Annons

Makrofotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har nyligen inhandlat "105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR" till min D90.

Vad för tillbehör utöver själva objektivet rekommenderas för att bilder på insekter
och dylikt ska bli så bra som möjligt?

Med vänliga hälsningar Alexander T !!

Hejsan!

Jag har nyligen inhandlat "105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR" till min D90.

Vad för tillbehör utöver själva objektivet rekommenderas för att bilder på insekter
och dylikt ska bli så bra som möjligt?

Nödvändigt
Stabilt stativ,
fjärrutlösare,
bra ljus,
initiera spegeluppfällningen på kameran.

Bra att ha
Makrosläde för precisionsinställningar
Ringblixt
mellanringar eller makrobälg

Nödvändigt
Stabilt stativ,
fjärrutlösare,
bra ljus,
initiera spegeluppfällningen på kameran.

Bra att ha
Makrosläde för precisionsinställningar
Ringblixt
mellanringar eller makrobälg

Insekter och stativ med spegeluppfällning och fjärrutlösare? Låter som en oflexibellösning.

räcker väl med makroblixt och blixten ger tillärckligt ljus samt fryser rörelsen. enklare att ta med och lättare att fokusera och komma nära på. Spegeluppfällning med blixt anser jag är onödigt med de slutartider som används.
Fast är insektern inte skygga och ör väldigt stilla så kanske man ar tid att smälla upp stativ, ställa in släde etc.

Ej erfaren när det gäller makro och insekter, men när jag testat så fototade jag bin och flugor och allt dick snabbt. Fjärilar som tar det lugnt är nog lite enklare. Testat även på myror, men de rör sig hela tiden och stativet kommer inte tillräckligt långt ner.

/Stefan

/Stefan

Har ännu inte använt ett trebent stativ vid makro, man får istället ta många bilder. Har ibland använt ett enbent med kula så att du kan vinkla kameran, det går ganska bra, man får då ett stöd när man gungar in i skärpa. Om man inte håller på med stackade bilder så funkar detta.

Ringblixt är bra har en Dörr-14 tror jag den heter, men funderar nu på en med lysdioder istället, eller i alla fall en där man kan ställa styrkan. Tycker det är svårt att dämpa ut blixten så mycket man vill, för man vill ju inte egentligen ha att det ska se ut som blixt. Är man tex i skogen så funkar det inte alls utan ringblixt, under sommaren så funkar det ganska bra med befintligt ljus om man har solen till hjälp

Ringblixt och stativ?

Hejsan!

Har ni bra tips på ringblixt som passar till Nikon?

Vad för stativ rekommenderar ni som lämpar sig för
makrofotografering så att kameran kommer ner nära marknivå?

Sedan finns ju fjärrutlösare också för trådlös fotografering.
Vad rekommenderar ni för produkt till det?

(Vill helst köpa i butik och inte via nätet, som ligger i Stockholm.
T.ex. Rajala, Fotokungen och Mediamarkt)

Det bästa stativ jag har för makro är mina armbågar samt ett underlägg. På vintern ett liggunderlägg och på sommaren en lättviktspresenning. Då täcker man från 0cm och upp till 3dm. Ska man högre upp så kan man använda ett enbent. Jag köpte ett billigt enbent med kulhuvud på MM. tror det var enbart runt 325:- tror det var Cullmann. Men testa du på fri hand, du ska tänka att allt rör sig och ett stativ löser inte alla problem. Oftast rör sig motivet lika mycket som kameran eller mer, tänk ett svajande grässtrå i vinden. Kortare tid brukar hjälpa bättre, försök att ligga runt 1/250 eller kortare

Jag köpte ju en billig ringblixt Dörr-14 för 700:-, dock har den problem att styra ner ljuset, det ger oftast för mycket ljus.

Det finns ju Nikons små blixar som radiostyrs, heter väl RC ellar liknande. Sigma har väl en riktig ringblixt tror jag. Själv ska jag kolla av lite LED-blixar, det fanns visst en sådan som har fått bra betyg, ska kolla upp det. Annars så brukar LED blixtar vara problem med att komma upp i ett ljus som ger något extra mot det riktiga ljuset.

Det var denna jag tänkte på
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=22528

Ett annat sätt, som jag provat är att använda CLS systemet från Nikon och styra tex SB-600 trådlöst, jag har också testat att styra blixten via tråd på en 1m. Båda typerna kan funka när man har lite tid på en plats och ska fota något stillasittande under en längre tid, men samma problem som med stativ så är man oftast i rörelse och då vill man ha blixten på kameran. Jag ska dock testa att sätta en SB600 på ett spröt som jag sticker ner i jorden och triggar med CLS i sommar.

Senast ändrad:
Jag själv kör egentligen bara handhållet. Den utrustningen jag använder är då en blixt med kabel och en hemmagjord deffuser. Kan rekommendera att du kollar in denna sidan www.makrofokus.se och letar efter blogginlägget att tämja blixten. Stativ tycker jag själv är riktigt klumpigt när man är i fält då insekter rör på sig väldigt mycket och man vill vara flexibel. Den tid man har nytta av stativ är på morgonen run 4-8 tiden då är insekterna som mest stilla...

Jag använder mig av en canons minsta blixt speedlite 270EX tror nikons motsvarighet är sb-400 billigt och ger tillräkligt bra ljus för de flesta situationer.

Insekter och stativ med spegeluppfällning och fjärrutlösare? Låter som en oflexibellösning.

räcker väl med makroblixt och blixten ger tillärckligt ljus samt fryser rörelsen. enklare att ta med och lättare att fokusera och komma nära på. Spegeluppfällning med blixt anser jag är onödigt med de slutartider som används.
Fast är insektern inte skygga och ör väldigt stilla så kanske man ar tid att smälla upp stativ, ställa in släde etc.

Ej erfaren när det gäller makro och insekter, men när jag testat så fototade jag bin och flugor och allt dick snabbt. Fjärilar som tar det lugnt är nog lite enklare. Testat även på myror, men de rör sig hela tiden och stativet kommer inte tillräckligt långt ner.

/Stefan

/Stefan

Allt är en ju fråga om vad man fotar, självklart så är det krångligt att fota ett levande och aktivt bi/geting med stativ .

men generellt gäller--->ju stabilare desto bättre

fotar jag makro hemma så är det nästan alltid på stativ med makrosläde
Fotar jag för imagestacking så blir det alltid stativ med makrosläde, men ska bygga en liknande lösning som länken nedan för helt darrfritt fotande

http://makrofokus.se/blogg/2012/1/12/planboksvanlig-studiostackning.html

är jag ute och fotar så är det makroblixt (nästan en ringblixt) och handhållet

Men

Senast ändrad:
Allt är en ju fråga om vad man fotar, självklart så är det krångligt att fota ett levande och aktivt bi/geting med stativ .

men generellt gäller--->ju stabilare desto bättre

fotar jag makro hemma så är det nästan alltid på stativ med makrosläde
Fotar jag för imagestacking så blir det alltid stativ med makrosläde, men ska bygga en liknande lösning som länken nedan för helt darrfritt fotande

http://makrofokus.se/blogg/2012/1/12/planboksvanlig-studiostackning.html

är jag ute och fotar så är det makroblixt (nästan en ringblixt) och handhållet

Men

Jo... makrofotografering kan jag. Det gör jag ständigt och det är också med stativ, med fokusering i Liveview och utrsutning du nämnt.
Frågan var dock med insekter.

/Stefan

Jo... makrofotografering kan jag. Det gör jag ständigt och det är också med stativ, med fokusering i Liveview och utrsutning du nämnt.
Frågan var dock med insekter.

/Stefan
IOFS,

men det fanns en tolkning att det inte BARA var insekter han ville fota, dvs ordet DYLIKT i meningen "insekter och dylikt".

Men självklart, bra ljus framför objektivet är alltid bäst

En tanke som slog mig ang. makrofotografering!

Hejsan!

*
En här har nämnt telekonvertor till Macro för att det förstorar bra.
Tänker på denna produkt då: http://www.nikon.se/sv_SE/product/nikkor-lenses/teleconverters/tc-20e-iii-teleconverter (Passar den till denna produkt: http://www.nikon.se/sv_SE/product/n...ocal-length/105mm-f-2-8g-af-s-vr-micro-nikkor)

*
En annan sak som jag också funderar på är det här med bälgar som finnes att läsa om här:
https://nikoneurope-se.custhelp.com...d/19007/~/anv%E3%A4nda-nikon-pb-6-b%E3%A4lgen (Passar den till denna produkt: http://www.nikon.se/sv_SE/product/n...ocal-length/105mm-f-2-8g-af-s-vr-micro-nikkor)

---
Vad är mest prisvärt, om målet är att få in så bra förstoringar som möjligt på småkryp och växter? (Produkterna skall fungera ihop med mitt makro-objektiv och den kommande D800/D800E)

*
En tredje och sista sak som jag funderar på, är om Nikons blixt, SB-910 kan fungera bra ihop med Makro-fotografering då man kan använda den trådlöst och rikta den mot objektet/området som man vill fota?

