Den optiska sökaren ska tydligen inte vara väldigt bra hos Canon g12 och nikon p7100, någon som har personlig erfarenhet av dessa?
---
Genomsiktssökare är generellt sett väldigt skruttiga - vi är ju vana vid sökarna i våra DSLR-kameror. De flesta genomsiktssökare ger en väldigt liten bild, och alla introducerar parallaxfel.
---
Annars, vad skulle motivera ett köp av denna typen av kameror istället för t.ex Samsung nx200, Sony Nex eller liknande spegellösa?
---
Mycket svårt att nu se någon motivation alls efter att det kommit riktigt små spegellösa, som NEX:arna. Både Canon G12 och Nikon P7100 är ju större och ca 50% tyngre än en NEX! Men trots detta har Sony genom en i mitt tycke makalös ingenjörsmässig bedrift lyckats att få in en bildsensor med runt 10 gånger större area än de som G12 och P71000 är försedda med! Och det märks! Inte bara genom högre skärpa och mindre brus, naturligtvis, utan kanske ännu mer när det gäller färger, gradation, kontrast och dynamisk omfång. Vid höga ISO så ser det faktiskt rätt förskräckligt ut med kompaktkamera-sensorer - inte bara genom mycket mer brus förstås, utan framförallt genom att färgerna blir grådassiga och utan mättnad. Mina erfarenheter överensstämmer således med Hans Österlinds i inlägget alldeles ovan.
Dessutom reas ju den första generationen av NEX:ar ut just nu, så en NEX-5 inkl. 18-55 går att få omkring 1.500 kr BILLIGARE än någon av dessa båda "avancerade kompakter"!
---
Hur mkt skiljer bildkvalitén om man tänkt dra upp foton i t.ex a3 storlek egentligen?
Vill du ha A3-bilder så blir det dyrt för dig att köpa någon av de båda kompakterna du funderar på, eftersom du i så fall sannolikt ganska snart kommer att köpa en kamera med APS-C stor sensor i alla fall, t.ex. en NEX.
Till sist - jag tror inte att det är någon bra idé att skjuta upp kameraköpet till Januari, då har säkert de befintliga lagren överallt i världen tömts (tillverkningsstopp pga av de dränkta fabrikerna). Nya NEX:ar kommer inte att kunna börja levereras förrän tidigast i mars nästa år, och det är lika illa för Nikon. Det är lite oklart hur det ligger till med Canon, de förlorade en printerfabrik men tydligen ingen kamerasammansättningsfabrik. Däremot försvann komponentleverantörer för dem, så det kan ev. bli lika lång fördröjning för Canon också.
.