Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan APP, ja tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanN

Aktiv medlem
Pssst .. stäng gärna av detta
Hmm, när jag kollar på den här tråden från Tapatalk så ser jag inte texten "Sent from my iPhone using Tapatalk" på Joakims inlägg, däremot när jag går in i forumet. Jag ser att mitt inlägg här ovan som tur är inte har något sådant tillägg, men jag har inte varit inne i inställningarna för Tapatalk än.

Andra saker jag har noterat saknas när jag går via Tapatalk är:

  • Jag ser bara skribenters användarnamn vid inlägg och inte det fullständiga namnet.
  • Det framgår inte från vem ett citat är i ett inlägg, man ser bara att det är citerad text, inget mer.
Sent from my work-pc using Firefox
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nopp. Inte säkert vi satsar på det utan kanske smartare är en generell mobilversion. Vi får se under våren.
 

Lasse.K

Medlem
Puffar på en gammal tråd.

Nopp. Inte säkert vi satsar på det utan kanske smartare är en generell mobilversion. Vi får se under våren.
Hej!

Hur har det gått med app-frågan?
Generell mobilversion?

Våren, sommaren och snart hösten har gått...
- Är det Tapatalk som gäller, om svaret är "Ja", ska vi med Symbian byta till Tapatalkanpassade lurar då inte Symbian stöds?

Någon som vet?

/Lasse

P.S. Byta lur var lite ironi... D.S.
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi har pratat om app igen. Antingen en riktig app per mobil os eller som html5. Vi har inte satt ner foten om vilken plattform och inte heller innehållet, men det lutar väl åt att

- kolla bilder och skriva kommentarer
- läsa nyheter och forum (och helst kunna skriva).

Men inget är spikat och det lär dröja iallafall ett halvår till.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Varför en specifik applikation för varje mobiloperativsystem och inte bara en mobilanpassad websida? Utvecklingskostnader, underhåll och framtidssäkerhet måste ju bli betydligt bättre den vägen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det finns en utmärkt app redan!

Kallas för webbläsare.... ;)
Ja, så gör jag ibland, men FS hör till de absolut segaste sidorna att besöka i webbläsaren i telefonen. Det blir riktigt sirapsartat så underhållningsfaktorn är marginell.

Varför en specifik applikation för varje mobiloperativsystem och inte bara en mobilanpassad websida? Utvecklingskostnader, underhåll och framtidssäkerhet måste ju bli betydligt bättre den vägen.
Den åsikten hade Sweclockers.
Så här ser deras sida ut: http://m.sweclockers.com/
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Personligen tycker webbläsaren i luren funkar bra. Där har jag allt, och alla funktioner. Jag hittar snabbt. Jag upplever inte heller det som särskilt segt. Men som sagt mobilversion av sajten är ngt vi överväger.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kikade snabbt. Jag är inte medlem där, så vad händer efter inloggad? Kan man kommentera nyheter etc?
Ja, fast de har valt att ha forumtrådar länkade till nyheterna istället (likadant med galleriet). Dock inget val som har med mobilsidan att göra utan så har de haft länge. Om du tittar på den vanliga sidan så har de en liten ruta vid artiklarna där teasers på senaste kommentarerna dyker upp. I ärlighetens namn så fungerar det bättre när diskussionerna blir långa (vilket händer ganska ofta på SweC). Nu har jag inte tittat på länge om de har tänkt lägga till fler funktioner. Mobilsidan är inte jättegammal utan den kom i början av sommaren.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, så gör jag ibland, men FS hör till de absolut segaste sidorna att besöka i webbläsaren i telefonen. Det blir riktigt sirapsartat så underhållningsfaktorn är marginell.
Undrar om inte det beror mer på din telefon/uppkoppling/webbläsare än på sajten. Själv har jag inga som helst problem att läsa sidan och den är inte "segare" än andra webbsidor med mycket bilder.

Nyheterna på Fotosidan läser jag alltså gärna i telefonens webbläsare -- däremot är forumet fullständigt oläsligt på en så liten skärm. Tack och lov finns det utmärkta Tapatalk som tar hand om den delen.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
+1 för Tapatalk. Mkt enklare än själva forumet i webläsaren. Snabbt att se vilka man inte läst, vilka man deltar i och senaste inläggen.

/Stefan
 

ztenlund

Aktiv medlem
Undrar om inte det beror mer på din telefon/uppkoppling/webbläsare än på sajten. Själv har jag inga som helst problem att läsa sidan och den är inte "segare" än andra webbsidor med mycket bilder.
Nej, det är inte uppkopplingen. Däremot har jag inte en supersnabb telefon, men nu var det ju inte riktigt "min telefon är bättre än din telefon" jag var ute efter.

Att det finns långsammare sidor råder det heller ingen tvekan om sett till ren laddningstid. Tidningarnas sidor är ofta bra exempel på det, men de har mobilsidor så man behöver inte besöka den vanliga sidan om man inte vill. Sedan handlar det också om hur mycket man måste klicka för att komma dit man vill. Där är FS inte särskilt bra så det blir ibland ganska många sidladdningar, vilket givetvis blir mer störande i en telefon än på datorn. Allt beror förstås också på vilka vanor man har. Går man bara in och tittar på förstasidan så spelar det ju ingen roll. Nu gör jag oftast inte det i telefonen.

Det går förstås att använda t ex Opera Mini för att avlasta telefonen, men vissa sidor fungerar inte ordentligt med den så då får man byta emellan olika webbläsare.

Märk väl att jag inte menar att det är oanvändbart, bara att det är suboptimalt.

Nyheterna på Fotosidan läser jag alltså gärna i telefonens webbläsare -- däremot är forumet fullständigt oläsligt på en så liten skärm. Tack och lov finns det utmärkta Tapatalk som tar hand om den delen.
Jag vet inte om jag tycker att det fungerar varken bättre eller sämre än någon annan del (sett till funktionen i telefonwebbläsaren då). Det som framför allt brukar vara störande är sidbyte för det är lätt att det blir fel med länkarna eftersom de blir så små om man inte zoomar in ganska mycket.
 
ANNONS