Annons

Superamatör behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Moys

Ny medlem
Hej!

Jag tänkte köpa en ny kamera. Jag fotograferar inte fåglar, snabbt rörande fotbollsspelare eller Mount Everest som alla andra som hänger här verkar göra! Jag fotograferar vänner och tekoppar och typ pasta.

Jag vill ha en kamera som kan ta fina, skarpa bilder på människa och människor och som är okej att använda i mörker. Jag är världens oproffs - finns det en ta bild-knapp och en av/på-knapp är jag helt nöjd. Jag är väldigt, väldigt inne på en Canon 7D eller en Canon 5D men kan inte avgöra vad som passar mig bäst, då folk pratar ett annat språk än jag på alla forum, med massa siffror och konstiga namn. Och finns det någon kamera i samma prisklass som än ännu bättre?

Snälla snälla hjälp!

Vad är din budget?
Tror nog att du klarar dig med billigare alternativ är 5D eller 7D.
Annars är väl 5D mkII eller nya 6D som precis lanserats lämpligt som kamerahus.

Satsar du på 5D mkII eler 6D kan ett EF 50/1.4 eller EF 50/1.8 passa bra som objektiv.

Vad är din budget?
Tror nog att du klarar dig med billigare alternativ är 5D eller 7D.
Annars är väl 5D mkII eller nya 6D som precis lanserats lämpligt som kamerahus.

Satsar du på 5D mkII eler 6D kan ett EF 50/1.4 eller EF 50/1.8 passa bra som objektiv.

Tänkte köpa på Blocket, hittade en "nyservad 5d" för 4500 kr!! Har redan ett 50/1.8-objektiv så det är ju fint!

Tänkte köpa på Blocket, hittade en "nyservad 5d" för 4500 kr!! Har redan ett 50/1.8-objektiv så det är ju fint!

Tänker du i huvudsak använda 50-objektivet så skulle jag definitivt rekommendera en fullformatskamera, typ 5D. Med en mindre sensor, t.ex. 7D, skulle du hela tiden känna att du behöver backa för att få med polarna i bild.

Du har iallafall tagit första steget - börjat identifiera vad du vill ha ut av kameran! Det är inte alla som kommer så långt :)

En 7D är lite i överkant för dina behov, jag köpte den tex för en enda anledning : hög bildserietagning och ett någorlunda avancerat autofokussystem.

En 5D är en fin kamera (fast tänk på att det är en så kallad "full frame" kamera - dvs bildsensorn är större än på tex 7D - vilket betyder att bara objektiv som heter EF passar medans på en 7D passar både EF och EF-S objektiv). Men om man bara ska börja med foto "och känna på" om det är något man är intresserad av så är en 5D kanske lite för högt insteg.

Beroende på budget och hur långt du kommit i ditt fotointresse så kanske en instegskamera är mer lämplig för att börja utforska fotovärlden. Här finns tex Canon 550D, 600D och 650D att välja mellan. Man ska inte glömma bort att spara lite pengar till ett bra objektiv och tillbehör också, här finns mycket att hämta när det gäller att få de bilder man eftersöker - minst lika mycket som hos kameran om inte mer.

Nu finns det självklart andra märken än Canon som levererar precis samma kvalitet på bilderna, men nämner Canon här bara då jag har de själva och kan de bättre. Just märket är inte helt avgörande men till Canon och Nikon finns en stor mängd objektiv att välja mellan. Och har du en fotointresserad kompis som man kan låna objektiv emellan så kan det också vara en faktor att tänka på vid val av märke.

Tack! Fint med så långt svar.

Jag har just nu en Canon EOS 500D (eller det kanske är 450D? inte så bra koll). Den tycker jag iallafall inte alls om. Inget bra djup i bilderna och väldigt dålig i mörker. Och väldigt gammal helt enkelt.

Men mellan 5D och 7D tror du på 5D till mig? Är 5D komplicerad att ta bilder med eller är det bara att fotografera? Av alla bilder jag sett tagna av 5D, har en vän till exempel, så är det ju hur fina bilder som helst! Och hon ska inte vara någon djupdykare i fotografering hon heller. Tror jag.

