbilder om de innehåller färre än fem idrottare. Eller att en naturfoto måste innehålla ett visst antal träd. Antal megapixel är i sig självt inget giltigt övergripande kvalitetsmått.

Jag hade inte haft några problem om de skrivit något av typen "Vi ser helst att dina bilder är så högupplösta som möjligt. Högre upplösning innebär att vi kan ta ut högre priser och både du och vi kan få bättre betalt. Levererar du bilder med mindre än 12 megapixel hamnar de automatiskt i en lägre priskategori."

Jag har haft kontakt med bildköpare av alla sorter och de flesta är både proffsiga och vet vad de är ute efter. Men det finns undantag, och jag upplever att frågor kring just antal megapixlar i kameran i huvudsak dyker upp när kunskapsnivån är låg.

Skall någon ha en stor dragarbild över ett uppslag vill de givetvis ha en högupplöst bildfil. Men jag upplever inte att erfarna bildbeställare sätter godtyckliga och generella megapixelgränser - de begär så hög upplösning de behöver för det aktuella behovet. Ofta behövs inte så mycket upplösning.

Att sätta en gräns vid ett visst antal megapixlar framstår i mina ögon som godtyckligt och innebär att de diskvalificerar en massa väldigt bra bilder utan något egentligt sakskäl.

(Edit: råkade själv sänka gränsen till 10 MP. 12 MP var det ju :)
Klart att det är helt godtyckligt och inte handlar om V1. Om V1 handlar det bara för de som har en V1, eller hur? Det handlar istället om att effektivisera och göra det enklare för sig. De vill helst slippa tänka i sina kundkontakter. De vill ha ett golv att hålla sig till. Tycker dock inte alls det är samma sak när du pratar om sportbilder med visst antal utövare på. Det är ett dåligt exempel som inte har någon relevans i detta men antal pixlar kan ha det. Däremot är det så att även en bild med bara 6 MP kan ge fantastiskt fina utskrifter i t.o.m. en A3-skrivare för skrivarna intepollerar ju ändå alltid.

...men ska man ha bilden för att göra screentryck på stortavlor, projicera bilderna i ljusspel på utsidan av Globen eller långtradarsläp så vill man nog ha betydligt fler än 10-12 t.o.m.

Folk får väl göra precis som bildbyråerna själva d.v.s. ge dem vad de vill ha genom att själva intepollera, så de får sina 12 Mpixel. :) Vill någon ha en TIFF dessutom, så fixar de det med - med hjälp av en JPEG.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
...men ska man ha bilden för att göra screentryck på stortavlor, projicera bilderna i ljusspel på utsidan av Globen eller långtradarsläp så vill man nog ha betydligt fler än 10-12 t.o.m.
Tror inte det krävs speciellt hög upplösning för den typen av bilder då de oftast är gjorda för långa betraktningsavstånd. Det är dessutom ganska ont om projektorer som kan projicera bilder med fler än 12 mexapixlar. Är det inte svårt att projicera bilder på ett långtradarsläp när det inte står still förresten?

Folk får väl göra precis som bildbyråerna själva d.v.s. ge dem vad de vill ha genom att själva intepollera, så de får sina 12 Mpixel. :) Vill någon ha en TIFF dessutom, så fixar de det med - med hjälp av en JPEG.
En del bildbyråer slänger ut fotografer som blir påkomna med att interpolerat sina bilder (även om bilderna i alla tekniska avseenden är bättre än en bild som har tillräckligt med pixlar utan interpolering).
 

jorgene

Aktiv medlem
Finns det någon info om en ev roadmap eller kommande objektiv?
Nikon visade ju en hel del mock-uper vid släppet av Nikon 1. Baserat på dessa och patentansökningar, gjorde Thom Hogan en liten sammanställning. Verkar ganska rimlig, med avseende på vad de faktiskt visade.

The Future Lenses?
Sept 23 (commentary)--Since Nikon's ultimate product seems to follow closely the patents they've been filing, we can make some guesses at future Nikon 1 lenses:

14mm f/2.8 (~35mm equivalent)
18mm f/1.4 (~50mm equivalent)
32mm f/1.2 (~85mm equivalent)
40mm f/2.8 Micro-Nikkor (~105mm equivalent)
60mm f/3.5 Micro-Nikkor (162mm equivalent)
7-13mm f/3.5-5.6 (20-35mm equivalent)
9-43mm f/2.8-5.6 (24-120mm equivalent)



Bilder på Mock-uperna (från Dpreview):
http://www.dpreview.com/news/2011/9/21/atthelaunch
 

Skarström

Aktiv medlem
Nikon visade ju en hel del mock-uper vid släppet av Nikon 1. Baserat på dessa och patentansökningar, gjorde Thom Hogan en liten sammanställning. Verkar ganska rimlig, med avseende på vad de faktiskt visade.

The Future Lenses?
Sept 23 (commentary)--Since Nikon's ultimate product seems to follow closely the patents they've been filing, we can make some guesses at future Nikon 1 lenses:

14mm f/2.8 (~35mm equivalent)
18mm f/1.4 (~50mm equivalent)
32mm f/1.2 (~85mm equivalent)
40mm f/2.8 Micro-Nikkor (~105mm equivalent)
60mm f/3.5 Micro-Nikkor (162mm equivalent)
7-13mm f/3.5-5.6 (20-35mm equivalent)
9-43mm f/2.8-5.6 (24-120mm equivalent)



Bilder på Mock-uperna (från Dpreview):
http://www.dpreview.com/news/2011/9/21/atthelaunch
Tackar för infon! V-1 med adaptern FT-1 från Nikon ger af-s och otroligt bra resultat när man ser bilderna på dpreviews forum, spännande.
 
ANNONS