Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägga in XP efter W7 och garantier

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Pentaxman

Avslutat medlemskap
Som många andra vill jag prova dual boot med XP, i en ny dator som redan har Windows 7 förinstallerat. Fördelen jag har är 3 interna diskar. Man kan inte mata på ett äldre OS efter ett nyare, det jag kan komma på är att antingen ta bort W7 på C: och lägga dit XP istället om det går, men hur får jag in W7 igen när jag bara har en backup, annat än att tanka ner en torrent på en ny partition eller disk?

Eller koppla ur C-disken och jag provar på en tom, men jag behöver nog datorns systemspår som är på C, Compaqs duger nog inte i en Acer.

Det sitter en lapp på datorn att läsa på garantin innan den öppnas, jag ser inget förbud att öppna den och har aldrig använt någon garanti. Det verkar handla mer om vad man inte får göra i den.

"Många andra"?

Varför vill du ha XP?

Kan du inte köra XP virtuellt istället?

Eller installera XP på någon annan gammal burk?
Googlar man vill många ha tillbaks XP ja som jag kör på nu i flera datorer sedan många år, nya datorn är bara provad. Det ska vara dubbla OS, inte ett virtuellt i ett annat, det är redan provat och raderat.
W7 är bra och XP kan lite annat. Jag trivs med XP men de gamla är för slöa.

Jag lade in XP på en laptop med Vista för ett par år sedan för att vara kompatibelt med ett äldre program jag behövde köra.

Använde sedan EasyBCD för att modifiera bootfilen inne i XP så den såg båda operativen.

Finns massvis med guider, här är en jag hittade vid googling: http://www.sevenforums.com/tutorials/8057-dual-boot-installation-windows-7-xp.html

Personligen skulle jag behålla W7. Ser ingen anledning att köra XP längre om det inte är för någon specifik kompabilitet.

Jag lade in XP på en laptop med Vista för ett par år sedan för att vara kompatibelt med ett äldre program jag behövde köra.

Använde sedan EasyBCD för att modifiera bootfilen inne i XP så den såg båda operativen.

Finns massvis med guider, här är en jag hittade vid googling: http://www.sevenforums.com/tutorials/8057-dual-boot-installation-windows-7-xp.html

Personligen skulle jag behålla W7. Ser ingen anledning att köra XP längre om det inte är för någon specifik kompabilitet.
W7 är trevlig men har ex. inte Vilande som i XP och i XP är det lättare att byta snabbt mellan mobilt eller ADSL.

Programkompatilibitet bakåt finns i Vista och W7.

Programkompatilibitet bakåt finns i Vista och W7.

Det är bara delvis sant. Fungerar inte alltid. I mitt specifika fall handlade det dock om att Vista var 64-bitars och jag behövde köra Softimage XSI 5.01 som inte hade stöd för 64-bitars OS så det fick bli en extrainstallation med XP. Numera har jag övergett XSI 5 och lever glatt med mitt W7 och Luxology modo :)

Vad menar du med vilande som XP?

Det är bara delvis sant. Fungerar inte alltid. I mitt specifika fall handlade det dock om att Vista var 64-bitars och jag behövde köra Softimage XSI 5.01 som inte hade stöd för 64-bitars OS så det fick bli en extrainstallation med XP. Numera har jag övergett XSI 5 och lever glatt med mitt W7 och Luxology modo :)

Vad menar du med vilande som XP?
I XP fanns Stäng av, Vänteläge eller Vilande, det senaste var bäst och finns bara på strömbrytaren i W7.

Inga större skillnader. Jag håller mig antagligen till W7 i en burk och har XP+W2000 i en annan. 2000 gör ingen större nytta men är reserv om XP rasar.

I XP fanns Stäng av, Vänteläge eller Vilande, det senaste var bäst och finns bara på strömbrytaren i W7.

På vilket sätt är "vilande" bättre än "hybrid sleep" på en _modern_ dator med stöd för Hybrid sleep?

Anyway, om du vill koppla ur Hybrid Sleep, och köra gamla hibernate (vilande), och även få upp den i kontextmenyn så kan du enkelt ställa om det i din "power plan" i kontrollpanelen.

Men jag förstår ärligt talat inte varför? (Ja, jag har lite svårt arr förstå varför man verkar vilja att saker skall se ut som och _fungera_ precis som det gjorde i ett tio år gammalt system)

Senast ändrad:
XP är det lättare att byta snabbt mellan mobilt eller ADSL.

På vilket sätt då? Min Win7 Laptop kopplar automatiskt upp via 3G om det inte finns någon internetanslutning tillgänglig på LAN eller WLAN. Jag behöver inte växla alls.

(Naturligtvis sker det lika automatiskt att 3G _inte_ aktiveras vid roaming)

Senast ändrad:
Varför inte prova VPC, Virtual PC?
Då kan du testa andra OS som Linux, Ubuntu m.fl. på befintlig dator utan att på något sätt störa eller förstöra det ordinarie operativsystemet. Det är dessutom gratis att ladda hem från Microsoft.
http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/

Dock så får man ju (onm jag inte minns helt fel) licensmässigt enbart använda de lösningarna om man kör Win 7 Professional/Enterprise/Ultimate och inte Starter/Home Basic/Home Premium.

