Som jag skrev, storleksvinsten på bildfiler är marginell. Speciellt jämfört med den extra handpåläggningen. Om jag extrapolerar mina siffror så sparas ungefär 2,6% på mina råfiler. Det skulle dock ta mig 33 timmar att göra komprimeringen av mina 2 Tb data.
Med din metod att köra arkiv (via TC eller något annat) uppstår dock problemet att t.ex. Lightroom inte kan skapa album av katalogstrukturen. Jobbar man inte på det viset utan via vanlig filhantering (vilket för de flesta fotografer är suboptimalt oavsett filhanterare) går det förvisso att öppna filen i Photoshop direkt från arkivet, men vad händer när du i Photoshop vill spara till originalfilen? Spara en kopia och ersätta den i arkivet? Inte så smidigt.
j2^s metod att istället direkt i Windows komprimera den mapp med undermappar och filer där bilderna lagras gör komprimeringen transparent. Dvs. Lightroom kan läsa och jobba med filerna och Photoshop kan spara till filen direkt. Utan handpåläggning. Dessutom mindre sårbart mot fysiska och logiska diskfel.
Båda metoderna innebär dock att läsa/skriva blir långsammare eftersom filerna måste avkomprimeras/komprimeras varje gång.
För mig är alltså den lilla vinsten att komprimera bildfiler inte värd prestandaförsämringen (eller fler moment samt ökad risk för dataförlust).
Dessutom, om någon som aldrig komprimerat något ska börja. Vad tror du är enklast; att ladda ned, installera, konfigurera och lära sig TC eller att högerklicka på aktuell mapp och bocka för komprimering?
Jag tycker också TC är bra och använder det själv (jag har dessutom köpt licens). Däremot är det inget jag rekommenderar för "vanliga" datoranvändare.
Här kan vi avskriva Photosessions farhågor om att du gör reklam. Du uppmanar att bryta mot licensavtalet och glatt klicka vidare på någon av de tre knapparna efter prövotiden på 30 dagar gått ut. Så här är licensdealen:
http://www.ghisler.com/order.htm
"Total Commander is a Shareware program. This means that you can test it for a period of 30 days. After testing the program, you must either order the full version, or delete the program from your harddisk."
Sen att det
går att använda efter dessa 30 dagar är en annan sak.