Annons

Vill inte fylla upp SSD - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

illba

Ny medlem
Jag har precis köpt en ny dator. Enligt diverse råd jag läst på nätet samt efter diskussion med försäljaren bestämde vi att lägga in en SSD på 125gb för operativsystemet och Adobeprogrammen. Övrigt ska då läggas på datorns interna hårddisk. Bilder sparar jag på en extern hårddisk.

Väl hemma då jag ska installera och fixa kan jag bara konstatera att tanken är god men inte fungerar. SSD:n heter C:/, den interna hårddisken E:/. Problemet är att de program jag lägger in automatiskt hamnar på C:/ - hittills Avast och Mozilla (+ PSP, Lightroom som ju ska ligga på SSD:n). Jag har flera program som jag behöver men har inte velat lägga in fler eftersom allt hamnar på C:/.
Att ta Spara som vid nedladdning (rådet från butiken) gör att programfilerna går att lägga på E:/, men när jag väl kör exe.filerna så läggs programmen på C:/.

Fråga: hur gör jag för att "allt" inte ska hamna på C:/,dvs SSD:n?!
 

Matts N

Ny medlem
Oftast kan man välja "Advanced" eller "Avancerad" installation i början av installationen. Då får man en fråga om var man vill installera programmet. Standard är att det står "C:\Program Files\<sökväg>". Ändra C: till E: eller använd "Browse"-knappen för att gå till E: och skapa en katalog som du vill installera i. Jag rekommenderar att du behåller sökvägen som programmet föreslår och bara ändrar enhetsbokstav.

Testa och berätta hur det gick! :)
 

illba

Ny medlem
Ja, det var så jag hade tänkt mig att det skulle gå till. Men gällande de program jag nu laddat ner och installerat har jag inte haft möjlighet att ändra någonting, det säger bara swisch och så startar nedladdningen - till C:/.



Oftast kan man välja "Advanced" eller "Avancerad" installation i början av installationen. Då får man en fråga om var man vill installera programmet. Standard är att det står "C:\Program Files\<sökväg>". Ändra C: till E: eller använd "Browse"-knappen för att gå till E: och skapa en katalog som du vill installera i. Jag rekommenderar att du behåller sökvägen som programmet föreslår och bara ändrar enhetsbokstav.

Testa och berätta hur det gick! :)
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Tanken är nog god om man vill spara utrymme. Jag gjorde faktiskt så tidigare på min XP installation ungefär på det sätt som Matts beskriver. Problemet är bara att om man vill klona sin systempartition (spara den alltså) så får man ju inte med programinstallationerna om man skulle vilja lägga tillbaka systemet om det blivit skadat.

Jag upptäckte också att programinstallationerna tar upp förhållandevis lite plats på disken. Min nuvarande Win7installation är på ca 46 GB (ganska många program installerade), av dem upptar "Program files" och "Program Data" bara ca. 7 GB. Vad resten är vet jag inte för när Win7 var helt nyinstallerat var den bara på ca 7.5 GB (!). Kanske någon har en ide? Kanske är en del av programinstallationerna som inte hamnar i de ovan nämnda mapparna? Lär ju vara Microsofts uppdateringar också.

Jag tycker det blir enklare om man håller samman system och installationer om man skulle vilja spara systemet med hjälp av en kloning. En 128 GBdisk räcker ganska långt för ett Win7system., både för systemet och programmen (jag antar att det är ungefär samma för Win8 och liknande moderna operativsystem). Däremot är det en mycket bra ide att spara annat som t.ex. bilder någon annanstans.

En annan viktig fördel med att ha system och program samlat på SSD:n kan vara att den ju är mycket snabbare än en mekanisk hårddisk (programmen startar snabbare).

Kort sagt: jag tror inte du behöver bekymra dig om att dina installationer hamnar på SSD:n - utrymmet borde räcka till gott och väl om du lägger bilder, musik och annat på någon annan hårddisk, och som sagt: SSD:n är mycket snabbare!

/Tomas
 
Senast ändrad:

hopeless

Ny medlem
128 Gb som systemdisk är i minsta laget, det går men man behöver tänka efter lite mer vid installation av nya program.
Det finns även program (t.ex MS Office) som lägger delar på C: fast man har valt E: som installationdisk.

