Annons

Pentax k7 eller k5

Produkter
(logga in för att koppla)

Signe1

Medlem
Har idag en Pentax IstDL och känner att det börjar bli dags för ett nytt kamerahus. Kikat runt lite och undrar, ska man köpa ett demo ex av k7 som blir 1000:-- billigare än ett k5 eller är det att vara dumsnål?
Vad är den stora skillnaden mellan dem?

Jo det är dumsnålt, K5 ätr bättre på allt jämfört med K7 när en bekant och jag jämförde jag kör K5 han K7 och han är grymt avis på mig och ångrar att han snålade och valde K7.

My 2 Cent

K-5 är överlägsen K-7 på framförallt höga ISO och jag skulle aldrig i mitt liv byta tillbaka för en tusing, inte en chans.

Om vi tittar på K5 och K30?
Vet ni om det är något annat på väg ut som man hellre ska vänta på?

Om vi tittar på K5 och K30?
Vet ni om det är något annat på väg ut som man hellre ska vänta på?

Vad jag vet så tror man att det kommer något till hösten som ersättare för K-5. Kanske

När det gäller K-5 och K-30 så visar de testbilder jag sett att K-30 presterar ännu något bättre än K-5 i svagt ljus/på höga ISO. Men K-5 har ju andra förtjänster som kamera som K-30 inte har. Det beror helt enkelt på vad du värderar. Mellan K-7 och K-5 tycker jag inte att det egentligen finns något val för att spara en tusenlapp, K-5 är så pass mycket bättre i mina ögon.

Undrar då, vad har k5 för förtjänster som inte k30 har? Nu när det står mellan k5 och k30 istället.

Undrar då, vad har k5 för förtjänster som inte k30 har? Nu när det står mellan k5 och k30 istället.

Några förtjänster har den allt,
såsom hus i magnesium vs polycarbonat-eller-nåt (vissa kan iofs tycka att plast är bättre).
Den har en top-display, (vilket jag tycker är kanon, andra säger sig aldrig titta på den).
Några fler knappar, alltid bra med knappar.
Den är snyggare, (k30 har mer drag av japanska tecknade stridsrobotar, hoppas inte den trenden håller i sig, ok det är kanske en smaksak).

Större batteri, mer kraft -> fler bilder.

Fast k30 har kanske några fler filmformat att välja på, K5'ans filmer tar enorm plats...

Några förtjänster har den allt,
såsom hus i magnesium vs polycarbonat-eller-nåt (vissa kan iofs tycka att plast är bättre).
Den har en top-display, (vilket jag tycker är kanon, andra säger sig aldrig titta på den).
Några fler knappar, alltid bra med knappar.
Den är snyggare, (k30 har mer drag av japanska tecknade stridsrobotar, hoppas inte den trenden håller i sig, ok det är kanske en smaksak).

Större batteri, mer kraft -> fler bilder.

Fast k30 har kanske några fler filmformat att välja på, K5'ans filmer tar enorm plats...

Tackar för konstruktivt! Snyggare håller jag med om och top-displayen (jag tittar på den) också. Min största anledning att köpa ny är, snabbhet och bättre bilder vid sämre ljusförhållanden. Sedan är allt relativt, allt bättre än istDl är ju bättre för mig :) Film är ju "bara nåt man får på köpet"

Tackar för konstruktivt! Snyggare håller jag med om och top-displayen (jag tittar på den) också. Min största anledning att köpa ny är, snabbhet och bättre bilder vid sämre ljusförhållanden. Sedan är allt relativt, allt bättre än istDl är ju bättre för mig :) Film är ju "bara nåt man får på köpet"
Jag tror inte skillnaden är så stor när det gäller ISO och enligt förhandsrapporterna på Pentaxforum är autofokusen (den fasdetekterande) inte snabbare men exaktare. http://www.pentaxforums.com/forums/...-k-30-auto-focus-tested-pentaxforums-com.html

ANNONS
Götaplatsens Foto