Tack!

Tänker du i huvudsak använda 50-objektivet så skulle jag definitivt rekommendera en fullformatskamera, typ 5D. Med en mindre sensor, t.ex. 7D, skulle du hela tiden känna att du behöver backa för att få med polarna i bild.

På mitt objektiv står det: "Canon Lens EF 50mm 1:1.8 II"
Är detta det rätta 50-objektivet till en 5D?

Nu har jag inte mycket koll på diskussionen, men tänk på att det finns tre versioner av 5D. Den för 4500 låter som om det är den allra första versionen. Tänk på detta när du jämför med din 500D som är ungefär lika gammal som 5D mkII.

Sen hur 5D mkI är som kamera jämfört med 500D, det har jag ingen aning om..

Är 5D komplicerad att ta bilder med eller är det bara att fotografera? Av alla bilder jag sett tagna av 5D, har en vän till exempel, så är det ju hur fina bilder som helst! Och hon ska inte vara någon djupdykare i fotografering hon heller. Tror jag.

Det är inte svårare att få bra bilder med en 5D än med kameran du har, men det går att klanta till det också med en 5D. Det finns en aktuell tråd på Bröllopsfoto, med exempel på en "fotograf" som har använt 5D, och de bilderna är verkligen rent ut sagt skitdåliga.

Så som alltid är det en fråga om endera att ha bra koll på vad man gör med kameran, eller att åtminstone inte göra någonting som sabbar resultatet. Alla kameror har automatik, men man vinner alltid på att lära sig hur grejerna fungerar, så att man kan få skärpan där man vill ha den och så att man förstår när det är lämpligt att ha ett mycket stadigt underlag.

Så din fråga är inte alldeles enkel att besvara. Det går att klara sig utan stor kunskap, men det är också väldigt lätt att skjuta sig i foten om man börjar pilla på grejerna utan att förstå vad de gör.

Jag är ingen expert som kan rabbla kameramärken och kameratyper men undrar ändå varför Du satsar på en systemkamera om Du bara ska använda ett objektiv. Då måste Du rimligen få mycket mer för pengarna med någon form av kompaktkamera. Tycker Du ska be om att även få råd på detta av de som kan det segmentet.

Senast ändrad:
Tack! Fint med så långt svar.

Jag har just nu en Canon EOS 500D (eller det kanske är 450D? inte så bra koll). Den tycker jag iallafall inte alls om. Inget bra djup i bilderna och väldigt dålig i mörker. Och väldigt gammal helt enkelt.

Men mellan 5D och 7D tror du på 5D till mig? Är 5D komplicerad att ta bilder med eller är det bara att fotografera? Av alla bilder jag sett tagna av 5D, har en vän till exempel, så är det ju hur fina bilder som helst! Och hon ska inte vara någon djupdykare i fotografering hon heller. Tror jag.

Tack!

Hej TS!

Blir lite tveksam när jag läser dina svar. Tror faktiskt inte du _BEHÖVER_ en ny kamera! Sen att du kanske vill ha nåt nytt eller hoppas på att en kamera med mer funktioner tar bilderna åt dig är en annan femma. Anar när jag läst dina svar att du är ute efter kortare skärpeljup (du skriver mer ljup i bilderna). Det är en följd av framför allt vilken bländare men har inställt på och vilken brännvidd man använder sig av. Visst en FF-kamera ger en känsla av kortare skärpeljup men såstor skillnad är det inte mellan din 500D och en FF. Om du nödvändigtvis vill lägga pengar på en ny kamera hade jag tittat på en långzoomare med stor största bländare (lågt tal). Du var ju ute efter en "en knappslösning" så den borde passa (dock är din 500D mer kamera för dig). Annars tror jag du helt enkelt hade haft mest nytta av att plugga på lite fototeori och sen ut och testa för att inse att din 500D täcker dina kamerabehov med råge. Kanske en inte lika rolig lösning som att köpa en ny kamera men du lär dig nåt och spar en fasligt massa pengar!

Lycka till hur som helst!

Eftersom att en 5D har en större sensor kommer den kräva större objektiv.
Större objektiv är:
Dyrare
tyngre
klumpigare

Trivs du med det?
Det är nog fråga nr 1.
O du har väldigt enkelt att ta reda på svaret eftersom att kompisen redan har en 5D, LÅNA den en helg!

Tänk på att 5D och 5Dmk2 är två olika kameror! 5D börjar bli väl gammal.

Men jag har sagt det förut och säger det igen: Det är inte utrustningen som tar bilden! En skapr bild kan vilken kamera som helst producera, det gäller bara att veta hur man ska göra, och om man har en systemkamera och bara vet vart "ta bild knappen" sitter klarar man sig lika bra med en kompakt!

Så Den tråkiga sanningen är snarare att du om du nu har ett fotointresse, får se till att lära dig bemästra din kamera! såklart hjälper en känsligare sensor i mörker och ger bättre färgdjup, Men om man tar sig tiden att efternbehandla sina mästerverk i datorn kan man nå ett helt okej djup i bilderna även från en 450D!

En annan sak som påverkar mörkerseendet är ju vilket objektiv du sätter framför kameran, ett objektiv med stoooor bländare släpper in mer ljus.

Jag kan tycka att om man inte vet mer om kamerorna och om fotografi än det som du verkar veta (rätta mig om jag har fel) så är man inte redo att bemästra en fullformatskamera!

Jag vill ha en kamera som kan ta fina, skarpa bilder på människa och människor och som är okej att använda i mörker. Jag är världens oproffs - finns det en ta bild-knapp och en av/på-knapp är jag helt nöjd.

Du har ju redan en sådan kamera!

Jag tror du är mer i behov av bild-tips än utrustnings dito.

Lägg upp några exempelbilder som visar vad du är missnöjd med så kan du säkert få bra tips om hur du kan göra dem bättre - utan att byta utrustning.

Tillåt mig att omformulera; ...Man är inte redo att utnyttja en fullformatare till sin fulla potential och det vore att kasta pengar i sjön när man hade klarat sig i flera år med en LÅNGT billigare kamera.
Varför är "Man" inte det?
Nej, du behöver inte svara, jag skall inte plåga dig mer med att få dig fortsätta skapa plågsamma svar som förvecklar dig in saker som man inte vill bli påminnd om.

JAG gillar FF.
Jag har inte tagit mig råd att skaffa en sådan digital men snart...
Analogt har jag använt det i över 25 år.
6X4,5 har jag använt i över 10 år + Att jag gärna skulle vilja ha 6x9 för svartvitt.

JAG tror att antingen så gillar man det eller så inte.
Den ekonomiska synpunkten är en annan.
O i TS fall så är det enkelt att testa OM man tycker om det.
Om det är ekonomiskt försvarbart, det är väl mer tveksamt.
Men det är väl inte en Ferrari heller men dem finns ändå.

Jag tycker att en del svar är på väg ut i tangentens riktning här. Ursprungsfrågan är ganska enkelt formulerad, och jag tycker att det vore bra om vi kan få TS att förstå att det inte går att ge några riktigt bra råd utifrån det som hon har presenterat.

Om man inte har koll på vad man behöver, och inte heller har ord för vad det är man skulle vilja ha bättre, utöver att "ta i mörker", så är det väldigt svårt att uppnå en bra kommunikation. Precis som TS skriver i det första inlägget talar vi olika språk, och då går vi om varann utan att egentligen framföra någonting av större värde. Exempelvis är kommentaren om att klara sig lika bra med en kompakt tagen helt ur det blå och rejält fel, om man ser till just det här specifika önskemålet.

Till TS är det väl bättre att då påpeka att ingen kamera funkar särskilt bra i mörker. Att fotografera betyder att "teckna med ljus", och då behöver man ju faktiskt ljus. Men olika kameror behöver olika mycket ljus, och det finns de som är lite bättre än andra. Exempelvis är en Nikon D5100 ganska mycket bättre än både EOS 450D och EOS 5D i flera viktiga avseenden, och kanske lättare att hantera för den som inte vill ha mer än att veta var knappen sitter. Om bilderna sedan blir bättre är faktiskt en helt annan sak, eftersom det kräver lite mer av fotografen än att hitta knappen.

Det finns också en hel del andra systemkameror som uppfyller grundönskemålet, att vara bättre när ljuset är svagt, och det har inte helt och hållet med sensorstorleken att göra, även om ingen av dem är en kompakt- eller långzoomkamera.

Så stalltipset är faktiskt att du måste lära dig mer om fotografering så att du kan utvärdera precis var dina begränsningar ligger, och att göra dina val efter det. Din kamera har begränsningar, men det är knappast sannolikt att du har fått ut det bästa som går att få ut ur den kameran, och att skaffa en mycket bättre kamera ökar inte förutsättningarna för bra bilder om du inte också lär dig att krama ur det allra gôttaste ur den. Det gäller i synnerhet eftersom de allra bästa kamerorna. med just de egenskaper som du frågar efter, också är de som är svårast att hantera och lättast att skjuta sig i foten med. Exempelvis Olympus OM-D E-5 klarar svagare ljus mycket bra, men den har så snårigt användargränssnitt att det går att tröttna helt på fotografering medan man försöker lära sig hur den funkar. Nikon D5100 är lättare att hantera och kan ge lika bra resultat, medan ingen av Canons modeller riktigt når upp till resultatet man kan få med sensorerna som sitter i Nikon, Pentax och Sony.

Om man sedan ställer sig frågan varför det ändå finns folk som väljer Canon, så hänger det med största sannolikhet på att det faktiskt finns andra egenskaper som kan vara viktigare än en möjlig bästa bildkvalité under vissa förhållanden. Det kan vara andra förhållanden man främst är ute efter, och då gäller andra kriterier. Snabbhet i autofokus eller serietagning är egenskaper som ofta värderas högt, och som ibland har företräde framför optimal bildkvalité under mer kontrollerade förhållanden.

Varför är "Man" inte det?
Nej, du behöver inte svara, jag skall inte plåga dig mer med att få dig fortsätta skapa plågsamma svar som förvecklar dig in saker som man inte vill bli påminnd om.

JAG gillar FF.
Jag har inte tagit mig råd att skaffa en sådan digital men snart...
Analogt har jag använt det i över 25 år.
6X4,5 har jag använt i över 10 år + Att jag gärna skulle vilja ha 6x9 för svartvitt.

JAG tror att antingen så gillar man det eller så inte.
Den ekonomiska synpunkten är en annan.
O i TS fall så är det enkelt att testa OM man tycker om det.
Om det är ekonomiskt försvarbart, det är väl mer tveksamt.
Men det är väl inte en Ferrari heller men dem finns ändå.

Sjukt onödigt att vara så dryg kan jag tycka, det tillför bara sura miner i diskussionen och är inte proffsigt alls.. arrogans verkar vara allmänt vedertaget bland svenska fotografer.

Jag förstår att allting inte är svart eller vitt.. Men Faktum kvarstår att en person utan kunskap och utan viljan att skaffa sig kunskap inte lär ha nytta av fördelarna och funktionerna i en så avancerad kamera. Visst kan man springa och ta bilder av sina kompisar och spaghetti med en kamera plus objektiv för 20 papp, men det hade nog blivit både lättare och billigare med en kamera för 5 papp.

Sen vad man gillar är en helt annan femma, och hade man bara haft råd att gå efter vad man gillar så hade ju denne svensken bara käkat hamburgare och haft fotoutrustning som fyllt en lastbil, och även haft lastbilen då.

Jag står fast vid att inte rekommendera en dyr, avancerad kamera till en person som sannolikt aldrig lär dra nytta av potentialen, just för att det är för mycket pengar att kasta i sjön. Och alla tvingas vi väl tänka ur ekonomisk synpunkt?

ANNONS
Götaplatsens Foto