Annons

D800 NEF-stöd i CS4?

Produkter
(logga in för att koppla)

lahoo

Aktiv medlem
Här sitter jag med en splitter ny D800 och kan inte öppna NEF-filerna i CameraRaw (och Photoshop därmed) då det NEF-format som D800 skriver inte verkar stödjas av CameraRaw ännu.

Frågan är om det ens kommer bli något stöd för oss med CS4...
 

iSolen.se

Guest
Här sitter jag med en splitter ny D800 och kan inte öppna NEF-filerna i CameraRaw (och Photoshop därmed) då det NEF-format som D800 skriver inte verkar stödjas av CameraRaw ännu.

Frågan är om det ens kommer bli något stöd för oss med CS4...
Kör Capture NX (eller View om du inte vill betala för programmet) för RAW-konverteringen, det ger ändå bäst kvalitet. När du justerat färdigt öppnar du bilden via tiff till photoshop.

Problem solved.

När CS6 kommer. uppgradera, den är grym.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Om Adobe inte vill ge sina kunder möjlighet att använda det de köpt för stora pengar är det väl bara att inte betala Adobe stora pengar, Problem solved ;-)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Klart du kan använda vad du köpt. Du köper däremot inte framtida funktionalitet.
Det kan man ju inte. Att Adobe, när de ändå uppgraderar de senare versionerna, också uppgraderar de äldre är väl ett minimikrav för ett dataprogram som kostar tiotusentals kronor.

Jag tycker det är fruktansvärt dåligt av Adobe att göra så här.

Jag menar man köper ju ett program för stora pengar för att få tillgång till uppdateringar, service, support och så vidare men om man inte får det betalar man ju för något man inte får.

Det måste ju vara en minimal uppgift för Adobe att lägga in stöd för D800 i en äldre version av Camera Raw. Sedan kostar ju distributionen i princip inget eftersom det sker digitalt. Men det gör de inte, eftersom de hoppas tvinga på någon en ny version av PS för att en bagatell som det här inte går att fixa.
 

afe

Aktiv medlem
Så funkar det med många program (och operativsystem). Någon gång måste programmakaren sluta underhålla gamla versioner, och även om man kan tro det är det inte så himskans enkelt att baka in nya funktioner i en gammal version. Det går naturligtvis att göra, men är inget vare sig utvecklare eller ekonomer vill att företag ska pyssla med.

Om du kontinueligt uppgraderar programmet till den senaste versionen kommer det förstås fungera, men de stora pengar du betalt är inte för att den version du köpt ska fungera i all framtid. Sedan kan man förstås ha synpunkter på Adobes uppgraderingspolicy och -priser, men det är en annan sak.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Sedan kan man förstås ha synpunkter på Adobes uppgraderingspolicy och -priser, men det är en annan sak.
Nej, det är ju precis det som är saken. Man kan inte både sälja något dyrt, sluta supporta det och sedan vänta sig att folk ska köpa den nya versionen. Som om Nikon slutade reparera D700 när D800 släpptes.
 

afe

Aktiv medlem
Som om Nikon slutade reparera D700 när D800 släpptes.
Nu jämför du äpplen och potatisar. Nikon lär knappast stoppa in funktioner som bara finns i Firmware från D800 i D700 även om du skulle erbjuda dig att betala för det - däremot kanske de kan reparera en trasig slutare (om det finns reservdelar vilket inte alltid är fallet om vi pratar äldre kameramodeller).

Jag vet att det finns programmakare som erbjuder gratis uppdateringar för all framtid, men de är inte så många bland de program jag använder. De som varit bäst hittills är nog de flesta appar jag köpt till iPhone/iPad, fast t.ex. navigationsprogrammakare tar gärna ofta och mycket betalt för kartuppdateringar.
 

alfin

Aktiv medlem
Nikon D800 för 25000 kr, uppgradera Photoshop för 2500 kr. Verkar vara en no brainer i min värld.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu jämför du äpplen och potatisar. Nikon lär knappast stoppa in funktioner som bara finns i Firmware från D800 i D700 även om du skulle erbjuda dig att betala för det - däremot kanske de kan reparera en trasig slutare (om det finns reservdelar vilket inte alltid är fallet om vi pratar äldre kameramodeller).
Nej, det går inte att jämföra med att lägga tilll funktioner i firmware, CS4 skulle fortfarande vara CS4 utan funktioner från CS5, men med stöd för D800 i RAW-konverteraren.

Om jag säger så här: Tror ni det skiljer på konverteraren för D700 mellan CS 4 och CS5, annat än mycket marginellt möjligen, tror ni då att det skulle behöva skilja mellan konverteraren till D800 för CS5 instoppad i det senaste camera raw CS4 kan hantera?

Nikon D800 för 25000 kr, uppgradera Photoshop för 2500 kr. Verkar vara en no brainer i min värld.
Du kan aldrig jämföra ett program med en fysisk produkt. Kameran har ju en kostnad för tillverkning och distribution som inte ligger särskilt många kronor under butikspriset, för Adobe är den kostnaden nästan noll medan båda hTar utvecklingskostnader.
 

j2^

Aktiv medlem
Helmetrock;1807794. Jag menar man köper ju ett program för stora pengar för att få tillgång till uppdateringar sa:
Det där argumentet håller inte. Adobe säljer en prenumerationstjänst för de som resonerar som så att de alltid vill vara uppdaterade och inte betala uppdateringspriset i klumpsumma vid varje uppdatering.

Du licensierar programmet som det är vid den punkt du köper din licens. Adobe förbinder sig inte att göra några förbättringar, och jag ser ärligt talat inte problemet med det.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
ACR 6.7 förefaller stödja dem. Det är dock en beta, så du måste hämta den ifrån adobes beta-sida.
Förlåt den oinvigde men vad... nej HUR använder man Adobe Camera Raw?
Jag trodde att det är ngn raw-motor i PS och att man bara använder den på de bilder man öppnar i PS.
Eller är LR onödigt?
 
ANNONS