Annons

Kan inte byta fokuspunkt (D7000)

Produkter
(logga in för att koppla)

MiisasPhoto

Ny medlem
Hej!
Jag har en D7000 som krånglar lite.
Jag kan endast byta fokuspunkt när autofokusen är avstängd.
Problemet uppstod efter att jag lämnat in den hos nån Nikon Service, dock inlämnad pågrund av ett annat problem.
Annars fungerar AF helt okej.

Nu vet jag inte hur det är på just D7000, men andra Nikon har en ring runt 4-vägsväljaren med låsning av vald fokuspunkt. På D300 är lägena L och en vit prick, på L är de låsta.

Nu vet jag inte hur det är på just D7000, men andra Nikon har en ring runt 4-vägsväljaren med låsning av vald fokuspunkt. På D300 är lägena L och en vit prick, på L är de låsta.
Det är samma på 7000, men det hjälper inte. Jag sätter den på vita pricken och det händer absolut ingenting. Så fort jag stänger av AF går det.

Ganska kryptiskt i manualen, men antagligen behöver du titta på sidorna 95-96. -"Val av fokuspunkt". Det finns ett lås. Funkar inte det, gör en kameraåterställning, sidan 151. Funkar inte det... då har dom hittat på nåt, eller så är knappen rent fysiskt sönder.

Ganska kryptiskt i manualen, men antagligen behöver du titta på sidorna 95-96. -"Val av fokuspunkt". Det finns ett lås. Funkar inte det, gör en kameraåterställning, sidan 151. Funkar inte det... då har dom hittat på nåt, eller så är knappen rent fysiskt sönder.

Det blev ingen skillnad efter återställningen. Gissar att det bara är att lämna in den?

Du KAN också prova att stänga av "automatiskt AF-punktsval" - om det är valt. AF-knappen (i mitten av AF-vredet av/på) tillsammans med pekfingerhjulet. Sidan 95.

Är automatiskt val igång händer precis det du säger - med AF på, då kan man inte flytta något. Kameran väljer själv. Med AF av, då får man välja punkt (eftersom man då väljer vilken punkt som rangefindern ska titta på).

Vet inte om "automatiskt val" är förvalt när man gör en kameraåterställning, vill inte prova själv - bara meckande att ladda in inställningarna jag har igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto