Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Graal

Avslutat medlemskap

Star2

Avslutat medlemskap
Uppdaterad sammanställning

UPPDATERAD SAMMANSTÄLLNING (lagt till Camera Natura samt länk)
Sammanställningen gjordes ursprungligen som svar på frågan
"Varför är så många förbannade?"
-------------------

Folk kanske inte är "förbannade", däremot är säkert en del irriterade på att han fortsätter agera manipulativt, flyttar fokus och inte bemöter de bilder folk undrar över, tex:
http://terjadefoton.wordpress.com/2011/09/20/paminner-helleso-om-fragor-om-den-ifragasatta-vargbilden-fran-2007/
En del reagerade nog också starkt när det visade sig att de blivit grundlurade då han ljög så iskallt i radiointervjun några dagar innan avslöjandet:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=91&grupp=15945&artikel=4671014

Många har irriterat sig över T:s DUBBELMORAL där han alltid predikat bilder "direkt ur kameran", och framställt sig själv som motståndare till fusk och bildstöld. Samtidigt som han själv ohämmat stulit och klippt&klistrat hemma på kammaren. Och på så sätt försökt skaffa sig fördelar gentemot nuvarande och kommande konkurrerande naturfotografer.

Och det är många andra som drabbats, påverkats eller berörts.
Här är några exempel:



Det handlar alltså om tusentals människor som på olika sätt berörts och berörs av den här affären. Så det är inte konstigt att det varit sådan anstormning av inlägg och diskussioner på olika forum.
 

F.Eliasson

Aktiv medlem
Påminner mig om den där björnbilden som höjdes till skyarna här på fotosidan, och t.om hamnade i galleriet, och som föreställde en björn som jagade en jägare. Men som sedan visade sig vara en fejkbild med en uppstoppad björn. Tror den ligger kvar där. Kul att läsa bland kommentarerna hur lättlurade människor är...
Argh, jag är en av de lurade. Jag kommer ihåg den där bilden. Suck.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
UPPDATERAD SAMMANSTÄLLNING (lagt till Camera Natura samt länk)
Sammanställningen gjordes ursprungligen som svar på frågan
"Varför är så många förbannade?"
-------------------

Folk kanske inte är "förbannade", däremot är säkert en del irriterade på att han fortsätter agera manipulativt, flyttar fokus och inte bemöter de bilder folk undrar över, tex:
http://terjadefoton.wordpress.com/2011/09/20/paminner-helleso-om-fragor-om-den-ifragasatta-vargbilden-fran-2007/
En del reagerade nog också starkt när det visade sig att de blivit grundlurade då han ljög så iskallt i radiointervjun några dagar innan avslöjandet:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=91&grupp=15945&artikel=4671014

Många har irriterat sig över T:s DUBBELMORAL där han alltid predikat bilder "direkt ur kameran", och framställt sig själv som motståndare till fusk och bildstöld. Samtidigt som han själv ohämmat stulit och klippt&klistrat hemma på kammaren. Och på så sätt försökt skaffa sig fördelar gentemot nuvarande och kommande konkurrerande naturfotografer.

Och det är många andra som drabbats, påverkats eller berörts.
Här är några exempel:



Det handlar alltså om tusentals människor som på olika sätt berörts och berörs av den här affären. Så det är inte konstigt att det varit sådan anstormning av inlägg och diskussioner på olika forum.
Bra Stina, lägg gärna upp länkarna till Terjes vän i Norge också, mycket läsvärd. Även Glöersen har 2 inlägg angående debatten där Brutus också svarar. Lite citat där vore nyttigt.

Tack för en bra sammanställning!
 

gpq

Aktiv medlem
Terje lite friare?

Jag tycker att det känns som att hans senaste bloggbild är en som han inte hade kunnat publicera innan klippochklistraskandalen. Det blir spännande att se hur hans bildskapande byter riktning nu när han inte längre lika benhårt kan hävda att det måste vara så som det ser ut i naturen vid fotograferingstillfället. Han kanske vill arbeta mer förskönande, och falsifiera verkligheten?

Med mina inställningar så är tråden inne på sida 4 :)
 

krukvaext

Aktiv medlem
Jag tycker att det känns som att hans senaste bloggbild är en som han inte hade kunnat publicera innan klippochklistraskandalen. Det blir spännande att se hur hans bildskapande byter riktning nu när han inte längre lika benhårt kan hävda att det måste vara så som det ser ut i naturen vid fotograferingstillfället. Han kanske vill arbeta mer förskönande, och falsifiera verkligheten?

Med mina inställningar så är tråden inne på sida 4 :)
Den där bilden har tidigare varit publicerad i hans galleri på ScandinavianPhotos hemsida. Han har även förklarat sitt tillvägagångssätt med bilden tidigare (ficklampor).
 
Senast ändrad:

.Z.

