Annons

Fotosidan APP, ja tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanN

Aktiv medlem
Jag skulle också göra det. Nu vill vi väl säkert alla ha ut olika saker från en sådan app, men det jag vill är att ha ett bättre sätt att läsa forumet. Det går hyfsat bra med webbläsaren i telefonen, men forumet skulle behöva kondenseras mer så att man kan se vem som har skrivit inlägget samtidigt som man läser det.

Sen vore det bra om det fanns ett smidigt sätt att hoppa mellan trådar. Jag brukar alltid utgå ifrån listan "Nya inlägg" och när jag backar tillbaka från en tråd läses hela den sidan om i onödan.

Jaja, så här kan man ju hålla på läänge, för det vore ju smidigt om det fanns direktknappar till "Nya inlägg", "Prenumerera på ämne" etc...:) Det bästa brukar ju vara att bara skicka ut en rudimentär app och förfina den.
 

Per

Aktiv medlem
Varför behövs en separat app? Jag har iofs bara erfarenhet av Symbian-lurar, men på de går det hur fint som helst att hänga på Fotosidan via Opera Mobile och Opera Mini - går det sämre på andra OS/browswers?

Är det inte bättre att jobba på att hålla den ordinarie sidan bygd så att den också gör sig bra på mobiler?
(tja, det ena utesluter inte det andra förstås, jag var mest nyfiken)
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Varför behövs en separat app? Jag har iofs bara erfarenhet av Symbian-lurar, men på de går det hur fint som helst att hänga på Fotosidan via Opera Mobile och Opera Mini - går det sämre på andra OS/browswers?

Är det inte bättre att jobba på att hålla den ordinarie sidan bygd så att den också gör sig bra på mobiler?
(tja, det ena utesluter inte det andra förstås, jag var mest nyfiken)
Jo, det är klart att det funkar. Man är ju bara bortskämd med renodlade appar som gör allt så enkelt. Kanske som du säger bättre att förbättra sidan.

Jag ska erkänna att jag har ingen aning om hur svårt det är att göra en app...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Varför behövs en separat app? Jag har iofs bara erfarenhet av Symbian-lurar, men på de går det hur fint som helst att hänga på Fotosidan via Opera Mobile och Opera Mini - går det sämre på andra OS/browswers?
FS (speciellt forumet) funkar ju synnerligen dåligt på en mobilskärm. Tror faktiskt inte det är speciellt svårt (för den som kan sånt) att sno ihop en vettig app till Android och/eller Iphone.

Det är ju inget som säger att FS måste göra appen, finns det ingen entusiastisk appmakare bland medlemmarna? I bästa fall skulle ju denne tjäna en hacka också...
 

Per

Aktiv medlem
FS (speciellt forumet) funkar ju synnerligen dåligt på en mobilskärm.
Om det ska vara någon vits med ditt inlägg, och med att du citerade mig så kanske du borde berätta vad som gör Fotosidan så dålig på mobilskärmar och vilket OS/browser du drar de erfarenheterna från?

Eller ville du bara lite allmänt påpeka att min upplevelse av att det fungerar riktigt bra är ogiltig eller felaktig?
 

soxten

Aktiv medlem
En app vore kanon!
Jag använder webbläsaren i iphone 4 idag men det vore mycket bättre med an app.

Appen bör innehålla forumet med knapp som ex "nya inlägg"
Även en bildfunktion som man enkelt klickar på en knapp för ex "Djur/natur" eller "Bildkritik"

Hoppas att detta är något som kan genomföras!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om det ska vara någon vits med ditt inlägg, och med att du citerade mig så kanske du borde berätta vad som gör Fotosidan så dålig på mobilskärmar och vilket OS/browser du drar de erfarenheterna från?
Jag har använt såväl Opera Mini (på SE-lur) som Safari i IOS och webbläsaren i en HTC Desire, vad den nu kan heta. Fotosidans forum har ett väldigt utspritt gränssnitt men länkar som ligger mycket tätt tillsammans. Det är ett evigt skrollande och förstorande/förminskande som gör att jag helt avstår från att läsa FS i mobilen.

Att du tycker att det fungerar "hur fint som helst" kan ju bero på att vi har olika krav på funktionalitet. Kanske är jag helt enkelt bortskämd med den tillgänglighet smidiga appar ger mig till andra webbsajter. Uppenbarligen är jag iaf inte helt ensam om min uppfattning.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Forumet fungerar rätt bra i en simpel text-browser som t.ex w3m, har ni inget sådant i era mobiler? En WAP-version kanske vore något annars. Torde passa sig utmärkt för fora.
 

MatthiasG

Avslutat medlemskap
Man behöver inte göra en native-app. Det räcker med att mobilanpassa sidan & forumet för mobiler och sedan köra ett skript som slussar besökarna till rätt sida beroende på om det är en dator eller en mobil.
Detta är något som jag jobbar med dagarna igenom och det är ganska lätt att få till det.
 

Per

Aktiv medlem
Det är ett evigt skrollande och förstorande/förminskande som gör att jag helt avstår från att läsa FS i mobilen.
Jag förstorar/förminskar ingenting alls, eftersom jag upplever att Opera Mobile (till skilnad från Nokias egen browser!) gör ett utmärkt jobb med att anpassa sidan till mobilen.

Men för all del - en 'app' kanske passar fler mobilanvändare och -mjukvaror, även om jag kanske tror mer på Matthias variant.

Per
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag förstorar/förminskar ingenting alls, eftersom jag upplever att Opera Mobile (till skilnad från Nokias egen browser!) gör ett utmärkt jobb med att anpassa sidan till mobilen.
Nu vet jag inte vad det är för skillnad mellan Opera Mobile och Opera Mini, jag har bara använt den senare och kan inte säga att det verkade som om den byggde om några webbsidor. Jag får väl testa Opera Mobile när det kommer till min plattform om några veckor.
 

Per

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vad det är för skillnad mellan Opera Mobile och Opera Mini, jag har bara använt den senare och kan inte säga att det verkade som om den byggde om några webbsidor. Jag får väl testa Opera Mobile när det kommer till min plattform om några veckor.

Read the largest pages comfortably
Even pages designed for large screens are easy to read on your mobile phone, with text wrapping, which ensures that you can read most content without having to scroll sideways.

Your view where you need it
When moving around large, complex Web pages, Opera will stop just where it needs to, snapping the view to the column you want to read.

http://www.opera.com/mobile/features/ (gäller både Mobile och Mini)
 

soxten

Aktiv medlem
Matthias Gutehall:s idè är ju mkt bra om fotosidan.se inte vill bygga en app.
Har vi tur att Matthias kan bistå fotosidan.se med hjälp i denna frågan så är det ju mer än bra :))
 

ErlandH

Aktiv medlem
Read the largest pages comfortably
Even pages designed for large screens are easy to read on your mobile phone, with text wrapping, which ensures that you can read most content without having to scroll sideways.
Text wrapping har jag föstås i min Desire också, men den hjälper ju inte när man t ex navigerar i listan över "senaste inlägg" på FS.
 

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Min åskit är att det är "bättre" att göra en mobilversion som man använder i webbläsaren som är oberoende av plattform. Det är dumt att låsa sig till en plattform, tex android.
 
ANNONS