Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långa exponeringar och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard_L

Aktiv medlem
Hej,

Jag är helt vilse när det kommer till det här med blixtar. Om jag beskriver vad jag vill göra så kanske någon här kan berätta vilken utrustning som behövs?

En ca 30 sekunder lång exponering en klar vinternatt med snötäckta berg i omgivningen. En skidåkare som åker nedför en bergssida med pannlampa.
Jag vill använda någon typ av blixt som jag kan rikta mot skidåkaren och avfyra någon gång under denna långa exponering. Den skall alltså vara frikopplad från kameran som sitter på stativ.

Jag har en nikon d7000, och har läst om speedlights och pocketwizards. Mycket handlar om hur och vad man behöver för att synca kamera och blixt. Jag är alltså bara intresserad av att kunna avfyra blixten manuellt närhelst jag vill.

Öhm... Då behöver du väl inte synka blixten alls? Du vill ju avfyra manuellt?

Eller menar du exponeringen?

Då ställer du ISO och bländare så att bilden utan blixt blir "lite lagom". Det är bara att köra en testomgång. Sedan använder du denna bländare och ISO-inställning manuellt och drar av ett par provfoton med olika manuellt inställda blixtstyrkor tills målexponeringen (från det avstånd du tänker stå) blir bra.

Menar du att du ska stå på ett ställe, kameran på ett annat och blixten på ett tredje behöver du två saker:
En fjärr till kameran
En fjärr till blixten

Menar du att du ska hålla i blixten behöver du inget alls mer än kamerastativet. Ställ kameran på 1s slutarfördröjning, tryck av när det känns rätt i tid, gå ifrån kameran med blixten i handen och tryck av blixten manuellt med knappen när du tycker att den ska dra.

Öhm... Då behöver du väl inte synka blixten alls? Du vill ju avfyra manuellt?

Eller menar du exponeringen?

Då ställer du ISO och bländare så att bilden utan blixt blir "lite lagom". Det är bara att köra en testomgång. Sedan använder du denna bländare och ISO-inställning manuellt och drar av ett par provfoton med olika manuellt inställda blixtstyrkor tills målexponeringen (från det avstånd du tänker stå) blir bra.

Menar du att du ska stå på ett ställe, kameran på ett annat och blixten på ett tredje behöver du två saker:
En fjärr till kameran
En fjärr till blixten

Menar du att du ska hålla i blixten behöver du inget alls mer än kamerastativet. Ställ kameran på 1s slutarfördröjning, tryck av när det känns rätt i tid, gå ifrån kameran med blixten i handen och tryck av blixten manuellt med knappen när du tycker att den ska dra.

Tjena,

Tack för bra svar. Ja exakt, jag är inte alltså inte alls intresserad av att kunna synca.

Kamera på stativ med fjärr har jag redan. Jag hade tänkt mig att hålla blixten och "sikta" mot skidåkaren, men det skulle även vara av intresse att kunna fjärrutlösa den.

Så då behöver jag bara en blixt och en fjärr till denna.

Bra. Jag snöade nog in lite på de där PocketWizards som tydligen ska vara något mer än bara fjärrar.

Tack igen

Så slutbilden skall innehålla följande komponenter?

1. Ett korrekt exponerat vinternattslandskap
2. Ett ljusspår från skidåkarens pannlampa
3. En korrekt exponerad "fryst" skidåkare i slutet av ljusspåret (eller någonstans längs ljusspåret)

Är bara en glad amatör på området med blixtar men i mitt huvud borde det gå att exprimera sig fram till ett reslutat som The_Suedell säger.

Exponeringen av själva landskapet är den enkla biten, normal fotografering så att säga. Kanske blir tvungen att använda ND filter om det är en ljus kväll för att få tillräckligt lång slutartid, alternativ höja ISO om det är mörkt.

Nästa steg är väl att testa att din pannlampeidé håller, registreras ljusspåret som du har tänkt dig. Här gissar jag att det kan uppstå problem om lampan är för svag eller för start eller omskidåkaren riktar lampan helt bort från kameran eller lyckas lysa rätt in i densamma och påverkar den övergripande exponeringen.

Sista komponenten är den trixigaste, enklast är kanske att försöka rigga någon form av manuell blixtavfyrning och instruera skidåkaren vilken punkt denne måste träffa på sin nedfärd och sen får du försöka avfyra blixten vid rätt tidpunkt.

Jag ser framför mig en trött skidåkare på slutet som fått vandra upp och ner några gånger. Börja kanske i en mindre skala för att testa konceptet.

30 sekunder är väldigt lång tid.

Hur lång avstånd ska det vara på?

Var ska blixten vara? i förhållande kamera / motiv?

Inte chansa på tiden utan mäta hur lång tid tar det för skidåkare från startposition till fotoposition.
och sätta slutartiden därefter, sen jag skulle göra är att sätta min blixt på "andra ridån".

Så slutbilden skall innehålla följande komponenter?

1. Ett korrekt exponerat vinternattslandskap
2. Ett ljusspår från skidåkarens pannlampa
3. En korrekt exponerad "fryst" skidåkare i slutet av ljusspåret (eller någonstans längs ljusspåret)

Är bara en glad amatör på området med blixtar men i mitt huvud borde det gå att exprimera sig fram till ett reslutat som The_Suedell säger.

