Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv passar mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

imm0rtelle

Medlem
Hej! Jag fotar med en Canon EOS 60 D.. (håller på att lära mig den rättare sagt)..

Jag har två objektiv till den.. ett vanligt standard 18-55mm, samt ett 50mm 1,8.
Med det sistnämnda kan jag inte zooma och det jag vill kunna är att ta riktiga närbilder.. annars är jag nöjd med det.
Jag fotar även mycket inomhus och då även min son. Oftast blir de suddiga då han aldrig kan sitta still.. och så har jag inte så bra ljuse här inne... så oftast får jag fota med bixt, vilket blir väldigt fult..

Så har ni tips på vilket objektiv som skulle passa mig?

Tamron 90

Hej! Jag fotar med en Canon EOS 60 D.. (håller på att lära mig den rättare sagt)..

Jag har två objektiv till den.. ett vanligt standard 18-55mm, samt ett 50mm 1,8.
Med det sistnämnda kan jag inte zooma och det jag vill kunna är att ta riktiga närbilder.. annars är jag nöjd med det.
Jag fotar även mycket inomhus och då även min son. Oftast blir de suddiga då han aldrig kan sitta still.. och så har jag inte så bra ljuse här inne... så oftast får jag fota med bixt, vilket blir väldigt fult..

Ett tamron 90/2,8 skulle nog passa bra för närbilder. Då får du också ju lite mer tele och kan dessutom stå på lite längre avstånd när du fotar sonen utomhus.

Prova följande och se om du inte tycker blixtbilderna blir snyggare. Sätt kameran i AV-läge. Sätt den vanliga exponeringskompensationen (inte blixtkompensationen) på - 1 steg. Sätt ISO till 800-1600 (Inte autoiso). Testa! Du hittar inställningar i din manual under exponeringsläge eller liknande.

Använd ditt 50mm inomhus den har bra ljusstyrka och så kan du testa med att öka iso på kameran också. För närbilder så är det makro, canon har ett 100mm som inte är så farligt dyrt om man tar den utan IS. Du kan ju också välja något från sigma eller tamrons 90mm

Ett tamron 90/2,8 skulle nog passa bra för närbilder. Då får du också ju lite mer tele och kan dessutom stå på lite längre avstånd när du fotar sonen utomhus.

Prova följande och se om du inte tycker blixtbilderna blir snyggare. Sätt kameran i AV-läge. Sätt den vanliga exponeringskompensationen (inte blixtkompensationen) på - 1 steg. Sätt ISO till 800-1600 (Inte autoiso). Testa! Du hittar inställningar i din manual under exponeringsläge eller liknande.

Tack för svaret! Jag har två frågor.. ang. exponeringskompensationen, vart ändrar jag den? ISO vet jag ju..
och så undrar jag vilket av objektiven jag ska anväda då? Eller spelar det ingen roll? Använder ju gärna 18-55mm eftersom det går att zooma med :p

Jag ska kika på ett Tamron 90/2,8 =)

Använd ditt 50mm inomhus den har bra ljusstyrka och så kan du testa med att öka iso på kameran också. För närbilder så är det makro, canon har ett 100mm som inte är så farligt dyrt om man tar den utan IS. Du kan ju också välja något från sigma eller tamrons 90mm

Tack för ditt svar! Jag använder mitt 50mm inne ibland.. men det jag stör mig på det är att det inte går att zooma med.. och tycker ofta att det blir suddigt...
Jag brukar använda AV- läge, ISO på ca 120 (kanske för lågt?) samt att jag reglerar så bilden blir ljusare/mörkare... men det är jättesvårt att få bra bilder eftersom jag har ganska mörkt (mörkt golv etc) och så blir de gärna suddiga,gryniga och näsan lite nyans av gult.

Kanske gör helt fel.. men som sagt så försöker jag lära mig den ;)

Det vet du

Tack för ditt svar! Jag använder mitt 50mm inne ibland.. men det jag stör mig på det är att det inte går att zooma med.. och tycker ofta att det blir suddigt...
Jag brukar använda AV- läge, ISO på ca 120 (kanske för lågt?) samt att jag reglerar så bilden blir ljusare/mörkare... men det är jättesvårt att få bra bilder eftersom jag har ganska mörkt (mörkt golv etc) och så blir de gärna suddiga,gryniga och näsan lite nyans av gult.

Kanske gör helt fel.. men som sagt så försöker jag lära mig den ;)

Exponeringskompensation är det du använder när du gör bilden ljusare eller mörkare. Du har en skala som är graderad i exponeringssteg och använder du blixten som jag beskrev så ändrar du det naturliga ljuset (från fönster och lampor etc) så det påverkar bilden mindre än blixtljuset. Du ska dock använda högre iso när du fotar inomhus om inte bilderna ska bli suddiga utan blict. AV-läge ISO 1600, bländare 2-3 så kan du ta skarpa bilder med ditt 50/1,8 utan blixt inomhus. Dock blir skärpedjupet kort vid så små bländartal. Ta gärna en stund med att läsa din manual och prova olika inställning du kommer att lära dig jättemycket! Allt jag nämnde och mycket mer står att läsa i den.
PS
Att bilderna blir konstig i färgerna inomhus beror på att du har ljuskällor med olika färgtemperatur så kameran blir oftast lurad om man kör på automatisk färgtemp. Du kan justera i efterhand i ett bildbehandlingsprogram. Det finns så att man kan ställa in fasta färgtemperaturlägen (så att kameran inte blir lurad och som ibland fungerar bra) i din kamera. Detta får du leta upp i din manual.

exponering bestämmer ljusmängden en sensor får.
Exponering är en kombination av bländare & tid.
Sensorn har en känslighet, ISO. Man kan digitalt öka förstärkningen av ISO.
Man kan alltså säga att Exponeringen beror på 3 parametrar.
Bländare
Tid
ISO

Om man sätter ISO=100 så har du bestämt hur mycket ljus du måste samla ihop för att få en vettig exponering. låt säga att kamerans ljusmätare föreslår 1/30s & Bl 5,6.

1/30s så kommer ett barn i rörelse att bli suddigt. Eller så rör du kameran under tiden slutaren är öppen och det blir suddigt av rörelseoskärpa.

Så vad gör man för att få en kortare tid?
ja antingen öppnar man bländaren till 2,8 vilket ger tiden 1/125s, det fryser rörelsen men minskar skärpedjupet.
Eller ökar man ISO till 400 vilket ger tiden 1/125s & bländare 5,6, det fryser rörelsen och behåller skärpedjupet.
Eller tillför extra ljus med lampor eller blixt.

När du skriver så låter det som att du har snabbat upp tiden 1/125s men samtidigt behållt ISO till 100 & Bl 5,6. Det du gör då är att du minskar exponeringen och din bild blir mörkare.

Exponeringskompensation är det du använder när du gör bilden ljusare eller mörkare. Du har en skala som är graderad i exponeringssteg och använder du blixten som jag beskrev så ändrar du det naturliga ljuset (från fönster och lampor etc) så det påverkar bilden mindre än blixtljuset. Du ska dock använda högre iso när du fotar inomhus om inte bilderna ska bli suddiga utan blict. AV-läge ISO 1600, bländare 2-3 så kan du ta skarpa bilder med ditt 50/1,8 utan blixt inomhus. Dock blir skärpedjupet kort vid så små bländartal. Ta gärna en stund med att läsa din manual och prova olika inställning du kommer att lära dig jättemycket! Allt jag nämnde och mycket mer står att läsa i den.
PS
Att bilderna blir konstig i färgerna inomhus beror på att du har ljuskällor med olika färgtemperatur så kameran blir oftast lurad om man kör på automatisk färgtemp. Du kan justera i efterhand i ett bildbehandlingsprogram. Det finns så att man kan ställa in fasta färgtemperaturlägen (så att kameran inte blir lurad och som ibland fungerar bra) i din kamera. Detta får du leta upp i din manual.

Provade det du sa och det blev mkt bra :) Tack för hjälpen! Det är alltså bäst att inte använda bändare 1,8 inne där det är mörkt? men går det använda blixten på AV-läge?

Alltid

Provade det du sa och det blev mkt bra :) Tack för hjälpen! Det är alltså bäst att inte använda bändare 1,8 inne där det är mörkt? men går det använda blixten på AV-läge?

AV-läge eller helmanuellt (M) är de två lägena som jag alltid använder för att ha full kontroll på hur mycket naturligt ljus kontra blixtljus som jag får i bilden (se tidigare inlägg). 50/1,8 är inte så jätteskarp på 1,8 därför brukar jag blända ner lite grand fast det är dåligt ljus.

. så oftast får jag fota med bixt, vilket blir väldigt fult..

Jag tycker du skall fundera på en extern blixt.

Skillnaden mellan en sådan och den interna är enorm. En extern blixt kan vinklas så att ljuset kan studsa mot tak och väggar. Det gör att mycket av det hårda fula ljus som den inbyggda blixten ger försvinner.

Visst är det trevligt att fota i befintligt ljus men ibland räcker det helt enkelt inte till.

För egen del har jag ett gäng med objektiv till mina kameror, ljusstarka fasta gluggar, ljusstarka zoomar med stabilisering allt inköpt för en massa pengar. Trots detta så använder jag gärna blixt när jag fotar "fest och familj i hemmet" därför att det helt enkelt ger bäst resultat när ljuset tryter.

Jag tycker att det ofta finns en onödigt negativ inställning till blixtfoto.

ANNONS
Götaplatsens Foto