Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

ericsson88

Medlem
Jag har en Sony alfa 330 och ett gammalt objektiv med 42 mm gäng. har prövat med en adapter men då står de, inget objektiv. avtryckaren är spärrad. kan man pröva med någon annan typ av adapter eller göra något på kameran så man kan få objektivet att fungera?

När det gäller A330 kan du göra två saker.

1) Ställ in mode-ratten på M.

2) Förse adaptern med ett chip från James Lao. Denna sänder viss information till kameran, så att det går att köra även i A-läget. Antiskak funkar också, ifall du anger vilken brännvidd ditt objektiv har. Han har också ett chip där du kan välja fyra olika brännvidder, ifall du använder flera objektiv (han har kanske annat också nu, har inte kollat på länge).

För Sony A700 funkar det i A-läget även utan chip. För A850 och A900 funkar detta efter man gjort firmware-uppgradering V2.
.

När det gäller A330 kan du göra två saker.

1) Ställ in mode-ratten på M.

2) Förse adaptern med ett chip från James Lao. Denna sänder viss information till kameran, så att det går att köra även i A-läget. Antiskak funkar också, ifall du anger vilken brännvidd ditt objektiv har. Han har också ett chip där du kan välja fyra olika brännvidder, ifall du använder flera objektiv (han har kanske annat också nu, har inte kollat på länge).

För Sony A700 funkar det i A-läget även utan chip. För A850 och A900 funkar detta efter man gjort firmware-uppgradering V2.
.

okej men så då kunde han inget som jobbade på fotoaffärn.

men vilket av dom två lägena tycker du är bäst att köra på? sen om man kör med chipet vart kan man köpa de då?

okej men så då kunde han inget som jobbade på fotoaffärn.

men vilket av dom två lägena tycker du är bäst att köra på? sen om man kör med chipet vart kan man köpa de då?

Lite googlande gav följande länk till James Lao. Inte helt enkel att förstå, men det är enligt många den bästa adaptern.

Själv har jag köpt en billig chippad adaptervariant, men insett att A330 inte är rätt kamera att använda för objektiv med manuell fokusering, åtminstone inte för mig, jag lyckades aldrig fokusera rätt med den eländiga sökaren. Nu skrapar jag ihop pengar till en A65, som har EVF och peaking, vilket jag hoppas kommer få mina gamla M42-objektiv att blomma ut.

/Lennart L

ANNONS
Götaplatsens Foto