Aktiv medlem
Det blir spännande att se hur hans bildskapande byter riktning nu när han inte längre lika benhårt kan hävda att det måste vara så som det ser ut i naturen vid fotograferingstillfället. Han kanske vill arbeta mer förskönande, och falsifiera verkligheten.
Förskönat har han alltid gjort & han har aldrig sagt att det ska se ut som vid fotograferingstillfället, däremot så har han varit benhård på att allt ska göras i kameran vid fotograferingstillfället.
 

Billingen

Aktiv medlem
vilken vän i Norge? (vilka länkar?)
Gissar att det är Kai Jensen som avses.

http://www.villmarksbilder.com/?p=1783&option=com_wordpress&Itemid=175

Jensen är en förespråkare för äkthet i naturfotografin och har drivit på etiska frågor i diverse sammanhang. Vilket Hellesö uppskattade, bland annat i en intervju på den egna bloggen. Länk till den nedan (du får leta reda på en cachad variant).

http://terjehelleso.wordpress.com/2008/10/03/kai-jensen-en-man-i-sin-baste-alder/
 

krukvaext

Aktiv medlem
Var finns Brutus Östlings svar på detta?
Brutus Östling skriver:
27 september, 2011 kl 01:54
Hej,
vad glad jag blev när jag i efterhand läste dina texter; redan från början lyste en ödmjukhet igenom; det är inte ofta samtalet präglas av den goda ton i vilken dina bloggar är skrivna.
Själv anada jag inget, kunde inte föreställa mig att det skulle vara ren lögn, men jag såg några av lobilderna – kände inte till omfattningen av lobilder då – i somras, och jag sa i stillhet till min hustru att jag nog får leta efter en ny försörjning. ”Jag kommer aldrig kunna ta såna här bilder. Så mycket kommer jag aldrig ha tid att vara ute i skogen att jag kan få något liknande.” Då hade jag sett att Terje fått vargbilder också.
De enda vargbilder jag har är från Nordens Ark där jag hållit fotokurser, ja utom från USA men där är både de och till exempel björnar betydligt mer oskygga.
Ledsamt att du råkade ut för såna angrepp när dina texter andades en sådan ödmjukhet.
Bästa hälsningar
Brutus

Brutus Östling skriver:
27 september, 2011 kl 18:24
Hej,
jo det har nog inte varit lätt att ta upp frågan, ibland kändes det som om det byggts en liten sekt kring Terje. Jag förstod det nog ordentligt först nu när det här kom på tapeten.
Till nedan inlägg vill jag bara hålla med: Dom på flashback har gjort ett höäpnadsväckande arbete.
Det finns ju en gråzon inom fotot och kommer alltid att finnas, men en systematisk eller uppenbar lögn är en helt annan sak.
Det vi kan lära oss är ju att vara så öppna som möjligt, berätta ännu mer om vilka tricks man kan använda för att få bilder. Nu tycker jag ju att just det är det roliga att berätta om: hur gör man för att få en havs- eller kungsörn så nära? Eller hur får man småfåglar att sitta just på den där vackra grenen – och med den bakgrunden? Och så vidare.
Då kan fler ta bra och spännande bilder dessutom.
Bästa hälsningar
Brutus

Kommentarerna återfinns i blogginlägget 'Världen genom ett kikarsikte'.

http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/09/varlden-genom-ett-kikarsikte/comment-page-2/#comments
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Brutus är en lite udda fågel bland naturfotograferna, då han ofta tar sina bilder på platser som inte är helt rumsrena för en del som förespråkar att man måste kräla omkring i skogen (gärna länge och i kyla), gräva ner sig och vänta tills pippifågeln får syn på en mask som kommer upp ur jorden etc.

Det går inte att jämföra den typ av naturbilder Brutus gör jämfört med Terjes, då det är så väldigt mycket som skiljer (inte minst i efterbehandling som det visat sig). Terje "ville" ju inte fotografera lodjur där han lockat fram dem med godis eller annat fusk (och ville ha lite mer "konstnärliga" bilder), så han fick förlita sig på annat.

Terjes senaste blogginlägg tycker jag tyder på att han faktiskt försöker sig på det vi skämtade om i inledningen av den här tråden - att få folk att tro att han främst är en bildkonstnär som framför allt vill göra en bild (och gärna göra skandal på köpet). Det rimmar dock rätt illa med Terjes tidigare beteende och uttalanden, och förklarar dessutom inte eventuella bildstölder.

Jag tror att Terje har hyfsat stor chans att lyckas med sin strategi, då delar av media inte bara verkar svälja den utan också presenterar den till söndagskaffet. Inte ens fototidningarna som man kan tycka borde nappat på detta, har ägnat någon större energi åt Sveriges hittills största fotofusk. Fotosidan är den enda fotorelaterade svenska sajt som inte mest skrivit flatheter uttalade av Terje själv.

Ber om ursäkt för ännu ett förmodligen meningslöst inlägg i den här tråden ...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS