Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

[windows] - Lite bra tips

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fortsätter gärna:

Gott folk, använd inte ZIP/RAR på det sätt som BW_62 beskriver, för i den händelse att ni får problem med eran dator eller operativsystemet så riskerar ni att förlora långt mer data än om ni inte gjort det.

Inte heller får ni några extra förmåner mot att använda de funktioner som finns inbyggda i Windows, men ni tappar en hel del funktioner på att följa rådet.

Så. :=)

Och kör helst inte igång datorn alls, då den KAN gå sönder. ;)

Det kallar jag knappast att tappa kontroll. Ha allt packat och kom ändå åt allt. Du kan tänka dig hur mycket jag har zippat på min hårddisk då jag inte har minsta behov av att ha det uppackat.

Men om du tycker att det är sämre kontroll så får du tycka det...på din dator, jag vet vad jag tycker.

Bra.. tala nu om hur du sätter olika rättigheter på två olika filer i ditt arkiv, samtidigt som du krypterar den ena?

Det jag tog upp är vanlig zip komprimering för att spara plats om man har alla sina bilder okomprimerade. Detta riktat till de som aldrig komprimerar något.

Som jag skrev, storleksvinsten på bildfiler är marginell. Speciellt jämfört med den extra handpåläggningen. Om jag extrapolerar mina siffror så sparas ungefär 2,6% på mina råfiler. Det skulle dock ta mig 33 timmar att göra komprimeringen av mina 2 Tb data.

Med din metod att köra arkiv (via TC eller något annat) uppstår dock problemet att t.ex. Lightroom inte kan skapa album av katalogstrukturen. Jobbar man inte på det viset utan via vanlig filhantering (vilket för de flesta fotografer är suboptimalt oavsett filhanterare) går det förvisso att öppna filen i Photoshop direkt från arkivet, men vad händer när du i Photoshop vill spara till originalfilen? Spara en kopia och ersätta den i arkivet? Inte så smidigt.

j2^s metod att istället direkt i Windows komprimera den mapp med undermappar och filer där bilderna lagras gör komprimeringen transparent. Dvs. Lightroom kan läsa och jobba med filerna och Photoshop kan spara till filen direkt. Utan handpåläggning. Dessutom mindre sårbart mot fysiska och logiska diskfel.

Båda metoderna innebär dock att läsa/skriva blir långsammare eftersom filerna måste avkomprimeras/komprimeras varje gång.

För mig är alltså den lilla vinsten att komprimera bildfiler inte värd prestandaförsämringen (eller fler moment samt ökad risk för dataförlust).

Dessutom, om någon som aldrig komprimerat något ska börja. Vad tror du är enklast; att ladda ned, installera, konfigurera och lära sig TC eller att högerklicka på aktuell mapp och bocka för komprimering?

Och som jag skriver, så bra tycker jag verkligen om TC, på riktigt.

Jag tycker också TC är bra och använder det själv (jag har dessutom köpt licens). Däremot är det inget jag rekommenderar för "vanliga" datoranvändare.

Här kan vi avskriva Photosessions farhågor om att du gör reklam. Du uppmanar att bryta mot licensavtalet och glatt klicka vidare på någon av de tre knapparna efter prövotiden på 30 dagar gått ut. Så här är licensdealen: http://www.ghisler.com/order.htm
"Total Commander is a Shareware program. This means that you can test it for a period of 30 days. After testing the program, you must either order the full version, or delete the program from your harddisk."

Sen att det går att använda efter dessa 30 dagar är en annan sak.

Enda begränsningen om du vill använda TC gratis är att du får trycka på en av tre knappar varje gång du startar upp programmet, vilket är en väldigt överkomlig begränsning tycker jag.

Som jag skrev, storleksvinsten på bildfiler är marginell. Speciellt jämfört med den extra handpåläggningen. Om jag extrapolerar mina siffror så sparas ungefär 2,6% på mina råfiler. Det skulle dock ta mig 33 timmar att göra komprimeringen av mina 2 Tb data.

