Har idag ett 620 hus och tre fina Zuiko objektiv: 12-60 + 11-22 + 50macro. Frågan är om det är någon idé att uppgradera till ett beg. E-5 hus? Jag får då en bättre sökare och förfinad/bättre autofocus. Men ger E-5:an synbart bättre bilder?
Eller, ska man kanske satsa på nya E-PL5 som ärvt viktig hårdvara och mjukvara från OM-D5? (har 4/3 > m4/3 adapter) Har ni några praktiska erfarenheter och råd? Ska tillägga att jag är en amatörfotograf som tar några bilder då och då.
/Lennart
Har en E-620 sedan tre år, och hade en E-5 från mars -11 till i somras då den stals. Nu har jag en OM-D EM-5 vilken som du nämner har samma sensor och processor som E-PL5.
E-5 är notabelt bättre än E-620 på några bildkvalitetspunkter.
Högre detaljering, och 'snyggare'/'finare' och aningen lägre brus...både i jpeg men möjligen lite extra märkbart vid RAW. (ang RAW lite mer längre ned)
Avsevärt trevligare hus att hålla i och framförallt sökaren är mkt bättre. AF är bra men säkert mer märkbart för dig som har ett 12-60. iom dess SWD.
Mitt 14-54 är mkt skarpt, men jag tyckte inte AF var så mkt bättre med det på E-5 än på E-620. Bättre ja, men inte "dubbelt så bra", typ.
50/2:an tycker jag uppförde sig lite trevligare mht AF på E-5, inte heller där MKT bättre, men iaf märkbart.
Hittar du en E-5 till hygglig peng är det iaf ett bra köp. Fler direktknappar och lite mer plats för händer/fingrar. Riktigt skarp LCD också! Hela bygget är mkt stabilt och rejält.
Jag gillade min 620 rätt bra men tröttnade lite på dess AF även om den är ganska OK så länge det handlar om foto i hyggligt ljus, och inte allför actioninriktat foto. Totalt sett trevligare AF på E-5.
Dessvärre fotade jag nästan inget i RAW med min 620, och började köra RAW ganska sent med E-5 också...så ska sägas att exakt skillnad mellan dem i RAW har jag inte lätt att påstå mig veta så mkt om. Raka jpegs tycker jag iaf blev bättre från E-5, lite var det kanske därför jag inte kände trycket att köra RAW...tills jag såg min kompis snygga RAW-konverteringar från hans EOS 50D...då blev det direkt övergång till att fota RAW+jpeg alltid...
OM-D har jag bara kunnat se jpegs ifrån, måste skaffa annat program för RAW då Elements 9 som jag hittils använt inte kan uppgraderas till att ta OM-Ds RAW-filer. Gäller säkert även andra nya Olympusar. Blir Lightroom 4 så småningom.
Jpegs från OM-D har större förbättrringar vs E-5 än vad jpegs från E-5 hade vs E-620, det står klart. Runt ett steg lägre brus, tevligt värre, och ganska mkt bättre dynamik.
Lite mer detaljering också pga lite fler pixlar. Just detaljering är ändå inte det största som jag upplever det, men gör ju det det gör, det är märkbart bättre även om jag ser brus- och dynamikskillnaderna som större.
Vill inte påstå att E-5 tex ger nämnvärt bättre dynamik vs E-620.
Vad som blir bästa valet för dig...hänger väl på hur mkt du värdesätter kompakthet, och den bättre bildkvaliteten från de nyaste kamerorna vs en evt "billig" beggad E-5..
Jag köpte min E-620 pga dess många funktioner och bildkvalitet i ett smidigt hus, med skarpa kitobjektiv som främsta skäl (lätt få med hela kitet i en sidoväska på MCn, typ så)
E-5 kom i min ägo då den visade sig ha bättre skärpa, nog mkt bättre för att motivera mig att skaffa den. Gillade den väldigt mkt men lika smidig var den ju inte...
OM-D trivs jag mkt bra med och ett batterigrepp är på G till den. Kör just nu med 12-50 & 75mm/1.8 men adaptern för mina 4/3 objektiv ska ju komma till den också.
Se till att känna på både en E-5 och E-PL5:an innan du bestämmer dig, kan ju duga klämma på en E-PL3 då de i stort ser lika ut, just för att bedöma hur de är att hantera. AF på E-PL3/5 lär inte skilja nåt nämnvärt, 3:an är skitsnabb, skulle påstå den är lika snabb i praktiken som OM-Dn (har provat E-PL3)
Sen bör ju priset av en adapter räknas med i kalkylen, men pengar är ju minst lika personligt vad man vill/kan lägga, som det med hantering etc av kameran är..åt var och en sin bedömning.
(EDIT: ser du har ju en adapter redan)
(Är också 'glad amatör', men fotar från och till rätt mkt, dock inte med 620:an längre då den har en trasig, slocknad LCD)