Annons

Fota makro??

Produkter
(logga in för att koppla)

scrapparlotta

Aktiv medlem
Jag har äntligen köpt mig ett makroobjektiv, har länge längtat efter ett......men shit vad svårt det var att få bra bilder. Jag har i och för sig inte fått upp mitt stativ än och fotat med det, men jag har sett många fina bilder där man inte har använt stativ och dom är så klara coh fina....inte alls suddiga som mina blir. Är jag så jäkla darrig??

Men en sak som jag märkt, det är när jag kollar och vrider på objektivet så motivet blir klart, så trycker jag på avtryckaren och då fokuserar den på nåt annat och det jag ställt in innan blir då suddigt.....Hänger ni med hur jag menar? Hur gör jag där??

Nåt annat jag ska tänka på vid makorfotografering??

Jag har ett stativ, men det är ganska stort och klumpigt.....om jag ska fota nåt litet på marken....har ni små korta stativ då? Nåt ni kan rekomendera?

Jag har äntligen köpt mig ett makroobjektiv, har länge längtat efter ett......men shit vad svårt det var att få bra bilder. Jag har i och för sig inte fått upp mitt stativ än och fotat med det, men jag har sett många fina bilder där man inte har använt stativ och dom är så klara coh fina....inte alls suddiga som mina blir. Är jag så jäkla darrig??

Men en sak som jag märkt, det är när jag kollar och vrider på objektivet så motivet blir klart, så trycker jag på avtryckaren och då fokuserar den på nåt annat och det jag ställt in innan blir då suddigt.....Hänger ni med hur jag menar? Hur gör jag där??

Nåt annat jag ska tänka på vid makorfotografering??

Jag har ett stativ, men det är ganska stort och klumpigt.....om jag ska fota nåt litet på marken....har ni små korta stativ då? Nåt ni kan rekomendera?

1) Darrigheten kan ju avhjälpas med whisky ;-)
2) Stäng av autofokus när du kör makrofotografering.
3)
4) Använd något att ta stöd med, ryggsäcken, jackan eller skaffa en beanbag.

Micke.

Senast ändrad:
Nu vet jag ju inte vilken kamera du har men på min 60D så kan jag flytta focus funktionen till AF on knappen till exempel... Alternativet är ju naturligtvis manuell focus..
Stativ/stöd är ett måste om du inte skjuter i extremt ljusstarka situationer och det är inte vanligt för macro...
Tänk på att du fotar grymt små saker så minsta lilla skakning ger oskärpa eftesom du är ute efter detaljerna.... Har du sen ett 100mm el. uppåt macro så blir det skakkänsligt så ini... :)

Jag har problem med att skjuta med 150mm macro hemma för att trägolvet fjädrar
nån tiondels mm när jag flyttar vikten från häger till vänster fot..
Numera skjuter jag antingen med 2 sec timer eller fjärr eftersom kameran kan skaka till när
man trycker av..

Jag kör med ett manfrotto stativ med tilt funktion...
Bara kolla på Cyberphoto så hittar du det... Står t.o.m. cyberphoto på det..
Dock inget jag rekommenderar om man ska bära det...
Man tycker 2,nåt kilo låter lite...
Det är det inte när det hänger på ryggan kan jag meddela... Så har du råd skaffa ett i kolfiber..

Det där med whiskyn ska jag komma ihåg....ska lägga ner en liten plunta i min kameraväska....hehehhee....

Ok, så jag ska ändra till manuell fokusering....är det det bästa? Och då även ett stativ? Jag har ett stativ som är jättebra. Men det är ganska stort och klumpigt.....har ni något litet stativ med er åxå om ni ska fota nåt litet på marken eller nåt liknande?

Jag kör med ett Manfrotto 055 XPRO B och ett Manfrotto 498RC2 kulled.
Det plus en fjärrutlösare tar jag alltid med mig ifall det är makro/landskap som är tänkt.

En väldigt bra sak med det stativet (antar att det är standard på lite dyrare stativ) är att mittpelaren är avtagbar och går att sätta upp och ner, så att kameran hamnar lågt ner (ända ner i backen om man så vill).
Kameran blir ju nu också upp och ner, fast det är ju inte så svårt att ändra i datorn... =)

Man kan även justera benen så att dom kan gå ner i spagat eller vad man nu ska säga, jag har dock ännu inte använt den funktionen i praktiken ännu

Dom enda nackdelarna jag egentligen tycker att stativet har är att det är lite klurigt att vända på mittpelaren (fast jag är 90% säker på att det är mitt fel ;) ) och att det kan vara lite tungt ibland. Men men, ett lätt, billigt och stabilt stativ är väll rätt så svårt att få tag på =P

jag skulle faktiskt vilja påvisa att stänga av autofokus inte alltid är det bästa. Just häromdan hade jag en spindel i taket, jag försökte förbrilt fokusera och ta kort på den. Men misslyckades varje gång med att få någon bra fokus.
Men så satte jag på autofokus bara för att testa "BAM" första bilden blev skarp precis där jag ville ha.

En viktig sak att tänka på är att blixten kommer förmodligen att behövas i de flesta lägen, jag gillar att ha ungefär bländare 8 när jag tar kort beroende på hur nära jag är. Har ibland funderat på en ringblixt eller extern blixt, men den inbyggda har fungerar väldigt bra. Bortsett från ibland kan det bli tråkiga reflexioner.

Lycka till, och experimentera mycket!

Gungningstekniken eller vaggningsekniken eller vad man nu kan kalla den för att fokusera tycker jag personligen är bra.

Man positionerar sig och grovfoukserar in kameran där man tycker bilden blir bra sen finjusterar man genom att luta kroppen fram eller bak för att få focus där man. Fördelen i mitt tycke är att man har ett stadigt grepp om kameran under den processen och inte behöver vrida på fokusringen i det kritiska ögonblicket.

Autofokus kan fungera men oftas är den inte alls till någon hjälp utan mer en frustration. Skall man fotografera typ blommor och andra statiska föremål är stativ och live view en bra kombination.

ANNONS
Götaplatsens Foto