Har idag ett 620 hus och tre fina Zuiko objektiv: 12-60 + 11-22 + 50macro. Frågan är om det är någon idé att uppgradera till ett beg. E-5 hus? Jag får då en bättre sökare och förfinad/bättre autofocus. Men ger E-5:an synbart bättre bilder?
Eller, ska man kanske satsa på nya E-PL5 som ärvt viktig hårdvara och mjukvara från OM-D5? (har 4/3 > m4/3 adapter) Har ni några praktiska erfarenheter och råd? Ska tillägga att jag är en amatörfotograf som tar några bilder då och då.
/Lennart
Har en E-620 sedan tre år, och hade en E-5 från mars -11 till i somras då den stals. Nu har jag en OM-D EM-5 vilken som du nämner har samma sensor och processor som E-PL5.
E-5 är notabelt bättre än E-620 på några bildkvalitetspunkter.
Högre detaljering, och 'snyggare'/'finare' och aningen lägre brus...både i jpeg men möjligen lite extra märkbart vid RAW. (ang RAW lite mer längre ned)
Avsevärt trevligare hus att hålla i och framförallt sökaren är mkt bättre. AF är bra men säkert mer märkbart för dig som har ett 12-60. iom dess SWD.
Mitt 14-54 är mkt skarpt, men jag tyckte inte AF var så mkt bättre med det på E-5 än på E-620. Bättre ja, men inte "dubbelt så bra", typ.
50/2:an tycker jag uppförde sig lite trevligare mht AF på E-5, inte heller där MKT bättre, men iaf märkbart.
Hittar du en E-5 till hygglig peng är det iaf ett bra köp. Fler direktknappar och lite mer plats för händer/fingrar. Riktigt skarp LCD också! Hela bygget är mkt stabilt och rejält.
Jag gillade min 620 rätt bra men tröttnade lite på dess AF även om den är ganska OK så länge det handlar om foto i hyggligt ljus, och inte allför actioninriktat foto. Totalt sett trevligare AF på E-5.