Börja fota så kommer du dit

Bild 1 är bra

Mittenbilden var ju inte så vacker IOFS

och den 3dje var ju lite dåligt komponerad

Här är några av mina Makrobilder, alla fotade med Sigmas 105/2,8 Macro...superskarp lins

Stackad bild av en blomma, tror att det är en 15-20 bilder som slagits ihop till 1
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2535488&target=_blank

Handhållen Makro, lite väl överskärpt då flugan hade osmaken att flytta på sig lite ;-), men den är näääära
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2516939&target=_blank

Making babies, handhållen i naturligt ljus
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2113138&target=_blank

Inte 100% ig men den är fotad genom ett smutsigt fönster
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1646756&target=_blank

Vad jag vill framhålla, ett bra Macroobjektiv och bra ljus är generellt det du behöver, resten av prylarna köper du sen när du vill utvecklas

Canon-macro till NIkon?

Hejsan!

* Jag hittade detta Canon-objektivet: Canon MP 65 mm.
Finns det något tillbehör så att man kan anänvda detta objektivet på den kommande D800E?

Eller finns det något motsvarande, så att man kan uppnå samma motsvarighet med något Nikon-objektiv + ev. tillbehör? (Jag har nu ett "105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR")

Med vänliga hälsningar Alexander Tunegård !!

Senast ändrad:
Personligen tycker jag macro är ganska ointressant tills man börjar fokusstacka. Det är inte förrän man gör det som små objekt upplevs som stora. För insekter måste du då antingen hitta dom i låga temperaturer, alternativt fånga och kyla dom. Ting som inte rör sig är enklare att börja träna på. Lycka till.

* Jag hittade detta Canon-objektivet: Canon MP 65 mm.
Finns det något tillbehör så att man kan anänvda detta objektivet på den kommande D800E?

Nja, Nikonobjektiv på Canonhus fungerar med adapter, men för Canonobjektiv på Nikonhus krävs en adapter med en lins för att behålla möjligheten att ställa in skärpan på oändligheten. För ett makroobjektiv är dock den förlorade möjligheten i regel inget större problem, så det borde gå om du hittar en adapter. Adaptern kommer då att fungera som en mellanring.

Det ända som är problemet är att du inte kan ställa bländaren vilket är det största hindret. Då man brukar fota runt F11, vet ej om det finns en sådan adapter som går att ställa in bländaren...

Ett annat alternativ är en närbilds lins av typ raynox dcr 250 vilket jag alltid använder med mitt objektiv för att komma närmare. Det funkar på fullformats kameror men vet inte hur bra kvalite du får i kanterna på bilden. På DX kamera så funkar det kanon . Vill du komma ännu närmare rekomenderar jag
raynox msn 202.

Lycka till!

Raynox!

Hejsan!

Jag funderade lite på "RAYNOX MSN-505" och hittade ett bildexempel på nätet:
http://farm5.static.flickr.com/4008/4677534099_de346c1357.jpg

Är det ett eget objektiv för sig, eller ska det hjälpa till att förstora med ett befintligt objektiv som man redan har?

Jag har ju mitt "Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF ED" och om jag skall kunna använda "RAYNOX MSN-505". Vad för tillbehör behöver jag då?

Närbildslins är en lins du skruvar fast i filtergängan som i princip gör objektivet närsynt. Det är ett bra sätt att komma igång med makrofotografering, de kostar inte skjortan och stjäl inget ljus. Men om du redan har ett makroobjektiv gör det nog inte så mycket till att skruva på en närbildslins. Mitt tips är att du använder det makroobjektiv du har, och när du känner att det inte räcker så köper du nya saker.

Canons "extremmakroobjektiv" du länkade till passar på Nikonkameror med en adapter, men förlorad bländarkontroll är inte bra när man fotar makro, man brukar behöva allt skärdedjup man kan få. Är du intresserad av att använda det så rekommenderar jag nog att köpa ett Canonhus att använda det tillsammans med.

ANNONS
Götaplatsens Foto