Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom till d7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannegr

Aktiv medlem
Hej
Skaffar en d7000 i veckan men valet av objektiv kvarstår!
Är inne på Sigma 70-200 2,8 för ca. 10 kkr.
Finns det något nikonobjektiv i denna klassen .... deras egna 70-200 2,8 blir för dyrt !
Eller kanske ngt annat , Förslag !?
Fotar hundar i rörelse!

Har kört med Sony innan och med deras 70-300 G SSM som jag gillar , så kvaliteten på bilden får inte bli sämre än det ;-)

D

Hej
Finns det något nikonobjektiv i denna klassen .... deras egna 70-200 2,8 blir för dyrt !
Fotar hundar i rörelse!

Har kört med Sony innan och med deras 70-300 G SSM som jag gillar , så kvaliteten på bilden får inte bli sämre än det ;-)

D

Sigmas som du nämner är ju naturligtvis bra, Nikon 70-200 AFS version1 kan fås för 10 000 begagnad är ju förstklassig den med Personligen är jag sugen på att testa Tokina ATX PRO 70-200/4 (IF) FX När den kommer ut på marknaden fast det vet vi ju ej när det blir.
Använder skälv till hundar
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED Tycker inte att det är något som helst fel på den vid bra ljus om man klarar det stora skärpedjupet, allt fast Nikon 85 1,8 fast naturligtvis saknar man ju ibland zoomen när det går fort
I kombination med nämnda D7000

Jag tycker inte man skall bortse från Nikon 70-300/4,5-5,6 VR. Just i spannet 70-200 är den riktigt skarp och på 300mm är den skarp på litet närmre håll men inte på långt avstånd. Att fota snabba hundar med litet skärpedjup/stor bländare har ett problem och det är att få skärpan rätt. Med litet större skärpedjup/mindre bländare blir det enklare. AF är inte supersnabb på den, säkerligen mycket snabbare på Nikon 70-200/2,8 VR/VR2. Får ju ändå anse 70-300 väldigt prisvärd. Just nu 4890:- på ScandinavianPhoto. Går dessutom att hitta begagnad till lägre pris = pengar över till en t ex Nikon 85/1,8G AF-S 4790:-

85an när ljuset kniper och 70-300 vid bättre ljus. Inte så illa va?

/Frode

Jag tycker inte man skall bortse från Nikon 70-300/4,5-5,6 VR. Just i spannet 70-200 är den riktigt skarp och på 300mm är den skarp på litet närmre håll men inte på långt avstånd. Att fota snabba hundar med litet skärpedjup/stor bländare har ett problem och det är att få skärpan rätt. Med litet större skärpedjup/mindre bländare blir det enklare. AF är inte supersnabb på den, säkerligen mycket snabbare på Nikon 70-200/2,8 VR/VR2. Får ju ändå anse 70-300 väldigt prisvärd. Just nu 4890:- på ScandinavianPhoto. Går dessutom att hitta begagnad till lägre pris = pengar över till en t ex Nikon 85/1,8G AF-S 4790:-

/Frode

Jaha du , inte illa . Men jag är tveksam till bildkvaliteten på Nikon 70-300 , kan den verkligen prestera lika bra som tex. Sony 70-300 G SSM, som jag haft innan.
Hmmmm.... dock fint med pengar över till ytterligare objektiv.
Jag är nog ganska kräsen vad gäller bildkvalitet tror jag.

/Frode

Japp Frode just det jag använder till hundar se inlägg två i tråden, ovan mämda 70-300 har nackdelen att inte ha något stativ fäste då jag ofta använder enbentstativ.
Nu ska vi väll inte förvirr trådskaparen valet är bra.

Fast vi har ju visat att Sigman inte är dyrare en v1 av Nikon 70-200 begagnad. Och behöver du någo enstaka gång längre fungerar den bra med converter

Den första versionen av Nikon:s 70-200 fungerar inte bra med konverter. Fick ingen godtagbar skärpa i mina bilder med nikon:s 1,7. Blev faktiskt "lurad" att köpa konverter till den här på fotosidan. Konvertern såld och jag använder bara linsen som den är. Detta bekräftas också av tester.

Den första versionen av Nikon:s 70-200 fungerar inte bra med konverter. Fick ingen godtagbar skärpa i mina bilder med nikon:s 1,7. Blev faktiskt "lurad" att köpa konverter till den här på fotosidan. Konvertern såld och jag använder bara linsen som den är. Detta bekräftas också av tester.

Märkligt..!.. jag har just den kombon och är nöjd..

exempel:
http://3.bp.blogspot.com/-fgsvMpnVdQ4/T2DkvSmDYMI/AAAAAAAAAVU/mkZS5A4-1Lw/s1600/1280DSC_3632.JPG

http://2.bp.blogspot.com/-0lMCGeCo6mY/TjcJgawv5UI/AAAAAAAAAMA/-xCn5xFUjAY/s1600/sizedDSC_3420.JPG

Nikon V1 70-200 2.8 är ett kanon objektiv ingen tvekan där men jag måste ändå påstå att jag är mycket nöjd med mitt inköp av av Sigmas senaste 70-200 2.8. Mycket förbättringar på denna optiken jämfört med föregående version

Fotograferar själv hundar (Engelsk Springer Spaniel) i full fart och även om jag inte är så duktig ännu så är jag nöjd med de resultat jag fått så här långt.

Tycker definitivt att Sigman är ett alternativ att fundera på, snabb af, fint skärpedjup, underbar att arbeta med.

Men hade jag haft pengarna hade det väl blivit en Nikon 70-200 2.8 V2 bara för att det är Nikon.

Lycka till med valet

Niclas

Hej
Fotar hundar i rörelse!

70-200/2,8 och 70-300/5,6 är helt olika typer av objektiv och inte direkt jämförbara.
Satsa på 70-200/2,8 är mitt råd. Antingen det nya sigma med OS eller Nikon original.

Sonys 70-300G är inte speciellt märkvärdigt, det är en av de bättre ljussvaga 300-zoomarna, men som sagt en helt annan klass än ett f/2,8-objektiv, så det är ingen risk att kvaliteten blir sämre oavsett om du väljer Sigma eller Nikkor.

Kan inte så mycket om Nikkor-gluggarna, men Sigmas nya 70-200/2,8 med OS har fått alldeles lysande kritik överallt och min gissning är att det är lika bra optiskt som Nikons original (kommer säkert få skit för det, men det är vad testare anser i alla fall och hur jag uppfattat det). Klart bättre än 70-300at i alla fall, speciellt vid f/2,8 :)

Om det är värt merkostnaden för ett Nikkor 70-200/2,8VR får du själv avgöra. Från reviews mm. är det inte det.

Mycket bra känsla i Sigmat och fin finnish, numera blank och fin istället för den tidigare äckliga gråa matta finnishen på Sigma EX.

Jag skulle satsa på det nya Sigma 70-200 och sedan om du behöver ett längre tele så en 150-500/5-6,3 OS eller ett Nikkor 400. Ett ljussvagt 70-300 blir varken hackat eller malet.

Sen finns ju till Nikon Sigma 120-300/2,8 OS. Ett helt underbart objektiv i absolut yppersta klass till ett i sammanhanget löjligt lågt pris, bara runt 18 000 kr. Jämfört med andra 300/2,8 så är det snorbilligt, men det är ju förstås större och tyngre och dubbelt så dyrt som en 70-200.

/Mats

ANNONS
Götaplatsens Foto