Annons

Canon g12, Nikon p7100, Sony nex eller liknande

Produkter
(logga in för att koppla)

chazzi

Ny medlem
Hade tänkt mig en ny kompaktkamera som ska följa med på kommande resor. Den som jag har kollat på är främst Canon 12, där är de den fulla manuella kontrollen och raw som tilltalar. Jag har även varit sugen på Sonys nex kameror just för den lilla storleken och möjlighet att byta objektiv, men den erbjuder för dålig manuell kontroll.

Nu undrar jag om det finns någon annan modell som kan vara intressant, kanske en mix mellan de två?

Jag kommer troligen köpa under kommande usa resa i januari.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp!

Mvh Felix

Nya Fuji X10 är ett intressant alternativ till G12. Om man klarar sig utan optisk sökare kan man titta på Canon S100 och Olympus XZ1.

Hej!

Missa inte nya samsung nx-200. Jag hade valt nikon P7100 före G12 för på nikon får du TTL blixtexponering även i Manuellt läge vilket saknas på G12, dessutom är filmfunktionen vassare på nikon, zoom och AF under filmning.

Hans

Med den nya firmwaren finns gott om manuella möjligheter på NEX, något som var knöligt då de först kom ut. NEX 5 + 18-55 reas ut billigt nu - under 3000:-.

Den optiska sökaren ska tydligen inte vara väldigt bra hos Canon g12 och nikon p7100, någon som har personlig erfarenhet av dessa?

Annars, vad skulle motivera ett köp av denna typen av kameror istället för t.ex Samsung nx200, Sony Nex eller liknande spegellösa?

Hur mkt skiljer bildkvalitén om man tänkt dra upp foton i t.ex a3 storlek egentligen?

Problemet med 1/1,7" sensorn jf med aps-c är inte pixelantalet eller utskriftsstorlek vid bas ISO utan vad som händer vid högre ISO. Jag har inte provat själv med just G12 utan med den äldre G7 med samma pixelantal och givetvis sämre ISO prestanda. Jag kan däremot vara ganska övertygad om att vid ISO 800 och över i A3 så får man välja mellan brus och sänkt detaljåtergivning medan både Sony NEX och Samsung NX 200 klarar denna prestation över ISO 1600, kanske t o m ISO 3200. Lägg därtill åtminstone NEX kamerornas bättre dynamiska omfång. Sedan är ju optiken i åtminstone G12 lite skarpare i kanterna än kit 18-55 till NEX som ändå är rätt OK.

Hej!

Jag har gjort 40*60 cm utskrifter med min Canon G9 och min gamla Nikon D50/AFS 18-70/3,5-4,5.
Där har vi 12 MP mot 6 MP och vad gäller skillnaden i bildkvailteten så skåpade D50an ut G9 enkelt på alla sätt och vis, då alltså enligt min åsikt.
Den största skillnaden var färgåtergivningen och dynamiskt omfång som är så väldigt mkt bättre på en kamera med stor/större sensor.
Skärpan och upplösningen anser jag inte vara en stor fråga då större bilder har sitt betraktningsavstånd och skillnaderna slätas ut medan "fula" färger och utfrätta delar alltid syns och kan vara ganska störande. Jag tyckte förövrigt att D50 kunde ge bättre detaljer och skärpa trots halva MP antalet.

Jag hade iof inte gjort någon bildbearbetning av någon sort, utan det var jpg rätt ut ur kameran.

Hans

Den optiska sökaren ska tydligen inte vara väldigt bra hos Canon g12 och nikon p7100, någon som har personlig erfarenhet av dessa?
---
Genomsiktssökare är generellt sett väldigt skruttiga - vi är ju vana vid sökarna i våra DSLR-kameror. De flesta genomsiktssökare ger en väldigt liten bild, och alla introducerar parallaxfel.

---
Annars, vad skulle motivera ett köp av denna typen av kameror istället för t.ex Samsung nx200, Sony Nex eller liknande spegellösa?
---
Mycket svårt att nu se någon motivation alls efter att det kommit riktigt små spegellösa, som NEX:arna. Både Canon G12 och Nikon P7100 är ju större och ca 50% tyngre än en NEX! Men trots detta har Sony genom en i mitt tycke makalös ingenjörsmässig bedrift lyckats att få in en bildsensor med runt 10 gånger större area än de som G12 och P71000 är försedda med! Och det märks! Inte bara genom högre skärpa och mindre brus, naturligtvis, utan kanske ännu mer när det gäller färger, gradation, kontrast och dynamisk omfång. Vid höga ISO så ser det faktiskt rätt förskräckligt ut med kompaktkamera-sensorer - inte bara genom mycket mer brus förstås, utan framförallt genom att färgerna blir grådassiga och utan mättnad. Mina erfarenheter överensstämmer således med Hans Österlinds i inlägget alldeles ovan.

Dessutom reas ju den första generationen av NEX:ar ut just nu, så en NEX-5 inkl. 18-55 går att få omkring 1.500 kr BILLIGARE än någon av dessa båda "avancerade kompakter"!

---
Hur mkt skiljer bildkvalitén om man tänkt dra upp foton i t.ex a3 storlek egentligen?
Vill du ha A3-bilder så blir det dyrt för dig att köpa någon av de båda kompakterna du funderar på, eftersom du i så fall sannolikt ganska snart kommer att köpa en kamera med APS-C stor sensor i alla fall, t.ex. en NEX.

Till sist - jag tror inte att det är någon bra idé att skjuta upp kameraköpet till Januari, då har säkert de befintliga lagren överallt i världen tömts (tillverkningsstopp pga av de dränkta fabrikerna). Nya NEX:ar kommer inte att kunna börja levereras förrän tidigast i mars nästa år, och det är lika illa för Nikon. Det är lite oklart hur det ligger till med Canon, de förlorade en printerfabrik men tydligen ingen kamerasammansättningsfabrik. Däremot försvann komponentleverantörer för dem, så det kan ev. bli lika lång fördröjning för Canon också.
.

Senast ändrad:
Fujifilm X10

Hade tänkt mig en ny kompaktkamera som ska följa med på kommande resor. Den som jag har kollat på är främst Canon 12, där är de den fulla manuella kontrollen och raw som tilltalar. Jag har även varit sugen på Sonys nex kameror just för den lilla storleken och möjlighet att byta objektiv, men den erbjuder för dålig manuell kontroll.

Nu undrar jag om det finns någon annan modell som kan vara intressant, kanske en mix mellan de två?

Jag kommer troligen köpa under kommande usa resa i januari.

Köp kameran i Sverige, så lär du dig den innan resan. Garantier, laddare för Europa kan vara ytterligare skäl för att handla lokalt. Som resekamera är krav på zoomobjektiv fundamentalt. Video också kanske, vilket gör att det talar mer för nya Fuji X10 med EXR CMOS sensor till förmån för övriga med CCD.

Knappast att Sony NEX är ett resealternativ annat än för den riktigt fotointresserade, när den pga kraven på acceptabla objektiv de blir så stora i jämförelse att den blir kvarlämnad hemma.

Förvisso har G12 P7100 mm manuella möjligheter, men den lilla sensorn i kombination med liten bländare gör att diffraktion begränsar upplösningen även vid aldeles så lite nedbländning.

Köp kameran i Sverige, så lär du dig den innan resan. Garantier, laddare för Europa kan vara ytterligare skäl för att handla lokalt. Som resekamera är krav på zoomobjektiv fundamentalt. Video också kanske, vilket gör att det talar mer för nya Fuji X10 med EXR CMOS sensor till förmån för övriga med CCD.

Knappast att Sony NEX är ett resealternativ annat än för den riktigt fotointresserade, när den pga kraven på acceptabla objektiv de blir så stora i jämförelse att den blir kvarlämnad hemma.

Att använda Sony NEX eller Samsung nx200 som resekamera borde väl fungera alldeles utmärk med någon form av pannkaksobjektiv?
Jag har för övrigt kollat ganska mkt på Samsung nx200, den verkar vara väldigt bra samtidigt som samsung erbjuder många bra objektiv (t.ex prime pannkaksobjektiv för folk på resande fot ;)).

Slår den Sonys nya NEX kameror på fingrarna till och med?
Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar nu!

Jag skulle vilja ha en kamera där det går att byta objektiv och på så sätt bygga ut ännu mer.
MEN fortfarande inte en stor klumpig dslr.

Möjligheten till video hos dagens kameror kräver mer än en fast brännvidd, visserligen finns det ibland en "digital teleconverter", men bäst är ändå en typisk 3x zoom.

Nu verkar du ju beredd på att kameraprylarna får ta i anspråk lite volym och vikt, dvs. åtminstone snäppet över en Fujifilm X10. Då har du Nikon CX, Olympus PEN, Panasonic G, Samsung NX och Sony NEX att välja mellan.

Kraven på ergonomi gör att i princip så skiljer inte mycket i storlek på kamerahusen, utan att det är objektiven som mest påverkar hela systemets portabilitet. Vissa har inbyggd EVF, andra dito som tillbehör.

Håller med om att Samsung redan har tre mycket fina "pancake"-objektiv, samt även några standardzoomar. Ergonomiskt trevliga m.hj.a. i-Function, prismässigt attraktiva dessutom. Sonys enda pancake E 16mm F/2.8 är en mycket trist historia i jämförelse.

Förvisso har G12 P7100 mm manuella möjligheter, men den lilla sensorn i kombination med liten bländare gör att diffraktion begränsar upplösningen även vid aldeles så lite nedbländning.

Diffraktion?

Näru, så illa är de inte, men det ligger nära för att ljuset kan bli "strypt" till sensorn, men min G9 ger vid minsta bländare ingen skillnad i upplösning, jämfört med den största bländaren, - denna defekt har självklart Canon haft koll på.
Man använder ett filter, istället för att använda en liten bländare, när ljuset så kräver, med risk för diffraktion, så är konstruktionen på de flesta kompakta kameror.

Gäller även Canon G12 och Nikon P7100.

ANNONS
Götaplatsens Foto