Annons

Objektiv för en alpresa?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomtenisse

Avslutat medlemskap
Åker till Val Thorens v.9 och tänkte självklart plåta en hel del, både åkning och annat. Vilket objektiv tror ni passar bäst för att täcka hela resan? Håller mig alltså helst till ett enda objektiv. Har en Canon 40D.

Har funderat på 17-40 f/4L för hela resan men även på ett 70-200 för skidfoto och en kompakt för resten av bilderna.

Tacksam för tips!

För skidåkning tycker jag att det vore svårt att vara utan hygglig telebrännvidd. Men en semester utan vidvinkel blir också tråkigt! Alltså: om det är bara ett objektiv som gäller måste det bli en superzoom. Jag vet inget om Canon, men 18-200 IS verkar få hyggliga betyd här på FS.

Per.

Plåta skidåkning gör du helst med kortast möjliga brännvidd. Skippa tele. Klassikern är ju ett kort fisköga, men ett raktecknande blir du nog inte lika trött på.

Plåta skidåkning gör du helst med kortast möjliga brännvidd. Skippa tele. Klassikern är ju ett kort fisköga, men ett raktecknande blir du nog inte lika trött på.

Det skulle jag definitivt inte säga stämmer på långa vägar!

Visst plåtar du mycket med vidvinkel med, men på alla som plåtar skidor och action med större ambitioner osv så sitter det ett 70-200 på kameran större delen av tiden.

Vill du bara ha ett objektiv, så håller jag med föregående med superzoom!

Lycka till! Det är bra med snö där nere nu som du säkert hört, ha ALLTID lavinutrustning om ni ska utanför pisten, annars håll er innanför!

Lägger till: Såg du har ju en del vidvinkel! Sigma har ett väldigt prisvärt 70-200 2,8! Borde kanske gå hitta begagnat med! :)

Johan

Senast ändrad:
Lägger till: Såg du har ju en del vidvinkel! Sigma har ett väldigt prisvärt 70-200 2,8! Borde kanske gå hitta begagnat med! :)

Johan

Ja, just precis, men problemet är det att jag måste sälja av det och eventuellt ett till för att ha råd, så något allround är vad som krävs. Problemet med de billigare superzoomarna är ju autofokusen!

Så, för rena skid/snowboardbilder verkar ju kanske tele det vettigare valet. Om jag kör kompakt för resten av bilderna borde det ju alltså räcka.

Byta objektiv och mecka vill jag VERKLIGEN inte hålla på med där nere, framförallt inte på berget.

Tror ni vidvinkelälskare annars att jag klarar mig med endast 10-20 gluggen hela resan? Känns knapert...

Alla dessa val!

Kan väl passa på och fråga vad ni vet om Canons 15-85 glugg? Otroligt mångsidigt, om något. Borde dessutom gå att få hyfsat billigt på begagnatmarknaden då jag antar att många köpt den i kit med kamera och vill byta upp sig.

En skön reskombo till en 40D är 24-105mm och 10-22mm. 24-105 klarar det mesta och är väldigt användbar på en cropkamera, kan hittas verkligen billigt då det är många som köpt det som kitobjektiv till fullformatare. Om du vill ha en extraglugg är 10-22mm helt underbar! Dessutom klarar du dig med 10-22ans motljusskydd till dem bägge.

Nä där har vi det där objektivbytandet igen - det går faktiskt bort denna gång. Kör på liknande brännvidder nu (10-20 och 28-75) och nej, det är inte bekvämt enligt mig. Vidvinkel till kort tele är nog det vettigaste valet.

ANNONS
Götaplatsens Foto