Med din metod att köra arkiv (via TC eller något annat) uppstår dock problemet att t.ex. Lightroom inte kan skapa album av katalogstrukturen. Jobbar man inte på det viset utan via vanlig filhantering (vilket för de flesta fotografer är suboptimalt oavsett filhanterare) går det förvisso att öppna filen i Photoshop direkt från arkivet, men vad händer när du i Photoshop vill spara till originalfilen? Spara en kopia och ersätta den i arkivet? Inte så smidigt.

j2^s metod att istället direkt i Windows komprimera den mapp med undermappar och filer där bilderna lagras gör komprimeringen transparent. Dvs. Lightroom kan läsa och jobba med filerna och Photoshop kan spara till filen direkt. Utan handpåläggning. Dessutom mindre sårbart mot fysiska och logiska diskfel.

Båda metoderna innebär dock att läsa/skriva blir långsammare eftersom filerna måste avkomprimeras/komprimeras varje gång.

För mig är alltså den lilla vinsten att komprimera bildfiler inte värd prestandaförsämringen (eller fler moment samt ökad risk för dataförlust).

Dessutom, om någon som aldrig komprimerat något ska börja. Vad tror du är enklast; att ladda ned, installera, konfigurera och lära sig TC eller att högerklicka på aktuell mapp och bocka för komprimering?

Jag tycker också TC är bra och använder det själv (jag har dessutom köpt licens). Däremot är det inget jag rekommenderar för "vanliga" datoranvändare.

Här kan vi avskriva Photosessions farhågor om att du gör reklam. Du uppmanar att bryta mot licensavtalet och glatt klicka vidare på någon av de tre knapparna efter prövotiden på 30 dagar gått ut. Så här är licensdealen: http://www.ghisler.com/order.htm
"Total Commander is a Shareware program. This means that you can test it for a period of 30 days. After testing the program, you must either order the full version, or delete the program from your harddisk."

Sen att det går att använda efter dessa 30 dagar är en annan sak.

Vill man inte packa sina bilder så är det upp till var och en, ingen större fara eller hur?

Är man sådan att det sitter och mal i en och man sitter och räknar dagarna så kan man nog inte använda programmet längre än så förstås. Då kan man testa Free Commander om man vill testa ett "commander" program istället.
http://www.freecommander.com/

Och vad har det med mitt tips om att komprimera sina bilder att göra? :)

Bilderna blir komprimerade, och man tappar inte kontroll.

Din metod komprimerar bilder, gör att de flesta program inte direkt kan nå filerna utan att de först packas upp till en temporär area, och man tappar kontroll.

Alltså har det en hel del med saken att göra.

Bilderna blir komprimerade, och man tappar inte kontroll.

Din metod komprimerar bilder, gör att de flesta program inte direkt kan nå filerna utan att de först packas upp till en temporär area, och man tappar kontroll.

Alltså har det en hel del med saken att göra.

Vilken fantastisk metod du har. Sen är det upp till var och en om de vill packa sina bilder, eller inte, eller hur?

Bara de inte går sönder när de är packade. ;)

Bara de inte går sönder när de är komprimerade. Vågar vi starta datorn så att inte hårddisken pajar med alla bilderna på?

Eftersom NTFS är journalförande så är sannolikheten ohyggligt mycket mindre att du får en korrupt fil på mitt sätt än på ditt sätt. Dessutom, som jag tidigare sagt så tappar man på mitt sett EN fil. På ditt sätt tappar man ett okänt antal filer.

Bara de inte går sönder när de är komprimerade. Vågar vi starta datorn så att inte hårddisken pajar med alla bilderna på?

Dessutom, nånstans borde du väl inse att du just nu bara förlöjligar dig själv. Det känns som du är på väg mot "min storebror i sandlådan"-nivå?

