Annons

Bildstorlek till framkallning??

Produkter
(logga in för att koppla)

Maulin

Aktiv medlem
I photoshop brukar jag ändra bildstorleken anpassad till min blogg. Men nu ska jag framkalla bilder, hur stora ska jag göra dom då? Ska ha dom i 10/15 framkallade.

Om du inte vill att din hjärna ska jobba för hårt är "gånga med 100" rätt ok modell.

Dvs 1000x1500pixlar blir bra som 10x15cm

En annan är att bara skicka dem i originalstorlek och låta labbet/skrivaren skala dem rätt.

// matten bakom "100-modellen ":

1 inch = 2,54cm
Bra kvalle = 240 pixels per inch
Dvs 240ppi = 94,5 pixels per cm

Avrundat å bra = 100

Välj beskärningsverktyget - ställ in proportioner 10cm x15cm,
upplösning 300 dpi. Beskär - klart.
varför krångla? Finns en liten snabbknapp för att byta från stående till liggande.
/m

EDIT:
OK. Varför gör inte labbet samma sak som jag kan göra? Finns det något mått av hantverk inblandat?
Per.
det labbet inte gör är att välja utsnitt åt dig. Om bilden har rätt propertioner kommer förhoppningsvis allt med - om inte så skiter de i vad som inte kommer med. OM du vill ha någorlunda koll på slutresultatet så beskär själv och skicka sedan.

Välj beskärningsverktyget - ställ in proportioner 10cm x15cm,
upplösning 300 dpi. Beskär - klart.
varför krångla? Finns en liten snabbknapp för att byta från stående till liggande.
/m

EDIT:
det labbet inte gör är att välja utsnitt åt dig. Om bilden har rätt propertioner kommer förhoppningsvis allt med - om inte så skiter de i vad som inte kommer med. OM du vill ha någorlunda koll på slutresultatet så beskär själv och skicka sedan.

Om jag inte vill beskära bilden är det alltså bara att skicka som den är, och jag kan egentligen inte förbättra genom att förbehandla?

Per.

Alltså nu pratade vi beskärning- det var grundfrågan. Du kan inte "förbättra" något i förväg för att underlätta deras jobb - det är så att säga inte en person som fixar det utan en maskin - så eventuella stödlinjer mm som visar var du vill beskära bortses från. Antingen beskär du - med total kontroll på komposition eller dom - utan kotroll.

I övrigt finns en miljard saker man kan göra för att påverka bildens kvalité. Men det finns det å andra sidan en väldig massa trådar om också. Så det kan vi ta där.

/m

Alltså nu pratade vi beskärning- det var grundfrågan. Du kan inte "förbättra" något i förväg för att underlätta deras jobb - det är så att säga inte en person som fixar det utan en maskin - så eventuella stödlinjer mm som visar var du vill beskära bortses från. Antingen beskär du - med total kontroll på komposition eller dom - utan kotroll.

Nej, jag tror inte att beskärning var grundfrågan, utan hur (och om) man ska skala bilden för att få den lämpad för tryck, 10x15cm i det här fallet.

Min följdfråga var då om man själv ska skala om bilden med efterföljande uppskärpning inför tryck, eller inte.

Per.

Min följdfråga var då om man själv ska skala om bilden med efterföljande uppskärpning inför tryck, eller inte.

Svaret är ja, om du vill ha full kontroll på beskärning och hur mycket skärpa du vill lägga på dina bilder. Om detta inte är viktigt för dig, kan du låta labbets maskiner göra det automatiskt.

ANNONS
Götaplatsens Foto