För nedladdningar så går det att ändra standardställe från C: till vart man själv vill se länken nedan.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/redirect-folder-new-location#1TC=windows-7

Avast skulle jag definitivt lägga på C: hur som helst då det är mer ett "system" program.

Mvh Fredrik
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en ny dator. Enligt diverse råd jag läst på nätet samt efter diskussion med försäljaren bestämde vi att lägga in en SSD på 125gb för operativsystemet och Adobeprogrammen. Övrigt ska då läggas på datorns interna hårddisk. Bilder sparar jag på en extern hårddisk.

Väl hemma då jag ska installera och fixa kan jag bara konstatera att tanken är god men inte fungerar. SSD:n heter C:/, den interna hårddisken E:/. Problemet är att de program jag lägger in automatiskt hamnar på C:/ - hittills Avast och Mozilla (+ PSP, Lightroom som ju ska ligga på SSD:n). Jag har flera program som jag behöver men har inte velat lägga in fler eftersom allt hamnar på C:/.
Att ta Spara som vid nedladdning (rådet från butiken) gör att programfilerna går att lägga på E:/, men när jag väl kör exe.filerna så läggs programmen på C:/.

Fråga: hur gör jag för att "allt" inte ska hamna på C:/,dvs SSD:n?!
Hej

Du behöver inte vara orolig över att du har för lite utrymme på C: ;-)
Jag själv har 161 program mappar på C: och har fortfarande ca 30 Gb ledigt av 128 Gb.
Bilder, musik, "mina dokument" har jag lagt på en 3 Tb snurrdisk eftersom de tar en hel del utrymme.
De som är betydelsefullt är att du rensar disken (C:) från oanvända filer då å då. (Temporära internetfiler å sånt) Jag använder CCleaner som är gratis å fungerar väldigt bra.
Fördelen med att ha alla program på C: är att vid en systemkrasch så kan du bara ta din backup å köra in den på nytt och allt fungerar. Med backup menar jag en imagefil som t ex Macrium Reflect skapat av din C:
En sån imagefil skapar jag med nån veckas mellanrum, sparar dom 2 senaste och raderar den äldsta allt eftersom.

ThomasR
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
128 Gb som systemdisk är i minsta laget, det går men man behöver tänka efter lite mer vid installation av nya program.
Det finns även program (t.ex MS Office) som lägger delar på C: fast man har valt E: som installationdisk.

För nedladdningar så går det att ändra standardställe från C: till vart man själv vill se länken nedan.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/redirect-folder-new-location#1TC=windows-7

Avast skulle jag definitivt lägga på C: hur som helst då det är mer ett "system" program.

Mvh Fredrik
128 GB som systemdisk är i minsta laget...? Vad har du för system? En gång i tiden tyckte jag det var jobbigt när XP svällde ut till 16 GB, numera har jag en SSD på 180 GB med Win7 som system och den är outnyttjad till 75 %...Jag tycker ändå att jag har rätt mycket installerat på den.
Musik- och fotoprogram bl.a.
/Tomas
 

hopeless

Ny medlem
128 GB som systemdisk är i minsta laget...? Vad har du för system? En gång i tiden tyckte jag det var jobbigt när XP svällde ut till 16 GB, numera har jag en SSD på 180 GB med Win7 som system och den är outnyttjad till 75 %...Jag tycker ändå att jag har rätt mycket installerat på den.
Musik- och fotoprogram bl.a.
/Tomas
Hehe.... Jadu... Jag har Win 8.1 med PS CC, Lightroom, PS Elements, antivirus, MS Office, Visual Studio, mm på C: disken och allt som allt så tar det 155 GB, visst lite onödigt finns det där med :)

Men.... Det är väldigt tråkigt när man inser att C:-disken håller på att ta slut och man behöver rensa, allra helst om man har den som dedikerad System och applikations-disk.

Själv har jag en setup med en C: på 256 Gb SSD, en D: för applikationer/spel också en 256 GB SSD samt ett antal externa diskar för dokument och foton, dubbla kopior av det mesta.

Mvh Fredrik
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Du behöver inte vara orolig över att du har för lite utrymme på C: ;-)

Om man har ont om utrymme så är det väl läge att oroa sig...

Alla har vi olika setup, 128 GB kan ju vara gott och väl för någon men alldeles för lite för en annan.

Tyvärr är ju Windows uselt organiserat när det gäller att skilja ut viktigt och oviktig information.

Det minsta man kunde begära var ju att det vore enkelt att flytta hela Users-mappen från C till annan disk, men så är det ju inte.

Ett problem som är vanligt är att Internet Explorer lagrar alla sina temporära filer på C. Man kan ju tro att dessa filer försvinner när man rensar innifrån IE men så är inte fallet. Inte ens diskrensning-verktyget plockar bort dessa. Det krävs tredje-part eller avancerad manuell rensning.

Jag är en stor vän av Windows men när det gäller dessa bitar tycker jag det finns mycket att önska.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Ett problem som är vanligt är att Internet Explorer lagrar alla sina temporära filer på C. Man kan ju tro att dessa filer försvinner när man rensar innifrån IE men så är inte fallet. Inte ens diskrensning-verktyget plockar bort dessa. Det krävs tredje-part eller avancerad manuell rensning.
Den har jag flyttat till annan disk (Verktyg - Internetalternativ - Fliken Allmänt - Knappen Inställningar - Flytta mapp).

Samma med e-postmapparna som också kan växa.

Och LR-katalogen. Med mycket förhandsvisningar växer den snabbt. Vill man ha den på C: ändå får man komma ihåg att rensa bort gamla backup-mappar som också blir en stor avdelning när de blir många.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag har ett liknande läge som trådstartaren, Win 7 + 120 GB SSD.

Det som fyller ut hårddisken är framförallt alla automatiska uppdateringar samt olika slags temporära filer, från t.ex. Lightroom och Premiere.
Uppdateringsfilerna är svårt att göra något åt. Ibland så gör det en stor skillnad om man inifrån Premiere rensar bort dess cache-filer.

Det går som sagt bra att installera program och flytta cache-filer på andra diskar. För programmen kan det resultera i diverse förvirring vid uppdatering m.m. och cache-filerna trivs ju oftast bäst på en SSD för hastighetens skull.

Efter två års fixande med Advanced System Care och CCleaner börjar jag nu inse att förr eller senare behövs det mer utrymme. 240GB borde ju räcka som systemskiva, då kan jag dessutom lägga den gamla 120GB-SDD'n som cache-drive.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Testa detta

Jag har ett liknande läge som trådstartaren, Win 7 + 120 GB SSD.

Det som fyller ut hårddisken är framförallt alla automatiska uppdateringar samt olika slags temporära filer, från t.ex. Lightroom och Premiere.
Uppdateringsfilerna är svårt att göra något åt. Ibland så gör det en stor skillnad om man inifrån Premiere rensar bort dess cache-filer.

Det går som sagt bra att installera program och flytta cache-filer på andra diskar. För programmen kan det resultera i diverse förvirring vid uppdatering m.m. och cache-filerna trivs ju oftast bäst på en SSD för hastighetens skull.

Efter två års fixande med Advanced System Care och CCleaner börjar jag nu inse att förr eller senare behövs det mer utrymme. 240GB borde ju räcka som systemskiva, då kan jag dessutom lägga den gamla 120GB-SDD'n som cache-drive.
Hej

Ett sätt att bli av med massor av oanvända filer är att välja -tillbehör -systemverktyg -diskrensning och sedan klicka på -rensa systemfiler. Väl där kan man välja att rensa uppdateringar, mm, mm. Under fliken -Fler alternativ kan man ta bort gamla återställningspunkter. (Gäller Win7/64)

Att 128 Gb skulle vara för lite är svammel ;-) Har haft min SSD i över 2 år, 161 programmappar med tunga program som LR4 å 5, PS i 2 versioner, CAD program, mm mm. Fortfarande ca 30% ledigt, däremot bör man inte komma under 15-20%, det kan ställa till problem samt att det går långsammare.

ThomasR
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag hade Win 7 64-bit och uppgraderade till Win 10 dito.
Förr var utrymmme inget problem men nu har jag stroa problem med utrymmet. C på 167 Gb är i stort sett fullt. bara några gig kvar. Verkar som Windows äter utrymme. Är det uppgraderingen till Win 10 som är boven?
 

dHb

Aktiv medlem
Ni som har en del ram-minne samt ytterligare en intern disk (ej extern) kan spara plats på c: genom att flytta page-filen till exempelvis d:

Använder ni inte hibernate kan ni avaktivera den funktionen också för att spara ytterligare utrymme på c:

Bara googla hur man gör :)
 

hopeless

Ny medlem
ANNONS