Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mäklarbilder i hus vilseleder
- Trådstartare Word-man
- Start datum
abbeman
Aktiv medlem
Jag tror inte man vill göra något åt det då att locka folk är målet med det hela. Det gör mäklare med romantiserade bilder och realism.
Som tur är resonerar inte alla mäklare så. Om intressenter kommer på visning och direkt blir besvikna för att det inte såg ut som på bilderna har mäklaren misslyckats tycker jag. Argumentet "de kom i alla fall på visning" känns oseriöst. Det blir inte bara mer realistiskt med längre brännvidd, bilderna ser bättre ut också...Mer brännvidd åt folket!
alfred k
Aktiv medlem
tja
Man kan börja med att läsa sig till boytan! 85kvm blir inte mer med vidvinkel
däremot är det lättare att se rumssamband och överblicka tex öppen planlösning.
Några mäklare föredrar vidvinkel andra inte. Helt enkelt en smakfråga.
Detaljbilder en annan.
Det är väl vidvinkelns fel att allt ser så stort ut på nätet och krymper på plats, kan man göra något åt det?
Detaljbilder en annan.
Word-man
Avslutat medlemskap
Jag hör hur folk blir besvikna som vi då allt ser mindre ut IRL. Jag som kan foto kan bara begripa med en planritning möjligen då vi luras av foton. Panorama och video har fåtalet provat.
Med en gammal ateljekamera kunde jag ställa in för raka linjer men hemligheten med vid bild och rätt proportioner finns inte än?
Att plåta rum med 135 mm kan bli knepigt.
Bilderna borde ha en anmärkning!
Med en gammal ateljekamera kunde jag ställa in för raka linjer men hemligheten med vid bild och rätt proportioner finns inte än?
Word-man
Avslutat medlemskap
Detaljbilder en annan.
Första jag tittar på är ytan då vi vill ha stort. Ska det bli rätt skulle det möjligen vara översikt med vidvinkel och detaljer med normal men 135 är ju rätt för proportioner, då blir det små detaljer.
Senast såg vi ett hyfsat vardagsrum, IRL så litet att ingen svensk skulle köpa som vill ha stort.
Word-man
Avslutat medlemskap
Är omslagsfotot från ett grannhus?
Nej, det är taget med höghöjdsfoto där kameran hissats upp ca 8m i luften.
Det här var nytt för mig, vad är det för pryl?
JanRön
Aktiv medlem
Som tur är resonerar inte alla mäklare så. Om intressenter kommer på visning och direkt blir besvikna för att det inte såg ut som på bilderna har mäklaren misslyckats tycker jag. Argumentet "de kom i alla fall på visning" känns oseriöst. Det blir inte bara mer realistiskt med längre brännvidd, bilderna ser bättre ut också...Mer brännvidd åt folket!
Hej jag börjar själv med att prova Mäklarfotografering straxt och skulle vilja säga att den köksbild du visar på din sida ser riktigt fin ut.
Vad är det för objektiv/brännvidd du använt där?
Gällande att locka kunder till visningar verkar det inte finnas några begränsningar/moral för hur man går till väga av det jag sett hittills.
Word-man
Avslutat medlemskap
Hej jag börjar själv med att prova Mäklarfotografering straxt och skulle vilja säga att den köksbild du visar på din sida ser riktigt fin ut.
Vad är det för objektiv/brännvidd du använt där?
Gällande att locka kunder till visningar verkar det inte finnas några begränsningar/moral för hur man går till väga av det jag sett hittills.
Att locka för hårt kan vara vanskligt, igår satte 71 upp sig på listan under 45 minuters visning, det kan bli för mkt.
ztenlund
Aktiv medlem
Första jag tittar på är ytan då vi vill ha stort. Ska det bli rätt skulle det möjligen vara översikt med vidvinkel och detaljer med normal men 135 är ju rätt för proportioner, då blir det små detaljer.
Senast såg vi ett hyfsat vardagsrum, IRL så litet att ingen svensk skulle köpa som vill ha stort.
Jag har yttrat den kritiken du kommer med, såväl som om bilder som är satta i exponering med mera, så att det döljer hur det egentligen ser ut. Succén var måttlig... Det kommer alltid en eller flera som lever på att ta dessa bilder och tycker att vi som kritiserar det hela inte vet vad de snackar om. Sedan kan förstås en del skyllas på beställaren också, inte tu tal om det. Jag betvivlar dock att detta är något mäklarna hittat på själva.
Red. Fast vad 135 mm har för relevans förstår jag inte.
alfred k
Aktiv medlem
Jag hör hur folk blir besvikna som vi då allt ser mindre ut IRL. Jag som kan foto kan bara begripa med en planritning möjligen då vi luras av foton. Panorama och video har fåtalet provat.
Vilka märkliga saker du skriver...är du nykter?
Panorama och video är redan gammalt. Även 360foto.
Men att du som påstår dig "kunna" foto blir lurad syns aningen märkligt.
Word-man
Avslutat medlemskap
Man ska nog klaga hos mäklarna, fotograferna gör bara sitt jobb och med andra vinklar blir det fler bilder som kostar mer antar jag.Jag har yttrat den kritiken du kommer med, såväl som om bilder som är satta i exponering med mera, så att det döljer hur det egentligen ser ut. Succén var måttlig... Det kommer alltid en eller flera som lever på att ta dessa bilder och tycker att vi som kritiserar det hela inte vet vad de snackar om. Sedan kan förstås en del skyllas på beställaren också, inte tu tal om det. Jag betvivlar dock att detta är något mäklarna hittat på själva.
Red. Fast vad 135 mm har för relevans förstår jag inte.
Jag kan analogt 35 mm, de digitala kan jag inte innantill och man brukar jämföa med 35, där 35 mm är vanlig vinkel och 21 var superwide medan 135 är för porträtt då det ger rätt proportioner. 55 normal är väl en kompromiss. Vad vi hade på Bladaren med 6x6 kommer jag inte ihåg.
Word-man
Avslutat medlemskap
Jag har lagt kameran på hyllan för att överleva lite bättre och följer ej med senaste tekniken, men kan tolka bilder då vidvinkel fortfarande verkar ge fel proportioner.Vilka märkliga saker du skriver...är du nykter?
Panorama och video är redan gammalt. Även 360foto.
Men att du som påstår dig "kunna" foto blir lurad syns aningen märkligt.
Det var inte länge sedan jag sett rörliga bilder från en interiör. Har varit både fotograf och sålt en del hus.
Har du en lösning?
ztenlund
Aktiv medlem
Man ska nog klaga hos mäklarna, fotograferna gör bara sitt jobb och med andra vinklar blir det fler bilder som kostar mer antar jag.
Att det skulle vara priset som gör att man använder extrem vidvinkel betvivlar jag starkt. Om mäklarna sade att de bara vill ha bilder tagna med tele så skulle de förstås få det, så det var inte så jag menade. Min poäng var mer att jag inte tror att konceptet som råder på många håll från början kommer från mäklarna.
Jag kan analogt 35 mm, de digitala kan jag inte innantill och man brukar jämföa med 35, där 35 mm är vanlig vinkel och 21 var superwide medan 135 är för porträtt då det ger rätt proportioner. 55 normal är väl en kompromiss. Vad vi hade på Bladaren med 6x6 kommer jag inte ihåg.
Jag har en småbildskamera och på en sådan ger förstås brännvidderna samma bildvinkel som på en kamera med film i. Att 135 mm skulle ge rätt proportioner i det här sammanhanget ter sig mycket otroligt.