Dock så får man ju (onm jag inte minns helt fel) licensmässigt enbart använda de lösningarna om man kör Win 7 Professional/Enterprise/Ultimate och inte Starter/Home Basic/Home Premium.

Det med licenser o.d. har jag inte satt mig in i, men jag har provat VPC på min dator med W7 Home Premium utan några problem. Funkade utomförträffligt.

Det med licenser o.d. har jag inte satt mig in i, men jag har provat VPC på min dator med W7 Home Premium utan några problem. Funkade utomförträffligt.

Ja, visst _funkar_ det. Men om jag väljer Home Premium så visar sidan:

"You are not eligible to download Windows XP Mode. You must have Windows 7 Professional, Enterprise, or Ultimate to run Windows XP Mode. To upgrade visit Windows 7 Anytime Upgrade. "

Ja, visst _funkar_ det. Men om jag väljer Home Premium så visar sidan:

"You are not eligible to download Windows XP Mode. You must have Windows 7 Professional, Enterprise, or Ultimate to run Windows XP Mode. To upgrade visit Windows 7 Anytime Upgrade. "

Det meddelandet dök aldrig upp under den förhållandevis korta tid jag testade VPC. Men det var för drygt ett år sedan, och MS har kanske ändrat "policy" sedan dess?

Det meddelandet dök aldrig upp under den förhållandevis korta tid jag testade VPC. Men det var för drygt ett år sedan, och MS har kanske ändrat "policy" sedan dess?

Meddelandet kommer inte från mjukvaran.

Ingen _hindrar_ dig från att ladda ner eller installera VPC på Win7 Starter/Home. Men licensavtalet säger att du inte _får_ göra det.

På vilket sätt är "vilande" bättre än "hybrid sleep" på en _modern_ dator med stöd för Hybrid sleep?

Anyway, om du vill koppla ur Hybrid Sleep, och köra gamla hibernate (vilande), och även få upp den i kontextmenyn så kan du enkelt ställa om det i din "power plan" i kontrollpanelen.

Men jag förstår ärligt talat inte varför? (Ja, jag har lite svårt arr förstå varför man verkar vilja att saker skall se ut som och _fungera_ precis som det gjorde i ett tio år gammalt system)

I läget väntande/strömspar/sleep går datorn igång för enkelt, jag får stänga av de andras med Vista/W7 för ofta. Hibernate/Vilande fungerar enbart att läggas på strömbrytaren i dessa, vad jag än gör i Kontrollpanelen etc.

Frågan är då om det räcker att rycka sladden ifall skärmen låser sig, om man behöver en ren nystart, förmodligen.

Jag har pysslat med detta från 95B om det gick då, för att spara el mm.

På vilket sätt då? Min Win7 Laptop kopplar automatiskt upp via 3G om det inte finns någon internetanslutning tillgänglig på LAN eller WLAN. Jag behöver inte växla alls.

(Naturligtvis sker det lika automatiskt att 3G _inte_ aktiveras vid roaming)
Jag vill kunna växla själv snabbt och det ser enklare ut i XP. Och har kört båda OS i varsin burk med omkoppling på en sekund så det är lätt att jämföra.

I läget väntande/strömspar/sleep går datorn igång för enkelt, jag får stänga av de andras med Vista/W7 för ofta. Hibernate/Vilande fungerar enbart att läggas på strömbrytaren i dessa, vad jag än gör i Kontrollpanelen etc.

Frågan är då om det räcker att rycka sladden ifall skärmen låser sig, om man behöver en ren nystart, förmodligen.

Jag har pysslat med detta från 95B om det gick då, för att spara el mm.

Den kommer att starta precis lika "lätt" OAVSETT om du använder Sleep/Hybrid Sleep/Hibernate. Det har INGET att göra med "vilket läge" du använder av strömspar.

Någon hårdvara VILL att den skall gå igång, och du har tillåtit det.

Rycka sladden? De senaste femton(?) åren har man genererat em kallstart genom att hålla in powerknappen ett gäng sekunder.

Vill du förhindra att systemet startar upp från en minnesavbild så använder man i Win7 F8. Precis som man gjorde på Vista... och precis som man gjorde på XP... och precis som man gjorde på Windows 2000.

Senast ändrad:
Jag vill kunna växla själv snabbt och det ser enklare ut i XP.

Jag har kört båda OS i varsin burk med omkoppling på en sekund så det är lätt att jämföra.

Jaha? I win7 högerklickar man på sin 3g-enhet (eller annan nätverksenhet) och väljer "Connect". Klart. Jag kan inte riktigt se komplexiteten?

Det får jag upp på en ren installation men inte i VPC där jag testat XP och det blev dåligt. Jag har en XP-skiva med licens och MS tjänar nog med pengar ändå, när Gates Miljarder går till välgörande ändamål.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens Foto