Eftersom NTFS är journalförande så är sannolikheten ohyggligt mycket mindre att du får en korrupt fil på mitt sätt än på ditt sätt. Dessutom, som jag tidigare sagt så tappar man på mitt sett EN fil. På ditt sätt tappar man ett okänt antal filer.

Gör man? Till och med när man vågar starta datorn?

Hu, jag som vågat zippa något, det vågar jag aldrig mer.

(bäst att möta dig på samma nivå) ;)

Nu tar jag litesemester och äter lite, du får ha en bra dag. :)

Zip
Provade just att packa 88 bilder i råformat med det mycket kompetenta gratisprogrammet 7-Zip: http://www.7-zip.org/

Okomprimerat: 1,91 Gb
Packat med Zip: 1,86 Gb. Tid att komprimera: 1 minut, 51 sekunder
Packat med 7z: 1,85 Gb. Tid att komprimera: ~7 minuter (jag missade när den var klar)

Bilder är nog den typen av filer som är minst "lönsamma" att komprimera. I stort sett alla format är komprimerade redan från början. I exemplet ovan så tar det ca 40 min komprimeringstid för att spara 1GB som kostar ca 50 öre i inköp.
Det finns ingen som helst anledning att komprimera jpg och RAW bilder.

Jag testade på pst-filer och sparade ca 31% med zipformat och 51% med 7z-format. PST-filer verkar vara dåligt komprimerade från början. Under speciella omständigheter så kanske man skulle fundera på att komprimera pst-filer. Att man har väldigt stora mängder med pst-filer man inte längre arbetar med samt att man har slut på hårddiskutrymme och har svårt att lägga till disk (bärbar dator) och/eller använder onlinebackup för att minska överföringstiden som kan bli lång.

I övrigt är komprimering av bilder en dålig idé.

FÖR ALLA WINDOWSANVÄNDARE

Tips

Zippa eller rara alltid dina okomprimerade bilder, du sparar mängder med plats för att inte tala om småfiler som fyller upp hela hårddisken. Mycket av deras storlek är "reserverat utrymme" som packas ned till praktiskt taget ingenting (speciellt svartvita bilder). Du får en fil istället för 500 eller 1000. Mycket smidigare och sparar massor med plats, så får man bättre koll på vad man har dessutom. Var alltid noga med att döpa zip eller rar filen så att den beskriver innehållet bra.

Arbetar du med BMP och okomprimerad TIFF? Vilka andra bildfiler använder du komprimeras 50% med zip?

Bilder är nog den typen av filer som är minst "lönsamma" att komprimera. I stort sett alla format är komprimerade redan från början. I exemplet ovan så tar det ca 40 min komprimeringstid för att spara 1GB som kostar ca 50 öre i inköp.
Det finns ingen som helst anledning att komprimera jpg och RAW bilder.

Jag testade på pst-filer och sparade ca 31% med zipformat och 51% med 7z-format. PST-filer verkar vara dåligt komprimerade från början. Under speciella omständigheter så kanske man skulle fundera på att komprimera pst-filer. Att man har väldigt stora mängder med pst-filer man inte längre arbetar med samt att man har slut på hårddiskutrymme och har svårt att lägga till disk (bärbar dator) och/eller använder onlinebackup för att minska överföringstiden som kan bli lång.

I övrigt är komprimering av bilder en dålig idé.

Tycker du?

22 svartvita BMP bilder

62.1 MB ouppackade
15.3 MB nedpackade
http://www.iimmgg.com/image/93b1c6840a8252c320890f24fdfbe9f1

Då skall jag inte använda mig av den dåliga iden att packa bilder. Tack.

Gör som ni vill, jag vet hur jag gör i alla fall.

JPG ÄR redan komprimerat och ganska meningslöst att ens försöka komprimera såvida man inte vill ha bort en massa småfiler från hårddisken och placera dem i ett arkiv istället. BMP packar väldigt bra då det är helt okomprimerad bilddata.

Den enda jag lärde mig är att, posta aldrig tips samt "gratis är farligt". :)

Nu forsätter jag posta i mitt eget forum istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto