Annons

Suddiga bilder, HJÄLP!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmilo

Aktiv medlem
Hej! Jag skulle ta kort på hundar nu med min canon eos 500D. Bilderna tog jag i sportläget, men bilderna blev bara suddiga. Jag jämnförde slutartiden och fokuset med en bild från tidigare i samma läge (sport) och tidigare var slutartiden 1/400 och fokus 5/6. Och nu när bilderna blir suddiga är det 1/8 och 4,0. Jag har under julen mixtrat med ändringarna i TV och P. Men det skall inte påverka de andra lägena så att det blir suddiga bilder på sport. Hur gör jag? HJÄLP!!
 

Osquar

Aktiv medlem
Du har haft alldeles för långa slutartider = skakningsoskärpa.
Bilden du tyckte blev bra hade slutartiden 1/400 sekund och bländare 5,6 (har inget med fokus att göra för övrigt). Din suddiga bild hade slutartiden 1/8 sekund (och bländare 4.0), vilket i sammanhanget är en otroligt låååång tid, ffa. i jämförelse med 1/400 sekund.

Skillnaden mellan dessa två olika fototillfällen är med all sannolikhet att ljusförhållandena var olika. Det var bättre ljus (ljusare) vid 1/400 sekunds-bilden än vid 1/8 sekunds-bilden. Att kompensera sig för ett sämre ljus, görs antingen med att använda blixt eller att höja kamerans ISO-värde.

På't igen! Övning ger färdighet!

Fridens
Oscar
 

Emmilo

Aktiv medlem
Men jag kan inte ändra inställningarna i sportläget, jag tar bilder på allt möjligt med olika rörelser men det blir suddigt i vilket fall ändå.
 

j2^

Aktiv medlem
Skaffa mer ljus, eller en mer ljusstark optik.
Sportläget gör inget "magiskt", det prioriterar egentligen bara kort slutartid över stort skärpedjup.

Eller kör på Tv eller M och ställ in en kort slutartid och kompensera med högre ISO.
 

Emmilo

Aktiv medlem
Det som är konstigt är att jag tar kort på hundarna som är inomhus och det är samma ljus som jag hart gjort förr. Men jag ska kolla hur de blir om jag tar utomhus.
 

Emmilo

Aktiv medlem
När jag tog ute blev det 1/400 och 4.5, men fortfarande suddigt.Testade inomhus med, fortfarande suddigt. Jag tycker att de är praktiskt med att ha sportläge om man ska ta kort på nått som kommer plötsligt. Om jag ska mixtra i TV kommer de ta tid och jag missar vissa lägen då. :/
 

Smw

Aktiv medlem
När jag tog ute blev det 1/400 och 4.5, men fortfarande suddigt.Testade inomhus med, fortfarande suddigt. Jag tycker att de är praktiskt med att ha sportläge om man ska ta kort på nått som kommer plötsligt. Om jag ska mixtra i TV kommer de ta tid och jag missar vissa lägen då. :/
Hej !

Hur är känsligheten inställd ? (dvs ISO värdet )

Du har säkert lyckats mixtra med detta, lämpligt värde för sport, och för övrigt om det är
mörkare 400 -- 800, ev auto om det finns.

Nu vet jag inte om du kan ändra detta manuellt i "figurläget" , prova då
programauto och lämpligt (högt) iso.

//MW
 

j2^

Aktiv medlem
När jag tog ute blev det 1/400 och 4.5, men fortfarande suddigt.Testade inomhus med, fortfarande suddigt. Jag tycker att de är praktiskt med att ha sportläge om man ska ta kort på nått som kommer plötsligt. Om jag ska mixtra i TV kommer de ta tid och jag missar vissa lägen då. :/
Det skulle underlätta om du gjorde en exempelbild tillgänglig i full storlek. Det du säger är "suddigt" kan ju vara rörelseoskärpa ELLER skakningsoskärpa ELLER felfokusering ELLER högt brus ELLER ... ja du förstår.
 

Casimir

Aktiv medlem
Snabba hundar?

Det går att få skarpa hundbilder, men jag rekommenderar att du först låter bli sportläget och tar kontroll över kameran. Det är samma som med en hund, det är du som skall bestämma ;-) Sedan så underlättar det om man kan hund och i tredje hand att köpa svindyra grejor.

Första bilden är tagen mitt på dagen i oktober. Fast 180/2.8 mm optik, ISO 400, 1/1000s och bl 4. Skall man ta en bild på en hoppande hund är det snabba slutartider som gäller.

Andra bilden är tagen klockan ett på dagen i slutet av november på Nacka Cup. Fast 300/4 optik, ISO 800, 1/800s och bl 5.6. Här försöker jag frysa rörelsen just innan hunden tar metallapporten.

Tredje bilden är tagen några veckor tidigare inne i Velamsunds ridhus. Fast 300/4 optik, ISO 6400, 1/60s och bl 4. Här blir det en kreativ oskärpa på förarens ben och skärpan ligger på hundens huvud.

För att undvika skakningsoskärpa använder jag ett enbensstativ. Fullformat ger oftast möjlighet till högre ISO och många bilder per sekund underlättar att få någon bra bild när det går fort ;-)

Sammanfattning:

- Ta bilden när hunden är stilla eller ändrar rörelseriktning för att kunna ta en bild med 1/125s eller 1/250s

- Bländare 4 - 5.6 med en teleoptik för att komma nära och ändå lyckas med skärpan på ett motiv som rör sig.