Detta är 28 mm, men lite lite beskuren så det kanske motsvarar någon mm eller två längre brännvidd:
http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/1024px/DSC_1923.jpg
Jag står så långt bak det gick utan att få med "kuben" vid entrén från gatan i vänthallen i Avesta Krylbos stationshus. Inte ett särskilt litet utrymme med andra ord. 135 mm lär bli minst sagt gravt missvisande åt andra hållet. Tar du bort 100 från det så har du nog något mer rättvisande, men det är inte alltid realistiskt. Jag har plåtat HiFi-mässor med enbart 35 mm och det blir svårt emellanåt. Då är ändå inte de minsta rummen så små som en del rum i bostäder är.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Man ska nog klaga hos mäklarna, fotograferna gör bara sitt jobb och med andra vinklar blir det fler bilder som kostar mer antar jag.
Där jag bor vet jag att flera av mäklarna själva tar bilderna. När vi ålde min sons lägerhet tog jag bilderna av just detta skäl för den mäklaren vi hade kunde inte fotografera och var inte tillräckligt självkritisk för att fatta detta. Jag såg en del bilder som tagits och de var klart gräsliga. De hade inte efterbehandlats alls, tagits med en rätt usel utrustning och hade allvarliga vitblansproblem.
När vi själva sålde en lägenhet något år tidigare tog en av mäklartjejerna bilderna. Hon var ju klart mer begåvad än den förre men även här bidrog jag med en del bilder.
Det är konstigt att man sprar på detta på marginalen för det är ju småpengar i det hela. Känns bara dumsnålt.
Word-man
Avslutat medlemskap
Där jag bor vet jag att flera av mäklarna själva tar bilderna. När vi ålde min sons lägerhet tog jag bilderna av just detta skäl för den mäklaren vi hade kunde inte fotografera och var inte tillräckligt självkritisk för att fatta detta. Jag såg en del bilder som tagits och de var klart gräsliga. De hade inte efterbehandlats alls, tagits med en rätt usel utrustning och hade allvarliga vitblansproblem.
När vi själva sålde en lägenhet något år tidigare tog en av mäklartjejerna bilderna. Hon var ju klart mer begåvad än den förre men även här bidrog jag med en del bilder.
Det är konstigt att man sprar på detta på marginalen för det är ju småpengar i det hela. Känns bara dumsnålt.
Ganska enekelt egentligen, ta ett ute av varje hörna så man får 2 fasader på varje bild, de glömmer ofta baksidan. Sedan ska allt inne täckas men antagligen är Hemnet ransonerat?
ztenlund
Aktiv medlem
Jo, det finns problem, eller rättare sagt skräckexempel, åt andra hållet också. Allra värst brukar dock de som säljer mer eller mindre själva vara. Jag tror inte jag sett en enda annons av typen Hemverket m fl där bilderna hållit godtagbar kvalitet. Detta drabbar ju dock bara dem själva egentligen, så det är inte lika problematiskt som de så kallat opartiska mäklarna.
ztenlund
Aktiv medlem
Ganska enekelt egentligen, ta ett ute av varje hörna så man får 2 fasader på varje bild, de glömmer ofta baksidan. Sedan ska allt inne täckas men antagligen är Hemnet ransonerat?
Det är nog mer en fråga om hur många bilder man anser att folk orkar kolla igenom. Direkt på Hemnet blir det ju en begränsad mängd, men när man väljer att visa alla bilder så hamnar man ju i mäklarfirmans system.
iBoat
Aktiv medlem
Det är väl vidvinkelns fel att allt ser så stort ut på nätet och krymper på plats, kan man göra något åt det?
Om man vill kunna visa ett helt rum i en och samma bild är det oftast bara vidvinkel som gäller. Annars är det bara att backa så långt det går. Visst kan man använda längre brännvidd, men risken är att det blir möbelreklam i stället för planlösning etc. På tal om möbler, man skulle önska att alla objekt byggdes upp som i en studio hos Ikea eller liknande, där det bara finns två eller tre väggar och gott om plats bakom för att kunna backa och använda längre brännvidd. Vi vanliga får fortsätta använda korta brännvidder och komplettera med inzoomade detaljer.