Tony johansson
Aktiv medlem
Någon i panelen som vet svaret på frågan ? Finns det någon anledning att inte satsa på en D800e framför en D3S ?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns det någon anledning att inte satsa på en D800e framför en D3S ?
- D800E har svagare AA filter
- D800E har ett löstagbart batterigrepp som är "sämre" ergonomiskt än D3s
- D800E ger stora bildfiler i datorn
- D800E har lägre bilder per sekund än D3s
- D800E är helt ny och kan ha barnsjukdomar (finns redan ny firmwareuppdatering)
- D800E är svårare att klara handhållen pga sin höga upplösning
- D800E tydliggör defekter hos objektiv
Om detta sedan är brister kan väl diskuteras. Själv väntar jag på en D4![]()
Att D800e är svårare att handhålla och tydligt visar objektivens brister är två svårdödade myter. Bildresultatet kommer av dessa anledningar aldrig bli sämre med D800e än med D3s!
Greppets "passform" är dessutom subjektivt.
/K
Det handlar väl ganska mycket om vad din genomsnittliga fotografering går ut på. Om ditt genomsnittlga användande ligger på F2.8 ISO3200 hade jag lätt valt en D3s i stället. Visst kan man fortfarande krama ut lite mer detaljering ur D800-bilderna (än med en D3s) på ISO3200, men skillnaden i upplösningsförmåga krymper ju längre över ISO1600 man går.
Om du däremot oftare ligger på F5.6 ISO200 och inte behöver seriebildshastigheten är det ju inget snack. Då tjänar man både pengar, vikt, detaljupplösning och "flexibilitet i bildanvändandet" med D800.
Om greppet passar är alltid personligt. Det måste man klämma och jämföra själv.
Eftersom D3s ens är ett val tycker jag inte att det är lönt för dig att titta på E-modellen. Om du tycker D3s-upplösningen räcker för dig kan jag efter att ha provat i verkligheten säga att det är ganska omöjligt att se skillnad på D800 och D800E efter att man har skalat bilderna till 12MP. E-modellen köper man antingen för att man "vill ha den", eller om man fotar mest i extremt välkontrollerade förhållanden. För makro och extrema närbilder är E också en fördel.
Förr var det väl så att i stort sett vem som helst (som hade råd) kunde köpa ett fullstort pro-hus och få det bästa på marknaden för i princip all typ av foto, men som det utvecklar sig nu verkar det bara vara de som behöver hög-ISO och snabb serietagning som verkligen får ut något av dem medan alla andra får ut mer av semipro-husen som D800 och 5D.
Trodde någon för ett par år sedan att en kamera för 25 000 kr skulle vara bättre på alla sätt för en klar majoritet än en för 55 000 kr?![]()