- Jag använder uteslutande tidsautomatik med matrismätning och exponeringskompensation. Skruva upp ISO så mycket som det bara går.

- Öva mycket. Jag har tagit ca 5000 bilder på hundtävlingar bara i år.

/Casi
 

Bilagor

Emmilo

Aktiv medlem
Hej !

Hur är känsligheten inställd ? (dvs ISO värdet )

Du har säkert lyckats mixtra med detta, lämpligt värde för sport, och för övrigt om det är
mörkare 400 -- 800, ev auto om det finns.

Nu vet jag inte om du kan ändra detta manuellt i "figurläget" , prova då
programauto och lämpligt (högt) iso.

//MW
Iso värdet är på auto, har alltid vart det. Jag har frågat en kompis om detta som har fotograferat i flera år, hon förstår inte varför för att ändringarna i tex TV ska inte påverka sport. eller?
 

and30ers

Aktiv medlem
Du berättar inte vilken ISO du använder.
Om du använder ISO 100-400 måste du höja det till 800-3200.
Om du redan använder ISO 800-3200 måste du skaffa ett ljusstarkare objektiv (större bländare typ f/1.4 till f/2.8) eller mer ljus.

Ett tips är att du tar dig tid att lär dig att förstå tre extremt enkla och grundläggande saker för all fotografering:

1. Bländare, storleken på hålet i objektivet som släpper in ljus.
2. Slutartid, hur lång exponeringstiden är mätt i delar av en sekund.
3. ISO, hur känslig din bildsensor är för ljus.

Hur de påverkar bildresultatet. Hur de inbördes påverkar varandra. Samma princip gäller idag som för 100 år sedan. Utan att ha koll på dessa kommer ditt bildresultat alltid att vara styrt av slumpen. Hur kul är det?
 

Emmilo

Aktiv medlem
Du berättar inte vilken ISO du använder.
Om du använder ISO 100-400 måste du höja det till 800-3200.
Om du redan använder ISO 800-3200 måste du skaffa ett ljusstarkare objektiv (större bländare typ f/1.4 till f/2.8) eller mer ljus.

Ett tips är att du tar dig tid att lär dig att förstå tre extremt enkla och grundläggande saker för all fotografering:

1. Bländare, storleken på hålet i objektivet som släpper in ljus.
2. Slutartid, hur lång exponeringstiden är mätt i delar av en sekund.
3. ISO, hur känslig din bildsensor är för ljus.

Hur de påverkar bildresultatet. Hur de inbördes påverkar varandra. Samma princip gäller idag som för 100 år sedan. Utan att ha koll på dessa kommer ditt bildresultat alltid att vara styrt av slumpen. Hur kul är det?
Jag är inte så bra på hur mycket ISO ska vara, hur kort/lång slutartiden skall vara. Så därför frågar jag er här.Och jag håller på att lära mig att hantera kameran.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag är inte så bra på hur mycket ISO ska vara, hur kort/lång slutartiden skall vara. Så därför frågar jag er här.Och jag håller på att lära mig att hantera kameran.
Återigen, om du inte kan visa några av de bilder som problemet uppstår på, komplett med EXIF-info så är det väldigt svårt att tala om vad problemet är.
 

Emmilo

Aktiv medlem
Här har ni en bild, där ser ni hur d¨åligt kvalite det blir. Även om jag använder andra lägen vill jag även kunna använda sportläget utan att det skall bli såhär. Jag har användt det i olika ljus och tillfällen men detta har aldrig förekommit tidigare.
 

Bilagor

and30ers

Aktiv medlem
Jag är inte så bra på hur mycket ISO ska vara, hur kort/lång slutartiden skall vara. Så därför frågar jag er här.Och jag håller på att lära mig att hantera kameran.
Hej,
Det handlar inte om att lära sig hantera kameran. Det handlar om att lära sig slutartid, bländare och ISO. Kan du detta kan du inom ett par sekunder hantera valfri kamera tillverkad de senaste 100 åren. Och skapa de bilder DU vill.

Lattjolajbanlägena GRÖN RUTA, sport, etc. har inget med foto att göra. De finns där för att tillverkarna skall kunna sälja fler kameror till fler nollor. Ingen, jag repeterar ingen, fotograf i hela världen använder dessa lägen när de fotar.
 

Emmilo

Aktiv medlem
Här har ni en bild, där ser ni hur d¨åligt kvalite det blir. Även om jag använder andra lägen vill jag även kunna använda sportläget utan att det skall bli såhär. Jag har användt det i olika ljus och tillfällen men detta har aldrig förekommit tidigare.


Bländartal: f/4
exponeringstid: 1/8 sek
ISO: 1600
 

j2^

Aktiv medlem
Här har ni en bild, där ser ni hur d¨åligt kvalite det blir. Även om jag använder andra lägen vill jag även kunna använda sportläget utan att det skall bli såhär. Jag har användt det i olika ljus och tillfällen men detta har aldrig förekommit tidigare.
Här finns både rörelseoskärpa och skakningsoskärpa.

Dock så är EXIF-infon borta, så vi kan inte se hur din kamera varit inställd. Kan du antingen ladda upp bilden MED exif-info någonstans, eller tala om vilka värden som ISO/Slutartid/Bländarvärde som valts?
 
ANNONS