Exponeringen av själva landskapet är den enkla biten, normal fotografering så att säga. Kanske blir tvungen att använda ND filter om det är en ljus kväll för att få tillräckligt lång slutartid, alternativ höja ISO om det är mörkt.

Nästa steg är väl att testa att din pannlampeidé håller, registreras ljusspåret som du har tänkt dig. Här gissar jag att det kan uppstå problem om lampan är för svag eller för start eller omskidåkaren riktar lampan helt bort från kameran eller lyckas lysa rätt in i densamma och påverkar den övergripande exponeringen.

Sista komponenten är den trixigaste, enklast är kanske att försöka rigga någon form av manuell blixtavfyrning och instruera skidåkaren vilken punkt denne måste träffa på sin nedfärd och sen får du försöka avfyra blixten vid rätt tidpunkt.

Jag ser framför mig en trött skidåkare på slutet som fått vandra upp och ner några gånger. Börja kanske i en mindre skala för att testa konceptet.

Tack för fina tips. Vi kommer att testa några gånger i mindre skala, också för att inte spåra upp snön i onödan.

30 sekunder är väldigt lång tid.

Hur lång avstånd ska det vara på?

Var ska blixten vara? i förhållande kamera / motiv?

Inte chansa på tiden utan mäta hur lång tid tar det för skidåkare från startposition till fotoposition.
och sätta slutartiden därefter, sen jag skulle göra är att sätta min blixt på "andra ridån".

Ja 30 sekunder på iso800 blir det nog. Det brukar vara vad som krävs för att få med många av de inte så ljusstarka stjärnorna. Åkaren kommer att hinna passera bildområdet under dessa 30 sekunder.

Blixten skall vara off-camera. Exakt var har jag inte bestämt.

Andra ridån fungerar väl så att blixten syncas med slutaren och fyrar strax innan slutaren stängs? Jag vill alltså inte synca kameran med blixten alls.

Jag vill kunna fyra av blixten när som helst från ett avstånd på kanske max 200m.

Uhhh. Jag är fortfarande lost.

Har surfat runt och tittat på en massa olika "radio triggers". De jag hittat har en sändardel som monteras i kamerans blixtsko och en mottagardel som ansluts till blixten.

Jag vill ju bara ha en sändardel med en knapp som jag bara håller i handen, typ som fjärrkontrollen till TV-n. Finns det några sådana "enkla" lösningar.

Hur långa avstånd pratar vi om?

Den enklaste (?) lösningen är ju att sätta kameran på stativ, ställa in 30 sek slutartid och lämplig ISO och bländare för att få omgivningen/bakgrunden så som du vill ha den. Sen är det bara att du ställer dig med blixten i handen nånstans och trycker av den manuellt, inställd på lämplig styrka. Eller kan man inte göra så? Du behöver ju egentligen inte någon automatik i detta fall.

Jag vill ju bara ha en sändardel med en knapp som jag bara håller i handen, typ som fjärrkontrollen till TV-n. Finns det några sådana "enkla" lösningar.

De flesta sändare har funktion att kunna lösa ut blixten via inbygg knapp för att kunna testa blixtarna utan att behöva ta en bild. Notera dock at inte alla sändare har denna funktion utan du får kolla att dem verkligen har det.
Till och med billiga triggers från kina för 100kr har denna funktion, men vad som också kan vara viktigt för dig att kolla på är avståndet till blixten du vill utlösa på detta vis.
Avstånd på ~5-10 meter är inga problem med billiga triggers, men längre än det så bör man nog satsa på något dyrare triggers.

Hej, jag har kört en del med såna här:
http://www.ebay.com/itm/RF-602-2-4G...=Camera_Camcorder_Remotes&hash=item3a6366c99e

Har väl 3-4 st nu vill jag minnas... funkar dels att fjärrutlösa kameran, samt samma för blixten, med knapp direkt på eller via kameran.

Det står dock 100 meter på specen... många nypor salt om det skall stämma... jag har väl nått kanske 50 meter mellan hus, så 200 tror jag inte på.

Annars billiga o bra.

/Leif

Tack ska du ha Leif. Kanontips! Ska fundera på om det räcker med 50m. Men till det priset så är det väl egentligen bara att beställa.

Tack för bra svar. Ja exakt, jag är inte alltså inte alls intresserad av att kunna synca.
Borde du inte vara intresserad av att synka blixten med tidpunkten när kamerans slutare stängs, dvs andra ridån? Annars "fortsätter" spåret från pannlampan framför skidåkaren (inte bara bakom), något som nog kommer att se konstigt ut.

Borde du inte vara intresserad av att synka blixten med tidpunkten när kamerans slutare stängs, dvs andra ridån? Annars "fortsätter" spåret från pannlampan framför skidåkaren (inte bara bakom), något som nog kommer att se konstigt ut.

Jo det kanske jag borde. Men det där med att synka andra ridån har ju gjorts så mycket redan. Jag är mer ute efter att experimentera och har en massa olika ideer jag vill testa.

Kanske någon kan rekommendera någon hyfsat billig liten blixt också? Den behöver inte vara särskillt kraftfull. Däremot vill jag gärna att den skall vara liten och lätt, eftersom en annan ide jag har är att montera blixten på skidåkaren.)

Om du synkar blixten från kameran så kommer ju blixten att lysa antingen i början eller slutet av dina 30 sekunder. Om du vill få blixten någon annanstans under de 30 sekunderna så måste du nog utlösa blixten manuellt på något sätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto