Det kanske t.o.m. är så att de är större konstnärsbegåvningar som kan se att det går att få ett verkligt konstnärligt resultat ut av en råbild som inte är fullt färdigkomponerad än den som är så osäker i sina beslut att han/hon måste prova sig fran till en exakt färdig bild före exponering. De flesta stora konstnärer går ut med skissblocket men gör konstverket i ateljén. Det är bara vissa fotokonstnärer, verkar det som, som måste stå och vrida kameran i det oändliga ute i naturen. Och de försöker göra obeslutsamheten till något eftersträvansvärt.
Det där tycker jag var en mycket intressant tanke även om jag inte håller med
Appropå detta så har jag hört en hyfsat framstående fotograf tala om att använda höghastighetsvideokameror med hög upplösning för att spela in sekvenser av skeenden. Några sekunders filmande skulle då kunna generera tusentals "fotografier". Väl hemma framför datorn skulle han sedan välja ut de bästa och fortsätta efterbehandla dessa.
Jag förstår tankesättet som att han ser fotograferandet som en process vars syfte är att producera bästa tänkbara bild av ett givet motiv eller händelse. Kanske är det också en mycket effektivt, men särskillt kreativt eller "roligt" tycker jag inte att det känns.
För mig som amatör är fotograferandet delvis en ursäkt jag använder för att ta mig bort från datorn och ut i naturen. När jag ställer upp stativet och funderar ut olika kompositioner eller väntar in ljuset, känns det delvis som om jag utövar ett hantverk (eller åtminstone försöker), och ju mer av hantverket jag kan färdigställa på plats desto nöjdare blir jag oftast.
Jag är däremot inte alls emot att efterbehandla och beskära bilder om bilderna tjänar på det. Jag efterbehandlar ju själv 100% av mina bilder på något sätt. Däremot tycker jag att det är roligare om jag tex. bara behöver beskära lite grann för att vara nöjd med en bild, eftersom jag personligen lägger större vikt vid hantversutövandet vid själva fototillfället än vid efterbehandlingen.
Allt detta är ju bara mina högst personliga åsikter och värderingar, men jag står fast vid att en bild som bara behövt lyftas lite i efterbehandlingen är "finare" än en som krävt stora ingrepp för att bli bra. Punkt